  • 1. Data: 2011-01-18 15:07:42
    Temat: Polityka bezpieczeństwa PWR PLIX vs niezawodność i wygoda.
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Witam,

    Na początku postaram się przedstawić ogólny zarys problemu, później
    przejdę do konkretów. No to lecimy...

    Dawno dawno temu klient miał ruter na Debianie z Quagga. Dowolna jego
    awaria to był pad Internetu. Jakakolwiek prace przy nim musiała być
    planowana na godziny nocne, ponieważ wiązały się z pewnym lub
    ewentualnym padem dostępu do Internetu.

    Problem skończył się, gdy maszyna ta została zastąpiona przez dwie
    maszyny z Quaggą. Do każdego dostawcy są przynajmniej dwie sesje z dwóch
    różnych IP stykowych, jest iBGP między maszynami, jako next hop na
    wszystkich sesjiach BGP do danego dostawcy rozgłaszany jest IP różny od
    tych, z których zestawiane są sesje, i to IP migruje między maszynami
    dzięki VRRP (keepalived). Do tego momentu wszystko jest cacy. Można
    serwisować maszynę wyłączając ją całkowicie, zestaw jest odporny na pad
    jednej z maszyn.

    Kilka dni temu pojawił się wątek podpięcia tego układu do PLIXa i
    spotkaliśmy się ze ścianą. Podobnie jak u wszystkich dostawców,
    poprosiliśmy o trzy IPki z klasy stykowej, możliwość spięcia sesji BGP z
    dwóch z nich i rozgłoszenia trzeciego jako next hop. W odpowiedzi
    dowiedzieliśmy się, że pojedynczy port w PLIX to ze względów
    bezpieczeństwa jedno IP i jeden adres MAC.

    Stały i pojedynczy adres MAC generuje problem chociażby z VRRP w
    keepalived (brak vmac). Ponadto trzeba by było migrować między maszynami
    nie tylko IP i MAC, ale także i sesje BGP. Zależy nam, żeby przełączenie
    się maszyn nie powodowało zrywania wszystkich sesji BGP z PLIXem.

    Z AC-Xem spięliśmy się w ten sposób bez problemu. PLIX zaproponował
    zakupienie 3 portów, żeby mieć 3 adresy IP...

    Macie jakieś pomysły, jak to rozwiązać bez generowania nieuzasadnionych
    kosztów? Chcielibyśmy zachować możliwość położenia jednej (dowolnej) z
    maszyn bez degradacji ruchu.

    --
    Sławomir Lipowski
    http://lipowski.org

  • 2. Data: 2011-01-18 15:51:58
    Od: obeer <s...@g...com>

    http://www.ams-ix.net/config-guide/

    4.1. Physical L2 Topology
    The AMS-IX rules dictate that only one MAC address is allowed behind a
    port. This means that you have to be extremely careful when connecting
    a device that can act as a L2 device. In general, we do not recommend
    using L2 devices between a member's router and the AMS-IX switch,
    except when used as a media converter.

    The reason for allowing only one MAC address that we want no
    additional L2 network behind the AMS-IX ports. Extended L2 networks
    are not under the control of the AMS-IX, but instabilities in a L2
    network behind the AMS-IX switches can and typically do have a
    negative impact on the whole exchange. Forwarding loops and spanning
    tree topology changes are
    good examples of this. By enforcing the one-MAC-address-per-port rule,
    we effectively prevent forwarding loops and STP traffic from
    intermediate L2 devices.

    In short, an intermediate L2 device may only bridge frames from the
    member's router to the AMS-IX port (so we see only one MAC address)
    and should otherwise be completely invisible. No connected device
    should bridge frames from other devices onto the AMS-IX, or talk STP
    on its AMS-IX interface.

    [ciach]

    Jeśli dobrze przeczytasz co jest napisane powyżej, oraz co Ci
    odpowiadaliśmy, to zauważysz jedną prostą rzecz:

    do PLIXa wchodzisz jedną rurką gdzie jest jeden mac-address wpuszczony
    - gdzie to jest wpięte po Twojej stronie to nas nie interesuje.
    W szczególności zapinasz to w switcha w port accessowy z dwoma innymi
    accessowymi portami w tym samym vlanie.
    W obrębie switcha twoje maszyny z VRRP/CARP będą rozmawiać ze sobą, a
    do PLIXa będzie wpuszczany tylko ruch z maca i ip wirtualnego (ale
    przecież właśnie o to chodzi, nieprawdaż?).

