  • 1. Data: 2019-06-12 14:17:45
    Temat: Porównywanie liczb, double float
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Witam, spędziłem wczoraj sporo godzin w biurze na debugowaniu
    kodu napisanego przez naszego kontraktora i w końcu znalazłem buga.
    Przyczyną błędu była różnica odejmowania dwu liczb całkowitych
    wynosząca 15.1234e-15 :-)

    Ale może więcej szczegółów podam:

    Pisząc w Visual Basic 6 gostek porównywał rezultat konwersji CDbl()
    stringu od którego odjął stałą numeryczną 1.8 do lokalnej zmiennej double.

    Czyli mamy kod:

    Sub AlaMaKota(nieważne tutaj argumenty procedury)
    Dim len as Double

    len = CDbl("tekst wydłubany z RS232") - 1.8

    If len <> CDbl("inny tekst wydłubany z RS232) Then
    zgłoś błąd i kapitulujemy... kaput!
    Else
    lecimy z testami talej, wsio w pariadkie
    Endif.

    Pierwszy tekst z RS232 był 32.8, drugi 31. 32.8-1.8 = 31.
    Powinno być wszystko ok, bo w matematyce 31 równe jest 31 :-)
    Wynik porównania VB6 był 31 nie jest równe 31 i program
    kapitulował...

    Po zamienieniu testu "if double <> double then" na test
    "if double - double < -0.001 Or double - double > 0.001 then"
    program zaczął pracować normalnie.

    Przyczyną błędu była różnica odejmowania wynosząca 15.1234e-15

    Dlaczego konwersja CDbl stringu 31 lub 32.8 dodaje jakieś
    śmieci do zmiennej double float na 15 miejscu po przecinku??
    A może odejmowanie stałej 1.8 wprowadza ten błąd?

    Czy to jest normalne zachowanie się VB6?

    Czy inne Visuale jak VC++ lub VC# też tak mają?

  • 2. Data: 2019-06-12 14:29:41
    Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 12 Jun 2019 07:17:45 -0500, Pszemol wrote:
    > Pisząc w Visual Basic 6 gostek porównywał rezultat konwersji CDbl()
    > stringu od którego odjął stałą numeryczną 1.8 do lokalnej zmiennej
    > double.

    Prawdziwi programiści nie używają liczb zmiennoprzecinkowych.

    Obowiązkowa lektura na wieczór:
    http://perso.ens-lyon.fr/jean-michel.muller/goldberg
    .pdf

    Mateusz

  • 3. Data: 2019-06-12 14:44:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >A może odejmowanie stałej 1.8 wprowadza ten błąd?
    >Czy to jest normalne zachowanie się VB6?

    To nie jest problem VB, to jest problem przyjetego formatu liczb
    rzeczywistych.
    Albo problem programisty :-)

    31 jest dokladne, 0.8 nie.
    0.5 jest dokladne, 0.25 i 0.75 itd - ale wiekszosc liczb "dziesietnych
    po przecinku" niestety nie.

    Po prostu nie da sie zapisac 32.8 dokladnie.
    Programista ma o tym wiedziec i sie zabezpieczyc :-)

    >Czy inne Visuale jak VC++ lub VC# też tak mają?

    To jest problem procesora z FP IEEEcostam.

    Akurat .net ma dodatkowe formaty (Decimal), w ktorych powinno to
    dzialac.
    Tylko trzeba ie
    Ale i tak bym dorzucil zabezpieczenie.

    Problem promieniuje na bazy danych, gdzie mamy duzo kwot, a te grosze
    tez nie sa dokladne :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-06-12 14:48:08
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 12.06.2019 o 14:17, Pszemol pisze:

    > Dlaczego konwersja CDbl stringu 31 lub 32.8 dodaje jakieś
    > śmieci do zmiennej double float na 15 miejscu po przecinku??

    Bo typy rzeczywiste mają dużą dynamikę kosztem dużego szumu :-)

  • 5. Data: 2019-06-12 14:56:57
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Bo typy rzeczywiste mają dużą dynamikę kosztem dużego szumu :-)

    Kurde, a ja myślałem, że to jitter.
    Chociaż nie, jitter jest losowy, a tutaj mamy całkowitą powtarzalność,
    coś jak problem z kwantami bardziej ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2019-06-12 15:07:23
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Wednesday, June 12, 2019 at 2:17:44 PM UTC+2, Pszemol wrote:
> [...]
    >
    > Pierwszy tekst z RS232 był 32.8, drugi 31. 32.8-1.8 = 31.
    > Powinno być wszystko ok, bo w matematyce 31 równe jest 31 :-)

    Ale nie działasz na liczbach rzeczywistych, ale na reprezentacji
    zmiennoprzecinkowej.
    Wszytkie trzy liczby tak naprawde mają wartość tylko zblizoną
    do tych napisanych.

> [...]
    >
    > Po zamienieniu testu "if double <> double then" na test
    > "if double - double < -0.001 Or double - double > 0.001 then"

    Używaj funkcji abs, to samo, a czytelniej.

    Tak, to jest poprawne rozwiązanie.

> [...]
    > A może odejmowanie stałej 1.8 wprowadza ten błąd?
    >
    > Czy to jest normalne zachowanie się VB6?
    >
    > Czy inne Visuale jak VC++ lub VC# też tak mają?

    W sumei to pierwsz rzecz, jakiej człowiek sie dowiaduja na jakimkolwiek
    poważniejsyzm kursie dotykającym zmiennego przecinka. Ze szczegolnym
    uwzlgędnieniem
    "Nie wykonuj porównania == i <> na liczbach zmiennoprzecinkowych"

    A jaka przyczyna? To przy okazji opisują.

    Zerknij na wiki, jak wyglada liczba zmiennoprzecinkowa.

    2^coś *1.mantysa.

    1/2 tak zapiszesz, ale 1/3 nie. 1/10 też nie.
    Zerknij tutaj,
    https://www.h-schmidt.net/FloatConverter/IEEE754.htm
    Liczy na single, ale zasada ta sama.
    wpisując 1.8 tak naprawdę trzymasz najbliższa
    reprezentaowalną liczbę, 1.7999999523162841796875
    Podobnie 32.8.
    31 jest reprezentowane dokładnie.

    Teraz każda podstawowa operacja arytmetyczna biorąca argumenty
    a i b (oznaczamy fl(a) i fl(b) jako wartośći reprezentowane) liczy
    fl(a) (działanie) fl(b) dokładnie, a potem zapisuje jako najbliższa
    reprezentowalna wartość.

    W ogolności
    fl(a+b) = (fl(a)+fl(b))(1+eps), gdize ten epsylon to dokłądność
    reprezentacji.

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2019-06-12 15:21:31
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2019-06-12 14:17, Pszemol wrote:
    [...]
    > Pisząc w Visual Basic 6 gostek porównywał rezultat konwersji CDbl()
    No nieźle, nieźle. