  • 1. Data: 2009-09-26 15:29:06
    Temat: Plaszczyzna masy
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Jest płytka 2-stronna. Chcę na niej zastosować płaszczyznę(y) masy, ale mam
    wątpliwość, czy płaszczyzana taka powinna być umieszczona na obydwu stronach
    płytki, czy tylko na jednej?
    hmj

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4459
    (20090926) __________

  • 2. Data: 2009-09-26 16:41:09
    Temat: Re: Plaszczyzna masy
    Od: "Adam C" <acanka NOSPAM @kr.onet.pl>

> [...]
    > mam
    > wątpliwość, czy płaszczyzana taka powinna być umieszczona na obydwu
    To zależy od układu jaki chcesz wykonać.

  • 3. Data: 2009-09-26 16:48:50
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Adam C" <acanka NOSPAM @kr.onet.pl> napisał w wiadomości

    > To zależy od układu jaki chcesz wykonać.

    Fajnie, dzięki. Lubię takie odpowiedzi.
    Układ, jak układ. Zwykły, nie radiowy, nie mikrofalowy, za to
    mikroprocesorowy :-)

  • 4. Data: 2009-09-26 17:12:51
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "hmj" napisał:
    > Fajnie, dzięki. Lubię takie odpowiedzi.
    > Układ, jak układ. Zwykły, nie radiowy, nie mikrofalowy, za to
    > mikroprocesorowy :-)

    a jaki jest cel tej twojej płaszczyzny masy?
    bo może to ci wcale nie potrzebne?

  • 5. Data: 2009-09-26 17:27:42
    Od: "Piotr Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > Jest płytka 2-stronna. Chcę na niej zastosować płaszczyznę(y) masy, ale
    > mam wątpliwość, czy płaszczyzana taka powinna być umieszczona na obydwu
    > stronach płytki, czy tylko na jednej?

    Masa w postaci dużych placków okalających obwody cyfrowe jest pożądana, bo
    zmniejsza impedancję dla impulsów prądowych powodowanych przełączaniem
    poziomów logicznych w układach, dziala jak ekran zwierając wypromieniowywane
    pole EM (zmniesza emisję) i zwiera pole dostajace się z zewnątrz do układu
    (zwieksza odporność na EMC).
    W tego typu układach nie znam przeciwskazań stosowania masy gdzie tylko się
    da, w tym po obu stronach płytki. W finalnym projekcie zadbaj tylko o to aby
    między warstwami masy była odpowiednio niska impedancja, czyli powinny być
    połączone przynajmniej w kilku miejscach, tak aby nie tworzyły się duże
    pętle prądowe, bo one działają jak anteny wypromieniowując zakłócenia od
    przepływajacego prądu. W układach w.cz. często widuje sie przelotki między
    masami po obu stronach (a jeżeli płytka wielowarstwowa to również łączące z
    zewnętrzymi masami) utkane co kilka milimetrów. Daje to połączenie
    równoległe zmniejszające impedancję ścieżki masowej.

    Pod względem technologicznym, że by nie narobić sobie (a w zasadzie
    producentowi PCB) problemów z ewentualnymi zwarciami między ścieżkami a tak
    rozbudowaną masą, daję większą odległość wszystkiego od polygonu masy
    okalającej niż zdefiniowana w projekcie minimalna odległość między
    "wszystkim a wszystkim". Przykładowo minimalna odległość pad-pad to 7mils,
    więc odległość polygon-wszystko daję np. na 20 mils.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 6. Data: 2009-09-26 18:14:21
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik "Piotr Laskowski" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > płytka wielowarstwowa to również łączące z zewnętrzymi masami) utkane co
    > kilka milimetrów. Daje to połączenie równoległe zmniejszające impedancję

    Moją wątpliwość wzbudza ewentualne "utworzenie" kondensatora. którego
    okładkami są te płaszczyzny masy umieszczone po obu stronach płytki. Myliłby
    się przecież ten, kto sądzi, że na całej powierzchni mają one ten sam
    potencjał, więc o kondensatorze możemy chyba mówić. I właśnie wpływu tego
    kondensatora się obawiam, tylko nie wiem na co miałby on wpływać? :-)
    Jeśli chodzi o połączenia rozłożone na obu powierzchniach masy, to są one
    zrobione poprzez wyprowadzenia elementów dołączonych do masy.

> [...]
    > "wszystkim a wszystkim". Przykładowo minimalna odległość pad-pad to 7mils,
    > więc odległość polygon-wszystko daję np. na 20 mils.

    No tak, ale niby dlaczego robić wyjątek dla masy. Jeśli zakład wykonujący
    PCB nie radzi sobie z przyjętymi odległościami, to równie dobrze zwarcia
    takie mogą powstać z każdym innym połączeniem. W związku z tym należałoby
    wszystkie odległości zwiększyć z 7 na 20 milsów, czyż nie?
    hmj

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4460
    (20090926) __________

