  • 1. Data: 2017-07-30 22:04:26
    Temat: Podsumowali rejestrację prepaidów
    Od: Karol <k...@1...pl>

    http://gsmonline.pl/newsy/rejestracja-karty-sim-4

    Anna Streżyńska, minister cyfryzacji
    Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, w odpowiedzi na interpelację sejmową,
    źle oceniła skuteczność zasad dotyczących obowiązku rejestracji kart
    prepaid. Jej pełna odpowiedź, głównie dotycząca wtórnego obrotu już
    zarejestrowanymi kartami, znajduje się poniżej:

    Szanowny Panie Marszałku, zmiany ustawy - Prawo telekomunikacyjne w
    zakresie obowiązku rejestracji kart przedpłaconych (pre-paid) zostały
    wprowadzone ustawą o działaniach antyterrorystycznych . Jej gospodarzem
    było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiedzialne między
    innymi za ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego.

    Kwestia wtórnego obrotu kartami przedpłaconymi była sygnalizowana przez
    Ministerstwo Cyfryzacji już na etapie przygotowywania przepisów ustawy.
    Ministerstwo Cyfryzacji wskazywało, że rejestracja kart przedpłaconych,
    jako sposób realizacji celów ustawy, jest mechanizmem o niskiej
    efektywności. Jednocześnie wymaga dużego wysiłku organizacyjnego i
    finansowego po stronie przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Co więcej,
    resort cyfryzacji podnosił, że rejestracja kart przedpłaconych może
    skutkować rozwojem wtórnego obrotu kartami tak, aby niejako obejść przepisy
    ustawy.

    Niektóre państwa członkowskie (np. Czechy) właśnie ze względu na
    identyfikowane konsekwencje i problemy wynikające z obowiązkowej
    rejestracji kart przedpłaconych, nie zdecydowały się na wprowadzenie
    takiego obowiązku. Wszystkie argumenty przemawiające za niską efektywnością
    rozwiązania były kierowane przez przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji do
    gospodarza procesu legislacyjnego, tj. 1 ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. -
    Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, z późn. zm.), dalej
    ,,Pt" 2 ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych
    (Dz. U. poz. 904, z późn. zm.), dalej ,,ustawa" Ministerstwo Cyfryzacji ul.
    Królewska 27, 00-060 Warszawa resortu spraw wewnętrznych i administracji, w
    trakcie prac roboczych nad projektem ustawy.

    W świetle obowiązujących przepisów, sprzedaż kart pre-paid zarejestrowanych
    na inne osoby jest działaniem dopuszczalnym i w pełni legalnym. Nawet w
    przypadku wprowadzenia zakazu wtórnego obrotu kartami dostawców
    funkcjonujących na polskim rynku, nie ma aktualnie możliwości
    wyeliminowania obrotu kartami dostawców zagranicznych, w szczególności ze
    względu na gwarantowane swobody traktatowe.

    Pt nie reguluje natomiast kwestii informowania dostawców usług o śmierci
    użytkownika karty pre-paid, pozostawiając to zagadnienie ogólnym zasadom
    dziedziczenia. Zgodnie z nimi prawa i obowiązki majątkowe zmarłego
    przechodzą z chwilą jego śmierci na spadkobierców. W interesie spadkobiercy
    jest więc zabezpieczenie składników majątkowych po zmarłym, w tym również
    karty pre-paid tak, aby nie korzystały z niej osoby nieuprawnione. Należy
    wskazać, że aktywność nieużywanej karty przedpłaconej, która nie została
    odpowiednio i terminowo doładowywana, wygasa z upływem okresu wskazanego w
    regulaminie dostawcy usług. Mając powyższe na uwadze, nie wydaje się
    konieczne informowanie dostawcy o śmierci abonenta karty pre-paid, chyba że
    spadkobierca chce korzystać z dotychczasowego numeru telefonu spadkodawcy
    lub obawia się tego, że karta mogłaby zostać wykorzystana przez osoby
    nieuprawnione.

    Z wyrazami szacunku, Anna Streżyńska Minister Cyfryzacji

    --
    Karol M.

  • 2. Data: 2017-08-01 00:38:51
    Temat: Re: Podsumowali rejestrację prepaidów
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2017-07-30 o 22:04, Karol pisze:

    > http://gsmonline.pl/newsy/rejestracja-karty-sim-4

    Jak chodzi o wolność i demokrację, to aktualnych danych nie mam, ale w
    zeszłym roku byłem w Szwecji i tam kupiłem i bez problemu, ani
    rejestracji uruchomiłem kartę SIM. Była aktywna i działa kilka/naście
    minut od wyjęcia z koperty i włożenia do telefonu.
    Za to za zachodnią granicą były schody - zakupiona nowa karta SIM była
    nieaktywna. Trzeba było przez internet (a więc mieć dostęp skądinąd)
    wypełnić długi formularz i czekać na wstępną aktywację około godziny.
    Taka karta działa ok. tygodnia. Jeżeli chcemy korzystać dłużej, to
    trzeba wypełnić jeszcze drugi, papierowy formularz z danymi i wysłać
    papierową pocztą do operatora. Podałem adres hotelu i karta jest aktywna
    do dziś. Czasem włączam ją tu w Polsce i loguje się do Plusa lub Playa.
    Sieć Aldi Talk.

  • 3. Data: 2017-08-03 10:28:28
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Poldek, 01 sie 2017 w news:olobhn$kgc$1@node1.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

    > Za to za zachodnia granica byly schody - zakupiona nowa karta SIM
    > byla nieaktywna. Trzeba bylo przez internet (a wiec miec dostep
    > skadinad) wypelnic dlugi formularz i czekac na wstepna aktywacje
    > okolo godziny. Taka karta dziala ok. tygodnia. Jezeli chcemy
    > korzystac dluzej, to trzeba wypelnic jeszcze drugi, papierowy
    > formularz z danymi i wyslac papierowa poczta do operatora. Podalem
    > adres hotelu i karta jest aktywna do dzis.

    Jakieś skany swoich dokumentów potwierdzających tożsamość trzeba
    dołączać?

  • 4. Data: 2017-08-08 22:10:01
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Karol" <k...@1...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > Pt nie reguluje natomiast kwestii informowania dostawców usług o śmierci
    > użytkownika karty pre-paid, pozostawiając to zagadnienie ogólnym zasadom

    Czy można wyrejestrować kartę? Teoretycznie powinno to skutkować
    zablokowaniem
    możliwości rozmów ale sam numer powinien być aktywny, a jak doładowywany to
    nie
    powinien być usunięty.

    A tu inne podsumowanie:
    http://serwisy.gazetaprawna.pl/telekomunikacja/artyk
    uly/1061558,karty-prepaid-8-mln-ustawa-antyterroryst
    yczna.html
    "Jak mówili od początku operatorzy, na tych kartach było niewiele środków
    albo wręcz zero. "

    Czy ktoś wie ile pieniędzy przepłyneło od klientów do operatorów?

    Arek