  • 1. Data: 2009-09-26 16:49:17
    Temat: Bocznik?
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Problem: trzy ledy (3,2V i ok. 20mA) w szeregu z rezystorem policzonym
    na 24V.
    Przy 24V wszystko ok. ale w ukladzie po wyłączeniu zasilania istnieje
    jeszcze testowe napięcie ok. 2,5V.
    I wtedy diody lekko się żarzą, a nie powinny.
    Pomyslałem, że do każdego leda wepnę rezystor bocznikujący tylko nie
    wiem jak policzyć jego wartość.
    A może istnieje prostszy sposób na zutylizowanie tego niewielkiego
    napięcia?

  • 2. Data: 2009-09-26 16:55:33
    Temat: Re: Bocznik?
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    bynio <n...@w...pl> wrote:

    > Przy 24V wszystko ok. ale w ukladzie po wyłączeniu zasilania istnieje
    > jeszcze testowe napięcie ok. 2,5V.
    > I wtedy diody lekko się żarzą, a nie powinny.

    Może wytnij to napięcie dając w szereg 4 diody prostownicze i przeliczając
    rezystor do napięcia 21.5V?

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 3. Data: 2009-09-26 17:15:47
    Od: "Szymon" <g...@p...pl>

    Użytkownik "bynio" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
[...]

    Liczysz Rdolną dzielnika dla: Uwe (napięcie na wejściu przy którym diody
    mają zacząć przewodzić/świecić), Uwy = 3,2V (napięcie przewodzenia diod),
    Rgórna_dzielnika = prąd diod przy pełnym napięciu zasilania (czyli rezystor,
    który masz aktualnie). Pamiętaj, że rezystor odbierze diodom prąd
    3,2V/Rdolna.

    Szymon

  • 4. Data: 2009-09-28 05:48:54
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 26, 6:49 pm, bynio <n...@w...pl> wrote:
> [...]
    > wiem jak policzyć jego wartość.
    > A może istnieje prostszy sposób na zutylizowanie tego niewielkiego

    Wsadź w szereg zaporowo zenerkę na 4.7V i zmniejsz rezystor o 1/3.

    Marek

  • 5. Data: 2009-09-28 08:50:04
    Od: "Andrzej Litewka" <w...@p...onet.pl>

    "bynio"
    a.googlegroups.com

    [ciach]

    A nie możesz tych LED-ek połączyć szeregowo i dla takiego szeregowego układu
    liczyć rezystor? Z opisu wywnioskowałem, że masz 3 diody połączone
    równolegle i do takiego równoległego bloku dopiero dołączony szeregowy
    rezystor (?).
    Czyżby wszystkie 3 diody pracowały niezależnie?

  • 6. Data: 2009-10-05 08:14:10
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Rozwiązanie podane przez Marka działa ;-)
    Dziękuję