    Co do samej sesji BGP masz rację, będzie musiało się BGP położyć i
    podnieść na drugiej maszynie, ale z tego co pamiętam to w OBSD dało
    się coś z tym zrobić, żeby nie trwało to 3x KEEPALIVE.

    Sylwester
    PLIX

  • 3. Data: 2011-01-18 18:01:03
    Od: "f...@o...pl" <f...@o...pl>

    On 18 Sty, 16:07, Sławek Lipowski <s...@l...org> wrote:
> [...]
    >
    > Macie jakieś pomysły, jak to rozwiązać bez generowania nieuzasadnionych
    > kosztów? Chcielibyśmy zachować możliwość położenia jednej (dowolnej) z

    Sądząc po informacji od Sylwestra rozwiązaniem może być dołączenie do
    jakiegoś dużego partnera - może do nowego punktu wymiany TPSA? - jak
    nie teraz to za 6mc.
    Pozdrawiam
    Rafał Jackiewicz

  • 4. Data: 2011-01-18 18:17:39
    Od: nastach <...@p...pl>

    On 18 Sty, 19:01, "f...@o...pl" <f...@o...pl> wrote:

    > Sądząc po informacji od Sylwestra rozwiązaniem może być dołączenie do
    > jakiegoś dużego partnera - może do nowego punktu wymiany TPSA? - jak
> [...]

    Wydaje mi się że w TPIX sprawa będzie wyglądała tak samo, ale
    mogę się mylić ;-)) Robercie ?
    Tak czy inaczej PLIX nie jest jedynym punktem wymiany ruchu w naszym
    kraju więc można przebierać.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-01-18 18:24:01
    Od: nastach <...@p...pl>

    On 18 Sty, 19:17, nastach <n...@p...pl> wrote:

> [...]
    > mogę się mylić ;-)) Robercie ?
    > Tak czy inaczej PLIX nie jest jedynym punktem wymiany ruchu w naszym

    Polecam:

    http://www.tp.pl/b/binaries/PL/358503/_Oferta_TPIX_3
    67107190.pdf

    "W ramach jednego Kanału VLAN do Open peering dopuszczany jest jeden
    adres MAC
    (jedno Urządzenie Operatora). Ramki wysyłane w ramach jednego Kanału
    VLAN do Open
    peering powinny mieć ten sam adres źródłowy MAC. Dopuszczalne są
    oddzielne adresy
    MAC dla urządzeń obsługujących protokoły IPv4 oraz IPv6 po uzgodnieniu
    z TP. "

  • 6. Data: 2011-01-19 09:06:36
    Od: Wolodyj <t...@o...pl>

    obeer pisze:
    > ... OBSD ...

    OpenBSD jest w zasadzie jednowątkowe, jądro MP czy bez MP będzie mięć tą samą
    wydajność
    ( w moich testach kernel Single Procesor i Multi Procesor wypadły identycznie ).
    Jeśli użyć OpenBSD do routowania/firewallowania pakietów tarci się
    kilkukrotnie na wydajności w porównaniu do linuxa na wieloprocesorowej maszynie.

    Testowany pod OpenBSD nat pomiędzy vlanami na jednym interfejsie fizycznym:
    Quad-Core AMD Opteron(TM) Processor 2384
    Max 300000 pkts/s jeśli jeden stan na firewallu
    Max 138910 pkts/s jeśli milion stanów na firewallu

    Podejrzewam, że dla czytelników tej grupy takie osiągnięcie to "żenada" ;) .

    Marek Grzybowski

  • 7. Data: 2011-01-19 10:03:55
    Od: obeer <s...@g...com>

    On Jan 19, 10:06 am, Wolodyj <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Max 138910 pkts/s jeśli milion stanów na firewallu
    >
    > Podejrzewam, że dla czytelników tej grupy takie osiągnięcie to "żenada" ;) .

    Skoro chcesz na routerze robić firewalling, to np. Cisco w wielu
    przypadkach zacznie obrabiać ruch procesorem i jego wydajność spadnie
    n razy.

