  • 1. Data: 2012-11-13 15:46:53
    Temat: Platforma pod domową wirtualizacje (G620 vs AMD Trinity)
    Od: NiusOnly <_...@g...pl>

    Cześć

    Zadanie jest następujące. Energooszczędna platforma pod domową
    wirtualizację, główne kryteria to:
    1. obsługa sprzętowej wirtualizacji (vt-x lub odpowiednika amd).
    2. niskie zużycie energii (bardzo ważne) i możliwość wyłączenia
    poszczególnych komponentów (np dysków) w czasie kiedy nie będą używane.

    Pozostały element zestawu to: 2 x hdd (3,5 cala), 16 GB pamięci z
    możliwością rozbudowy do 32, karta graficzna nie jest wymagana bo cały
    dostęp będzie po sieci.

    Waham się czy iść w stronę intela i procesora Pentium G620 (Sandy
    Bridge) czy zastosować nowe procki AMD Trynity. Problem w tym że
    większość testów skupia się na wydajności (dlatego opisywane są jedynie
    procesory AMD A10 ew. A8). Mało jest testów gdzie pokazane jest zużycie
    energii w różnych sytuacjach (zazwyczaj sa dwa skrajne stany idle i
    pełne obciążenie).
    Sprzęt będzie pracował cały rok ale nie będzie non stop używany, dlatego
    wybrałem jako platformę Hyper-V Server bo ma większe możliwości
    zarządzania energią niż ESXi, którego pierwotnie preferowałem. Maszyny
    wirtualne same z siebie nie będą bardzo obciążały systemu, raczej będą
    to drobne piki związane z ładowaniem jakiś danych itp.

    Teraz rozważam 3 opcje:
    1. G620 / G620T - pozornie idealny procesor na moje zastosowania, tani,
    stosunkowo wydajny ale ma jedną wadę - 2 rdzenie, chciałbym mieć 4.
    2. A8-5500/5600K - 4 rdzenie, wielki plus to niskie zużycie w idle, duży
    minus to wysokie zapotrzebowanie na energie przy pełnym obciążeniu,
    wbudowana karta graficzna której nie potrzebuje.
    3. nowy proc z serii Trynity AMD Athlon II X4 730, to samo co A6 czy A8
    tylko bez grafiki - niestety brak testów, nie wiem w jakim stopniu
    pozbawienie procesora grafiki wpłynęło na zapotrzebowanie na energię.

    Idealny byłby 3220T intela ale wybiega poza mój budżet, najchętniej za
    CPU+płytę dałbym około 600-700zl.

    Co proponujecie?

    M.

  • 2. Data: 2012-11-13 15:57:49
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 13/11/2012 14:46, NiusOnly wrote:
> [...]
    > 2. niskie zużycie energii (bardzo ważne) i możliwość wyłączenia
    > poszczególnych komponentów (np dysków) w czasie kiedy nie będą używane.

    A jakieś słówko w czym będziesz wirtualizował? Hyper-V kiepsko
    radzi sobie z 'ficzerami' w sprzęcie, więc to i tak nie ma
    dużej różnicy ;-)

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 3. Data: 2012-11-13 17:44:32
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    W dniu 13.11.2012 o 15:46 NiusOnly <_...@g...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Pozostały element zestawu to: 2 x hdd (3,5 cala), 16 GB pamięci z
    > możliwością rozbudowy do 32, karta graficzna nie jest wymagana bo cały

    Przewaga platformy AMD to dodatkowe bajery w nizszej cenie wobec Intela. A
    te bajery czesto naprawde sie przydaja.

    Wbudowana k. graficzna ma o tyle sens, ze zuzywa mniej energii wobec
    osobnej karty, a zawsze sie przyda, no i jest (umowmy sie) darmowa.
    Dodatkowa energooszczedna grafika swoje kosztuje.
    Docenisz monitor podpiety pod ta platforme jak bedziesz robil upgrade,
    albo mial problemy ;] Przez siec wszystkiego zrobic sie nie da.

    --
    Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,
    to mówi.

  • 4. Data: 2012-11-13 22:01:52
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > 2. niskie zużycie energii (bardzo ważne) i możliwość wyłączenia poszczególnych
    > komponentów (np dysków) w czasie kiedy nie będą używane.

    Nie gniewaj się za to pytanie, ale wirtualizacja to dla mnie względna nowść i
    teraz się mocno zastanawiam - dlaczego to, co chcesz na tym kompie uruchamiać
    (cokowiek by to nie było) musi być uruchamiane w systemie wirtualnym, a nie po
    prostu bezpośrednio na tym sprzęcie, który i tak specjalnie w tym celu chcesz
    postawić? Jedyne zastosowanie, które rozumiem (jako uzasadnione), to potrzeba
    uruchomienia kilku systemów operacyjnych w jednym czasie.

    Dziękuję,

    latet

  • 5. Data: 2012-11-13 22:18:02
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-11-13, Latet <l...@l...pl> wrote:
> [...]
    > postawić? Jedyne zastosowanie, które rozumiem (jako uzasadnione), to potrzeba
    > uruchomienia kilku systemów operacyjnych w jednym czasie.

    No wirtualizację generalnie stosuje się właśnie do uruchamiania kilku
    różnych OS.

    Ale są też inne ciekawe cechy. Np. jeśli robisz w domu
    serwer i przekierujesz wszystkie otwarte porty do guesta (czyli OS
    uruchomionego w maszynie wirtualnej), to właściwie nie ma możliwości,
    aby z zewnątrz dostać się do podstawowego systemu. Czyli jest dużo
    bezpieczniej.

    Inne zalety:
    - łatwy podział zasobów (unikasz sytuacji, że ktoś puści na bazie
    wielkiego kartezjana i np. maile na równolegle chodzącym serwerze
    zaczną docierać za 5 godzin),
    - niezależność w razie zwiechy (pada jeden OS, reszta działa, host
    jest bezpieczny, bo chodzi na nim minimalna liczba programów).

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2012-11-13 22:22:44
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > - niezależność w razie zwiechy (pada jeden OS, reszta działa, host
    > jest bezpieczny, bo chodzi na nim minimalna liczba programów).

    Czyli taki "ultimate multitasking"?

    latet

  • 7. Data: 2012-11-14 09:55:06
    Od: NiusOnly <_...@g...pl>

    W dniu 2012-11-13 17:44, Jaskiniowiec pisze:

> [...]
    > Docenisz monitor podpiety pod ta platforme jak bedziesz robil upgrade,
    > albo mial problemy ;] Przez siec wszystkiego zrobic sie nie da.

    Doceniam karty graficzne ale w 99,99% przypadków nie będę z niej
    korzystał. Serwer będzie stał w miejscu gdzie nie będę miał fizycznego
    dostępu więc tym bardziej jest mi zbędna. Jak będę coś robił to po
    prostu na ten czas wtyknę jakąś kartę i tyle. Z drugiej strony jeśli ta
    karta na chipsecie nie zużywa za dużo prądu to mi w niczym nie przeszkadza.
    Apropos przewagi AMD nad Intelem to Pentium G620 też ma wbudowaną kartę
    graficzną.

    M.

  • 8. Data: 2012-11-14 09:57:09
    Od: NiusOnly <_...@g...pl>

    W dniu 2012-11-13 22:22, Latet pisze:
> [...]

    Jeszcze dochodzi możliwość robienia snapshotów. Jak robisz eksperymenty
    to możesz przed zrobić snapshota i jednym kliknięciem w razie problemów
    wrócić do stanu wcześniejszego.

    M.

  • 9. Data: 2012-11-14 09:58:12
    Od: NiusOnly <_...@g...pl>

    W dniu 2012-11-13 15:57, DooMiniK pisze:

    > A jakieś słówko w czym będziesz wirtualizował? Hyper-V kiepsko
    > radzi sobie z 'ficzerami' w sprzęcie, więc to i tak nie ma
    > dużej różnicy ;-)

    Guest to będą raczej linuxy 64 bitowe, prawdopodobnie CentOS lub Suse.
    Od gościa nic szczególnego nie potrzebuje, ram, dysk i os 64 bit.
    Dotychczas wszystko co robiłem to był ESX ale do domu mam wrażenie że
    bardziej nadaje się Hyper-V Server (ten darmowy) - generalnie wielkiej
    różnicy nie ma ale na plus w moim przypadku przemawia mniejsza
    restrykcyjność Microsoftu. Pracuje na domowym sprzęcie, nie ma rzeźby ze
    sterownikami do domowych chipsetów czy kart sieciowych tak jak mogłoby
    to być w ESXi (w końcu mój sprzęt nie będzie oficjalnie wspierany przez
    VMWare). Do tego ma lepsze opcje zarządzania energią które pozwalają na
    wyłączenie dysków twardych kiedy nie są używane.

    M.

  • 10. Data: 2012-11-14 10:59:59
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    W dniu 14.11.2012 o 09:58 NiusOnly <_...@g...pl> pisze:

> [...]
    > VMWare). Do tego ma lepsze opcje zarządzania energią które pozwalają na
    > wyłączenie dysków twardych kiedy nie są używane.

    A czemu nie XEN? Pytam z ciekawosci. Bo jak do domu, to rownie dobrze
    mozna zainstalowac XP/cokolwiek sensownego, a na tym posadzic VirtualBox i
    tez bedzie dobrze ;) Zaleta takiego rozwiazania byloby wykorzystanie tez
    hosta.
    Hyper-V jest wg mnie troche siermiezny... ESXi ma faktyczie problem z
    sieciowkami 100Mb, bo wycofal sie ze wsparcia dla nich. Te 1Gb sa raczej
    wspierane, chyba ze to jakis niszowy sprzet. Chipsety to tez w wiekszosci
    intelowskie. Problem moze byc przy jakims specyficznym kontrolerze,
    aczkolwiek i z tym jest coraz lepiej.