  • 1. Data: 2009-09-30 17:54:02
    Temat: Pękanie poliwęglanu
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Witam !

    Mam pasek z poliwęglanu o grubości 0.75mm. Pasek ma wymiary 20x130 mm
    Nawijam ten pasek na walec o średnicy 45 mm. Po kilku dniach w materiale
    pojawiają się bardzo drobne równolegle ustawione rysy. Zapewne materiał
    popękał w wyniku odkształcenia. Jak się przed takim pękaniem zabezpieczyć ?
    Myślę, że po zamocowaniu na walcu poliwęglan trzeba nagrzać. Nie wiem
    jednak do jakiej temperatury.

    Paweł

  • 2. Data: 2009-10-01 05:25:57
    Temat: Re: Pękanie poliwęglanu
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Paweł <p...@n...pl> napisał(a):
> [...]
    > popękał w wyniku odkształcenia. Jak się przed takim pękaniem zabezpieczyć ?
    > Myślę, że po zamocowaniu na walcu poliwęglan trzeba nagrzać. Nie wiem

    Trzeba podgrzać przed gięciem i pamiętać o skurczu po ochłodzeniu.

    Temperatura mięknięcia dla poliwęglanu ok. 150 C.

    Termoformuje się wyroby z poliwęglanu.

    WM

  • 3. Data: 2009-10-01 07:10:20
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    WM <c...@g...pl> napisał(a):

    > Trzeba podgrzać przed gięciem i pamiętać o skurczu po ochłodzeniu.
    >
    > Temperatura mięknięcia dla poliwęglanu ok. 150 C.
    >
    > Termoformuje się wyroby z poliwęglanu.

    Dodam, że skurcz poliwęglanu wynosi ok. 1% .
    Aby nie było pęcherzyków, trzeba ten materiał wstepnie wysuszyć
    przed termoformowaniem w 100 stopniach 2godz/mm grubosci.

    WM

  • 4. Data: 2009-10-01 17:01:13
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Trzeba podgrzać przed gięciem i pamiętać o skurczu po ochłodzeniu.
    >
    > Temperatura mięknięcia dla poliwęglanu ok. 150 C.
    >
    > Termoformuje się wyroby z poliwęglanu.

    1. Za tym poliwęglanem znajduje się obiektyw kamery. Ważne są więc jego
    właściwości optyczne.
    2. Nie chodzi mi uzyskanie elementu o odpowiednim kształcie.
    Docelowo pasek poliwęglanu jest przykręcony do walca więc przyjmuje jego
    kształt. Proszę pamiętać, że pasek ma grubość 0.75 mm. Wygina się już od
    delikatnego dmuchnięcia.
    3. Jak już pisałem przeszkadzają mi pojawiające się po kilku dniach
    drobne rysy na pasku poliwęglanu gdy jest on zaczepiony do walca.

    Czy jeśli pęknięcia nie pojawiają się od razu to konieczne ogrzanie
    materiału przed zagięciem ?

    Paweł

  • 5. Data: 2009-10-01 17:53:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 1 Paź, 18:01, Paweł <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > drobne rysy na pasku poliwęglanu gdy jest on zaczepiony do walca.
    >
    > Czy jeśli pęknięcia nie pojawiają się od razu to konieczne ogrzanie

    Wygląda na to że ludzie o tym temacie napisali wagon literatury:
    http://www.google.com/search?&q=polycarbonate+%22str
    ess+cracking%22
    Po przejrzeniu kilku linków wydaje mi się że to nawet nie musi być
    jakaś wysoka temperatura, być może trzeba nawinąć w ciepłej wodzie i
    wyjąć dopiero po dłuższym czasie. No i najwyraźniej to jest niedobry
    gatunek poliwęglanu. Tak już ma, a inne nie mają.
    Konrad

  • 6. Data: 2009-10-01 18:17:19
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > No i najwyraźniej to jest niedobry
    > gatunek poliwęglanu. Tak już ma, a inne nie mają.

    Tworzywo z jakiego zrobiona jest ta moja płyta dokładnie nazywa się
    Makrolon (firmy Bayer).

    Paweł

  • 7. Data: 2009-10-01 19:39:42
    Od: bynio <n...@w...pl>

    może użyj płyty bezbarwnej PETG np. Vivak UV o podobnej grubości.
    można go ciąć nożyczkami, zwijać, ma tę samą przezroczystość co PC
    (poliwęglan)
    ponadto bardzo wysoką udarność i nie jest tak kapryśny jak PC i
    tańszy ;-)
    Mnie jeszcze nigdy nie popękał.

    Inna sprawa to jak i czym były cięte te Twoje paski z Makrolonu.
    Bo jeśli laserem lub zbyt szybko frezarką/piłą to może właśnie stąd te
    naprężenia.
    Jeśli tu było wszystko jak należy to może powinieneś sprawdzić wartość
    modułu elastyczności PC.
    Może jest za niski do takiego zawijania.
    Wadą PC jest duży współczynnik rozszerzalności liniowej o czym trzeba
    pamiętać stosując go w różnych warunkach termicznych.

  • 8. Data: 2009-10-01 20:19:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 1 Paź, 19:17, Paweł <p...@n...pl> wrote:

    > Tworzywo z jakiego zrobiona jest ta moja płyta dokładnie nazywa się
    > Makrolon (firmy Bayer).
    >
    > Paweł

    Jeszcze jedno hasło do googli:
    http://www.google.com/search?&q=polycarbonate+stress
    +relieve
    i mamy...

    Material: Polycarbonate (unfilled)
    Heat Up: 4 hours to 275°F
    Hold: 30 minutes per 1/4" thickness
    Cool Down: 50°F per hour
    Environment: Air

    Konrad

  • 9. Data: 2009-10-01 20:36:44
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > może użyj płyty bezbarwnej PETG np. Vivak UV o podobnej grubości.

    Mogę spróbować.
    Czy patrząc przez ten Vivak nie widać jakiś miejscowych zniekształceń
    obrazu ? Inaczej mówiąc czy nadaje się aby umieścić go przed obiektywem
    kamery ?

    Jak długo wytrzyma na zewnątrz PETG bez filtra UV ? Z cienkich (np. o
    grubości 0.5 mm) chyba tylko bez UV można kupić w ilościach detalicznych.

> [...]
    > modułu elastyczności PC.
    > Może jest za niski do takiego zawijania.

    Te pęknięcia to równolegle ułożone bardzo drobne rysy. Widać je
    wyłącznie jeśli oświetli się materiał pod odpowiednim kątem. Patrząc
    prostopadle do płaszczyzny tworzywa raczej się tego nie zauważy.
    Ułożenie rys wyraźnie wskazuje, że powstały w wyniku wygięcia materiału.

    Paweł

  • 10. Data: 2009-10-01 21:07:14
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Jeszcze jedno hasło do googli:
> [...]

    Pomysł z zastosowaniem poliwęglanu wydawał mi się na początku taki
    prosty do realizacji ...

    Paweł