  • 11. Data: 2010-08-16 19:24:35
    Temat: Re: Pionier ze stodoły
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    Jest jeszcze inny U-2: http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2

    --
    Cz.

  • 12. Data: 2010-08-16 20:17:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek napisał:

    > Jest jeszcze inny U-2: http://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2

    No właśnie o nim myślałem. Ludziom "samolot U-2" kojarzy się najczęściej
    z tym szpiegowskim ptaszkiem, którego wyprodukowano w kilkudziesięciu
    egzemplarzach. Sławny się stał tylko dlatego, że jak jeden taki ruskie
    zestrzelili, to była afera na cztery fajery. A kukuruźników były tysiące,
    w wielu wersjach, czasem dziwacznych, produkowane w różnych krajach
    (w Polsce też). Można podejrzewać, że Lockheed wziął nazwę właśnie od
    kukuruźnika -- ten z uwagi na możliwość cichego lotu wykorzystywany był
    do nocnych zwiadów i bombardowań. A ze względu na konstrukcję z drewna
    i szmat był słabo wykrywalny przez radary.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2010-08-16 20:40:45
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-08-16 22:17, Jarosław Sokołowski napisał/a:

    > No właśnie o nim myślałem. Ludziom "samolot U-2" kojarzy się najczęściej
    > z tym szpiegowskim ptaszkiem, którego wyprodukowano w kilkudziesięciu
    > egzemplarzach.

    Myslałem, że pisząc "niektórym to oznaczenie kojarzy się najpierw z czym
    innym" miałeś na myśli jeszcze coś innego oznaczane U2 (też bardzo
    popularne, jeśli nie najbardziej)

    > ten z uwagi na możliwość cichego lotu wykorzystywany był
    > do nocnych zwiadów i bombardowań.

    Co proszę? Coś chyba przeoczyłem - zwiady ok to jego podstawowe - te
    bomby to on brał na hol?
    Jego jedynym "uzbrojeniem" (ochroną przed atakiem) była bardzo duża
    wysokość lotu - nieosiągalna dla innych samolotów a nawet większości
    ówczesnych pocisków i rakiet przeciwlotniczych a na pokładzie nawet KM
    nie posiadał.

    > A ze względu na konstrukcję z drewna
    > i szmat był słabo wykrywalny przez radary.

    No o tym drewnie i szmatach to też nigdy nie słyszałem, a o duraluminium
    owszem.

    --
    Cz.

  • 14. Data: 2010-08-16 21:23:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek napisał:

    > Myslałem, że pisząc "niektórym to oznaczenie kojarzy się najpierw z czym
    > innym" miałeś na myśli jeszcze coś innego oznaczane U2 (też bardzo
    > popularne, jeśli nie najbardziej)

    Ci jeszcze mniej rozgarnięci pewnie tak to kojarzą. Nie wykluczam, że
    takich jest najwięcej (ale pan prezes i tak woli bitles... bitelsów niż
    na przykład U2).

> [...]
    :: produkowane w różnych krajach (w Polsce też). Można podejrzewać,
    :: że Lockheed wziął nazwę właśnie od kukuruźnika --

    Nie "przeoczyłem", tylko "najpierw wyciąłem, a później to już się całkiem
    pogubiłem". Chyba że jeszcze coś innego.

    > - zwiady ok to jego podstawowe - te bomby to on brał na hol?

    Gdzie popadnie. Bywało, że i granaty ręczne do kieszeni, później ciskane
    za burtę.

> [...]
    > wysokość lotu - nieosiągalna dla innych samolotów a nawet większości
    > ówczesnych pocisków i rakiet przeciwlotniczych a na pokładzie nawet KM

    Jego najlepszą ochroną przed atakiem i często stosowaną techniką było
    wzbicie się na wysokość jakichś dwóch kilometrów (gdzie trudno go było
    ustrzelić z nagana), a później niemal bezszmerowy lot z silnikiem
    pracującym na wolnych obrotach, co pozwalało w nocy na niezauważalny
    przelot na niskim pułapie nad terytorium wroga. Możliwość lotu
    z prędkością około 70 km/h dodatkowo zwiększała celność ataku.

    > No o tym drewnie i szmatach to też nigdy nie słyszałem, a o duraluminium
    > owszem.

    Z metali, to poza silnikiem jakieś cięgła i linki usztywniające konstrukcję
    dwupłata były. Ale przy doraźnej naprawie dało się pewnie toto jakimś
    powrozem zastąpić.

    --
    Jarek