  • 1. Data: 2020-05-01 00:58:55
    Temat: Pomiar napięcia trójfazowego i obróbka pomiaru
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Usiłuję znaleźć jakiś niedrogi i mało skomplikowany PLC
    lub inny układ programowalny, który mierzyłby wartość napięcia
    trójfazowego (każda faza osobno) i proporcjonalnie do wartości tego napięcia
    wystawiałby sygnały (3 osobno) 4-20mA lub 0-10V. Jak to zrobić na czymś
    wypasionym to wiem, pytanie czy da się to ogarnąć nieco taniej
    i prościej niż używając jakiejś przemysłowej kobyły?
    Pomoże ktoś? ;)

    L.

  • 2. Data: 2020-05-01 07:21:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-01 o 00:58, Lisciasty pisze:
> [...]
    > wypasionym to wiem, pytanie czy da się to ogarnąć nieco taniej
    > i prościej niż używając jakiejś przemysłowej kobyły?

    Najtaniej to chyba jednak będzie zastosować miernik/analizator
    parametrów sieci. W cenie 300-800zł kupisz taki nowy miernik z wyjściem
    RS485 i protokołem modbus. Są też z wyjściami analogowymi.

  • 3. Data: 2020-05-01 09:58:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Lisciasty wrote:

> [...]
    > wypasionym to wiem, pytanie czy da się to ogarnąć nieco taniej
    > i prościej niż używając jakiejś przemysłowej kobyły?

    A gdyby spróbować użyć starożytnego elementu o nazwie transformator
    i napięciu wyjściowym 6..7V AC? Jaka wartość wyjścia ma reprezentować 0V
    na wejściu?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2020-05-01 10:12:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 1 maja 2020 07:25:02 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Najtaniej to chyba jednak będzie zastosować miernik/analizator
    > parametrów sieci. W cenie 300-800zł kupisz taki nowy miernik z wyjściem
    > RS485 i protokołem modbus. Są też z wyjściami analogowymi.

    Kurde pomysł niezły, na szybko znalazłem Lumela z programowalnym analogiem
    wyjściowym, trzeba by się temu przyjrzeć...
    L.

  • 5. Data: 2020-05-01 10:32:01
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 1 maja 2020 09:58:21 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > A gdyby spróbować użyć starożytnego elementu o nazwie transformator
    > i napięciu wyjściowym 6..7V AC? Jaka wartość wyjścia ma reprezentować 0V
    > na wejściu?

    Generalnie chodzi mi o uzyskanie czegoś w rodzaju:
    0-245V na wejściu : 0V/4mA na wyjściu
    253V na wejściu : 10V/20mA na wyjściu

    Pomysł z trafokiem dobry ale bym musiał do niego jednak i tak
    jakiś przetwornik podczepić...

    L.

  • 6. Data: 2020-05-01 10:45:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Lisciasty wrote:

    > Generalnie chodzi mi o uzyskanie czegoś w rodzaju:
    > 0-245V na wejściu : 0V/4mA na wyjściu
    > 253V na wejściu : 10V/20mA na wyjściu

    A -253V na wejściu? Ty celowo chcesz zgubić znak?

    > Pomysł z trafokiem dobry ale bym musiał do niego jednak i tak
    > jakiś przetwornik podczepić...

    Jeżeli 0..10V ma być w zakresie -325..325V, to wystarczą dwa oporniki do
    przesunięcia zera i ew. jeszcze dwa (lub potencjometr) do ustalenia
    współczynnika podziału.

    Jeśli chcesz zgubić znak, to pomysłów też jest sporo, od prostownika
    idealnego na opampie do nasycania rdzenia we wzmacniaczu magnetycznym
    prądem z transformatora. O cyfrowych nie wspominając, są gotowe kostki
    do takich celów, m.in ta:

    https://www.ti.com/product/ADS131E08S

    8-kanałowy, nawet pomiar prądu niezrównoważenia i autokalibrację sobie
    zrobisz.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2020-05-01 11:01:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 1 maja 2020 10:45:36 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > A -253V na wejściu? Ty celowo chcesz zgubić znak?

    Dobra mój błąd chodziło mi o wartość skuteczną :/
    Za bardzo chciałem uprościć

    L.

  • 8. Data: 2020-05-01 11:18:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 1 May 2020 01:32:01 -0700 (PDT), Lisciasty
    <l...@p...pl> wrote:
    > Pomysł z trafokiem dobry ale bym musiał do niego jednak i tak
    > jakiś przetwornik podczepić...

    Przecież w założeniach podałeś, że na wyjściu moze być "[...] lub
    0-10V" . Założę sie, że znajdziesz takie trafo, które na uzwojeniu
    wtórnym będzie miało ten zakres lub dopasujesz sobie go odpowiednim
    dzielnikiem.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2020-05-01 11:26:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Lisciasty wrote:

    > Dobra mój błąd chodziło mi o wartość skuteczną :/
    > Za bardzo chciałem uprościć

    To niewiele zmienia, w przypadku sygnałów o przewidywalnum kształcie
    różnica jest tylko we współczynniku skalującym. Sqrt(2) w przypadku
    czystego sinusa.

    Jakie są kryteria projektowe, to ma być gotowiec z CE? Jeśli tak, to
    800zł. Użytkownika póki co wyznacza minimum cenowe. Samoróbki będą
    znacznie tańsze, ale ja bym się nie bawił analogowo. Wielokanałowy
    ADC i cyfrowy izolator sygnału skutecznie rozwiązują sprawę na płytce
    wielkości pudełka zapałek. Chcesz po coś mieć wyjście analogowe, to
    sobie je odtwórz z cyfry po stronie izolowanej -- dziś tak jest
    najprościej. Albo się cofasz o 50 lat i rzeźbisz coś na trafie.

    Ten pomysł z magampem mi sie podoba, policzy wartość bezwzględną oraz
    zrobi skalowanie za pomocą kawałka drutu -- i przetrzyma bombę atomową.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2020-05-01 11:27:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 30 Apr 2020 15:58:55 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

    > który mierzyłby wartość napięcia

    Zależy jaką. Maksymalną (pp), skuteczną, średnią...
    --
    Jacek
    I hate haters.