  • 1. Data: 2017-02-14 08:10:24
    Temat: Prostownik Lelek
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Witam

    W posiadanym przeze mnie prostowniku Lelek systematycznie ulega awarii
    tranzystor T4. Dostaje zwarcia C-E. Co jest grane?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-02-14 12:51:21
    Temat: Re: Prostownik Lelek
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości grup
    >W posiadanym przeze mnie prostowniku Lelek systematycznie ulega
    >awarii tranzystor T4. Dostaje zwarcia C-E. Co jest grane?

    A jakis schemat ? Ten ?
    http://www.electro-info.ugu.pl/articles.php?article_
    id=14

    Wstaw cos bardziej wspolczesnego zamiast BC313.
    To jakies slabe tranzystory byly.

    Nie musi byc as tak wspolczesny - BD13x tez dobre byly.
    I przykrec choc kawalek blachy jako radiator - znacznie podnosi
    zywotnosc.

    Mozna tez sprawdzic czy obudowa jakis zwarc nie powoduje, jesli
    metalowa.

    J.

  • 3. Data: 2017-02-14 14:26:05
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "J.F." napisał:
    > A jakis schemat ? Ten ?
    > http://www.electro-info.ugu.pl/articles.php?article_
    id=14

    Tak. To ten wynalazek.

    > Wstaw cos bardziej wspolczesnego zamiast BC313.
    > To jakies slabe tranzystory byly.

    Ostatnio padł BD136 wstawiony zmaist BC313. Co do radiatora. Ten tranzystor
    steruje bramką tyrystora i praktycznie się nie grzeje, Problemy zaczęły sie
    po wymianie żarówki. Może oryginalna była jakaś specjalna? Bo uszkodzenie
    tranzystora występuje w momencie włączenia po dłuższej przerwie.
    Podejrzewam, że zimne włókno żarówki ma tak małą opornoć, że impuls prądu
    jest za duży dla trazystora. Czy kierunek rozumowania jest słuszny? Teraz
    włozyłem BD708 i w szereg z Ż2 dałem opornik 100om. Ciekawe jak długo
    wytrzzyma?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2017-02-14 15:55:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-14 o 14:26, Kamil pisze:
> [...]
    > dłuższej przerwie. Podejrzewam, że zimne włókno żarówki ma tak małą
    > opornoć, że impuls prądu jest za duży dla trazystora. Czy kierunek

    Tranzystor nie musi się nagrzać aby się spalił.
    Ja bym podejrzewał, że jak włókno zimne to tranzystor nie daje rady się
    nasycić i wydziela się w nim chwilowo zbyt duża moc (radiator niewiele
    pomoże).
    Powinien być silniej wysterowany lub powinien mieć większe wzmocnienie.

    > Teraz włozyłem BD708 i w szereg z Ż2 dałem
    > opornik 100om. Ciekawe jak długo wytrzzyma?

    Nie chce mi się szukać co to BD708, ale ten 100om to dobre rozwiązanie.
    P.G.

  • 5. Data: 2017-02-14 16:25:13
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-02-14 o 14:26, Kamil pisze:

    > rozumowania jest słuszny? Teraz włozyłem BD708 i w szereg z Ż2 dałem
    > opornik 100om. Ciekawe jak długo wytrzzyma?

    Ja bym wsadził LED 50mA z odpowiednim opornikiem.

  • 6. Data: 2017-02-14 17:23:40
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > rozumowania jest słuszny? Teraz włozyłem BD708 i w szereg z Ż2 dałem
    > opornik 100om. Ciekawe jak długo wytrzzyma?

    Dobrze zrobiłeś, ja bym jeszcze wywalił R5 4,3K i dał zworę.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 7. Data: 2017-02-14 18:01:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "J.F." napisał:
> [...]

    >po dłuższej przerwie. Podejrzewam, że zimne włókno żarówki ma tak
    >małą opornoć, że impuls prądu jest za duży dla trazystora. Czy

    Naturalny tok rozumowania ... ale BD136 tak latwo sie nie uszkadza.

    Jakas ambitna zarowka IMO.
    Moze LED wstawic ?

    J.

  • 8. Data: 2017-02-14 20:49:32
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał:

    > Ja bym wsadził LED 50mA z odpowiednim opornikiem.

    Też o tym pomyslałem. Dzieki za wszystkie podpowiedzi.

    Pzdr