  • 7. Data: 2009-09-26 19:24:43
    Od: "Piotr Laskowski" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > Myliłby się przecież ten, kto sądzi, że na całej powierzchni mają one ten
    > sam potencjał, więc o kondensatorze możemy chyba mówić.
    Różnica potencjałów miedzy kawałkami masy to pewnie nie więcej niż
    mikrowolty. Nie wydaje mi się żeby to mogło być jakimkolwiek problemem.
    Zresztą dobrze jest zewrzeć obie strony przelotką, czy padem co jakąś
    odległość więc problem się rozwiązuje. Natomiast "wylana" masa zwiększa
    pojemność ścieżek względem masy znajdującej się po drugiej stronie płytki,
    oraz ułożonej wzdłuż ściezki, przez co zbocza sygnałów będa bardziej
    wygładzone. Jeżeli wzgrzebiesz gdzieś wzory, to można będzie policzyć jaka
    dla danej ścieżki będzie pojemność.
    Nigdy tego nie liczyłem, ale czuję że dla częstotliwości mikrokontrolerowych
    problem jest pomijalny.
    A może jednak policzmy:
    Pojemność kondensatora płaskiego C = Epsilon0 * EpsilonR * S / d
    gdzie:
    Epsilon0 - przenikalność elektryczna próżni = 8,85*10E-12 [F/m]
    EpsilonR - względna przenikalność elektryczna dielektryka - nie wiem ile
    wynosi dla laminatu, załóżmy że 1,0
    S - powierzchnia okładek
    d - odległość między okładkami

    Przyjmijmy testową ścieżkę o długości 50mm o szerokości 0,4mm na laminacie o
    grubości 1,5mm.
    C = 8,85*10E-12 * 1 * (0,05*0,0004) / 0,0015 = 1,18E-13 F = 0,118pF

    Niedużo, prawda? Policz teraz rezystancję miedzi na ścieżce (1,7E-8 R*m),
    scałkuj stałą czasową takiego układu RC i wyjdzie opóźnienie wnoszone do
    przesyłanych sygnałów

    > Jeśli chodzi o połączenia rozłożone na obu powierzchniach masy, to są one
    > zrobione poprzez wyprowadzenia elementów dołączonych do masy.
    Czyli montaż przewlekany... To w sumie łatwiej poprowadzić masę niż w
    przypadku SMD.

> [...]
    > takie mogą powstać z każdym innym połączeniem. W związku z tym należałoby
    > wszystkie odległości zwiększyć z 7 na 20 milsów, czyż nie?
    Każdy przyzwoity zakład deklaruje gwarantowana odległość, ale z praktyki
    wiadomo że jeżeli zakład wyrabia się np. z 5 milsami, to robiąc 1000 płytek
    kilka będzie miało jakieś defekty typu pyłek kurzu przy naświetlaniu co da w
    efekcie mikrozwarcie. O ile ścieżki na płytce często są blisk obok siebie,
    ale nie w 100%, natomiast masa oblewa prawie wszystkie zewnętrzne ścieżki,
    przez co statystycznie powierzchnia styku ścieżka - poligon masy będzie
    większa niż powierzchnia styku ścieżka - ścieżka. Tak przynajmniej jet w
    moich płytkach. Wiele zakładów testuje ścieżki elektrycznie, ale to nie
    usuwa problemu, tylk przenosi go na zakład. Pośrednio przekłada to się też
    na użytkownika, bo powiedzmy potrzebujesz pilnie 1000 sztuk a zakład zrobił
    1010 płytek zakładając 1% na błędy technologiczne a tymczasem zwarcie jest
    na 5% płytek. Zakład dorobi brakujące płytki na swój koszt, ale ty jesteś w
    plecy o kilka dni.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 8. Data: 2009-09-26 20:18:41
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

> [...]
    > scałkuj stałą czasową takiego układu RC i wyjdzie opóźnienie wnoszone do

    Przy takich założeniach stała czasowa takiego kawałka ścieżki wychodzi mi
    ok. 4E-20 s. Coś pioruńsko mało. W praktyce chyba jest duużo więcej. Jeśli
    tak, to faktycznie wpływ takich mas jest pomijalny.

    > Czyli montaż przewlekany... To w sumie łatwiej poprowadzić masę niż w
    > przypadku SMD.

    No nie. Źle się wyraziłem, a to się wiąże z techniką robienia projektu PCB.
    Otóż najpierw prowadzę zwykłe ścieżki GND i wychodzi mi, że raz taka ścieżka
    jest na górze, raz na dole - stąd biorą się przepusty. Następnie robię
    polygon GND na górnej. potem na dolnej warstwie.

  • 9. Data: 2009-09-26 20:43:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "hmj" <k...@p...of.pl> wrote in message
    > Użytkownik "Adam C" <acanka NOSPAM @kr.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Fajnie, dzięki. Lubię takie odpowiedzi.

    No taka odpowiedź precyzyjna jakie precyzyjne było pytanie.

    > Układ, jak układ. Zwykły, nie radiowy, nie mikrofalowy, za to
    > mikroprocesorowy :-)

    Zwykły mówisz, mikroprocesorowy? :-)

    A procesor to Pentium Core Duo i 800MHz front side bus?

    Jak ja lubię takie odpowiedzi! :-))))

  • 10. Data: 2009-09-26 21:14:50
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:
> [...]
    >
    > Zwykły mówisz, mikroprocesorowy? :-)
    >
    > A procesor to Pentium Core Duo i 800MHz front side bus?

    Za 2 tygodnie bedzie pytanie: czemu uklad sie resetuje, tam tyle masy
    przeciez jest!

    Na serio: jak robisz polygon fill podlaczony do GND, to zauwaz ze czesto
    robia sie petle mas oraz czesto sa kawalki masy podlaczone jak antena.
    Latwo to obejsc w wielowarstwowych plytkach przez via-stitching
    podejrzanych obszarow, ale na 2-stronnej plytce wiele nie poradzisz.

    --
    Jerry1111