  • 1. Data: 2009-09-27 07:44:01
    Temat: Podlaczenie kabelkow na posesji
    Od: "Huascar" <h...@i...eu>

    Witam!

    Mam taki maly dylemat z kablami biegnacymi od domu do granicy posesji. Dom
    blizniak, 2 mieszkania, do furtki i bramy jakies 20m kabla. Potrzebne beda 2
    telefony (prawdopodobnie z neostrada), 2 x domofon z otwieraniem furtki i 2
    x otwieranie bramy.
    Otoz pomysl jest taki, zeby od granicy posesji pociagnac 2 kable:
    internetowy 8-zylowy (ekranowany) i dodatkowy 12-zylowy biegnace w takiej
    gietkiej rurce i rozdzilic je juz w domu na 2 strony. Domofon z otwieraniem
    furtki na 2 rodziny wymaga 5 zyl.
    Pytanie jak wykorzystac poszczegolne kabelki tak, zeby polaczenia nie
    zaklocaly sie nawzajem w czasie uzytkowania?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-09-27 10:08:33
    Temat: Re: Podlaczenie kabelkow na posesji
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Huascar <h...@i...eu> wrote:

    > Pytanie jak wykorzystac poszczegolne kabelki tak, zeby polaczenia
    > nie
    > zaklocaly sie nawzajem w czasie uzytkowania?

    telefon i domofon nie będą się wzajemnie zakłócać, bylebyś tylko
    trzymał się fabrycznie kręconych par w kablu. Otwieranie furtki
    lepiej zrobić na osobnym przewodzie nie z powodu zakłóceń a prądu
    potrzebnego do uruchomienia rygla, ten przewód po prostu na takiej
    długości, lepiej żeby miał żyłę troszkę grubszą niż 0.5mm
    Otwieranie bramy - nie wiem, co to za sygnał jest, jesli
    stałoprądowy, można puścić jakkolwiek.

    Osobną kwestią jest natomiast, jakie kable dasz i w jaki sposób.
    Danie zwykłego wnętrzowego przewodu "w takiej giętkiej rurce"
    (peszlu znaczy?) to kieski pomysł, peszel nie stanowi żadnej ochrony
    w ziemi, a taki kabel szlag trafi błyskawicznie. Zapłać trochę
    więcej, kup ziemny żelowany kabel i wkop go po prostu w ziemię, bez
    żadnych dodatkowych osłon. A jesli chcesz mieć możliwość dokładania
    tam czegoś, to jako osłonę kup rurę arota (też peszel, ale
    specjalny, ziemny).

    J.

  • 3. Data: 2009-09-27 10:13:15
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Huascar wrote:

> [...]
    > Pytanie jak wykorzystac poszczegolne kabelki tak, zeby polaczenia nie
    > zaklocaly sie nawzajem w czasie uzytkowania?

    jestes pewny, ze internet i telefony dochodza do ciebie do bramy? Co do
    domofonow, to raczej dalbym 2x5 (albo 2x6) zyl w rurce plastikowej (nie
    gietkiej) bo po pierwsze latwiej rozdzielic, po drugie 6 zyl latwiej
    wciagnac, po trzecie, jak trzeba wymienic, to tez latwiej. Telefon dochodzi
    na ogol w postaci 4 zylowego kabla. Splittery & co zakladasz w domu (gdzie
    sucho).

    Waldek

  • 4. Data: 2009-09-27 10:27:26
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Huascar" <h...@i...eu> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >
    > Mam taki maly dylemat z kablami biegnacymi od domu do granicy posesji.

    (ciap)

    Arot fi50 z pilotem :)

    Włodek

  • 5. Data: 2009-09-27 10:38:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Sun, 27 Sep 2009 09:44:01 +0200, "Huascar" <h...@i...eu>
    wrote:

> [...]
    >Pytanie jak wykorzystac poszczegolne kabelki tak, zeby polaczenia nie
    >zaklocaly sie nawzajem w czasie uzytkowania?

    Przedtem uzgodnij to z telekomunikacją. Na piśmie. W wypadku
    przeciwnym jeśli telefon przestanie Ci działać i wezwiesz ekipę
    naprawczą panowie powiedzą Ci, że jest niezgodnie ze standardem i albo
    nic nie zrobią, albo skasują Cię z naprawę i przerobienie na
    "zgodnie".