    Ja dla przykładu przerzucałem pomiędzy vlanami na jednym interfejsie
    fizycznym na pIII 600MHz 5 lat temu 600Mbps ruchu pomiędzy powstającym
    wtedy PLIXem a WIXem.

    I kolejny przykład - nie wiem czy nadal aktualny, ale jak pracowałem w
    jednej dużej kablówce lat temu 6 to wszystkie NATy były na OBSD i
    kilkanaście tysięcy ludzi za nimi stało.
    Nie wiem, czy to temat na tę listę, więc proponuję z tematami "ja mam
    większego" przejść na alt.binaries.locomotives ;-)

    Na koniec moje przemyślenie: Wydaje mi się, że jeśli ktoś ma 600Mbps
    ruchu do PLIXa (czyli ok. 1,5Gbps całego swojego ruchu), to stać go
    już na coś mocniejszego niż pecet z linuxem/bsd.

    Sylwester

  • 8. Data: 2011-01-19 13:57:29
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    Wszystko to fajnie brzmi, jak styk jest lokalny po różnych włóknach. Jeśli
    jednak peer jest z innego miasta (a tak jest w tym przypadku) i dochodzi
    jedną trasą, to rozszywanie na osobne fizyczne porty w W-wie jest psu na
    budę i nic nie poprawia w stabilności. Wręcz przeciwnie - wymaga kolokacji
    switcha w W-wie, czyli dodatkowego punktu awarii. Tylko tak transmisja z
    kraju trafiająca do W-wy, może zostać rozszyta na kilka portów.

    W opisie nie chodzi o to na czym jest to zrobione. Tylko o to, by w ramach i
    tak jednej fizycznej transmisji mieć redundancję 2 routerów BGP.

    Podobnie działają PLIXowe routery .99 i .100. Są słownie: dwa i oba dostępne
    z punktu widzenia uczestnika węzła via słownie: jeden port właśnie po to, by
    awaria lub serwis jednego z nich, nie kładły wszystkiego.

    To, o czym pisze Sławek, to nic więcej, tylko wariant tego samego
    rozwiązania, ale od strony uczestnika węzła. Można dyskustować o
    implementacji, itd. Ale ja też mając od lat 2 routery BGP - mam zapięte 2
    komplety sesji BGP do tych dostawców nadrzędnych, z którymi taką redundancję
    uznałem za wskazaną.

    A odniesieniom do AMSIX'a można przeciwstawić inne zapisy z innych IXów.
    Tylko co to zmieni w tej dyskusji?

    Pozdrawiam,

    --
    ---
    Zboj (Piotr Marciniak)

  • 9. Data: 2011-01-19 15:06:35
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 19-01-11 14:57, Zboj wrote:
    > Podobnie działają PLIXowe routery .99 i .100. Są słownie: dwa i oba dostępne
    > z punktu widzenia uczestnika węzła via słownie: jeden port właśnie po to, by
    > awaria lub serwis jednego z nich, nie kładły wszystkiego.

    AFAIK są to dwie różne maszyny na dwóch różnych fizycznych portach.

> [...]
    > komplety sesji BGP do tych dostawców nadrzędnych, z którymi taką redundancję

    Nieprawda.

    > A odniesieniom do AMSIX'a można przeciwstawić inne zapisy z innych IXów.
    > Tylko co to zmieni w tej dyskusji?

    To pokaż te zapisy z innych IXów. Ja nie znam żadnego IX, a należę do
    ponad 20, gdzie by dopuszczali takie zabawy w wirtualne IP.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 10. Data: 2011-01-19 17:45:47
    Od: Komuch <k...@g...com>

    W dniu 11-01-18 16:07, Sławek Lipowski pisze:
> [...]
    >
    > Macie jakieś pomysły, jak to rozwiązać bez generowania nieuzasadnionych
    > kosztów? Chcielibyśmy zachować możliwość położenia jednej (dowolnej) z

    Może nie wniosę dużo do wątku, ale jakiś czas temu ostro testowałem
    Vyatte pod BGP właśnie.
    Ona pozwalała na to, żeby obie maszynki po vrrp gadały po adresach
    prywatnych a virtual IP miały rzeczywisty i tak samo mac...

    A Vyatta to nic innego jak linux i quagga, prawda ? :)