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2009-09-27 11:18:05
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Otwieranie furtki lepiej zrobić na osobnym przewodzie nie z powodu
    > zakłóceń a prądu potrzebnego do uruchomienia rygla,

    Chyba żartujesz ?
    W ryglach nie ma potężnych elektromagnesów, które ciągną rygiel, lecz
    malutkie elektromagnesiki, które przyciągają malutką zapadkę blokującą
    rygiel.

  • 7. Data: 2009-09-27 11:25:33
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek "Plumpi" <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    > lecz
    > malutkie elektromagnesiki, które przyciągają malutką zapadkę

    Pierwszy z brzegu wygóglany rygiel pobiera 350mA, przy 20m linii
    zasilającej dałbym choć po dwie żyły równolegle, jeśli to ma być
    typowym drutem 0,5mm zasilane.

    J.

  • 8. Data: 2009-09-27 12:09:06
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > gietkiej rurce i rozdzilic je juz w domu na 2 strony. Domofon z
    > otwieraniem furtki na 2 rodziny wymaga 5 zyl.

    5 żył to potrzebują unifonu (słuchawki) jeżeli ma być tylko jeden rygiel.
    W przypadku kilku rygli potrzebne są 4 przewody +1 dla każdego rygla

    Do panela musisz mieć conajmniej 6 przewodów +1 na każdy rygiel.
    Poza tym tego przewodu się nie rozdziela na części domu lecz łączy się go z
    przewodami od unifonów (słuchawek) oraz wzmacniaczem.

    Tak się robi w przypadku zestawów analogowych. Są natomiast inne zestawy o
    zmniejszonej liczbie przewodów oraz zestawy cyfrowe, dla których wystarczy
    jedna para przewodów.

    > Pytanie jak wykorzystac poszczegolne kabelki tak, zeby polaczenia nie
    > zaklocaly sie nawzajem w czasie uzytkowania?

    Ja zazwyczaj ciągnę do furtki 1 skrętkę 4-parową + jeden przewód
    telefoniczny 4 żyłowy lub w zamian drugą skrętkę.
    Do każdego pokoju ciągnę 2 skrętki. Jedna z nich służy do sieci LAN, a druga
    do instalacji domofonu + telefon.
    Przewody zarabiam standardowo wg LAN klasy B. W gnieździe
    domofonowo-telefonicznym środkowe żyły są linią telefoniczną, a pozostałe do
    domofonu. Czy to aparat telefoniczny, czy unifon (słuchawka domofonowa)
    wpinam gdziekolwiek do dowolnego gniazdka. Jeżeli w danym pomieszczeniu ma
    być zarówno telefon jak i domofon, wtedy potrzebny jest dodatkowy
    standardowy rozgałęźnik 8-pinowy wpięty w gniazdko.
    Sieci LAN nie ma sensu coiągnąć do furtki, ponieważ nie ma dostawcó, któzy
    udostępniają internet jako osiedlowa sieć LAN. Zawsze jest to linia
    telefoniczna, a w tym przypadku wystarczy jeden przewód telefoniczny, który
    wpięty jest do routera, a od routera rozprowadzona jest sieć LAN do
    pomieszczeń przy pomocy skrętek 4-parowych.
    Co do połączeń i wykorzystania przewodów nie ma to zbyt dużego znaczenia.
    Jednak, aby uniknąć zbyt dużego przydźwięku sieci na długich przewodach
    dobrze jest podłączyć masę (wspólna dla mikrofonu i słuchawki) oraz sygnał
    mikrofonu na jednej parze skrętki.

  • 9. Data: 2009-09-27 12:17:00
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Pierwszy z brzegu wygóglany rygiel pobiera 350mA, przy 20m linii
    > zasilającej dałbym choć po dwie żyły równolegle, jeśli to ma być typowym
    > drutem 0,5mm zasilane.

    Ja standardowo daję po jednej żyle 0,5mm na długości 40-80m. Rygle działają
    bez najmniejszego problemu.

  • 10. Data: 2009-09-27 16:49:16
    Od: "Huascar" <h...@i...eu>

    Dziekuje wszystkim za porady.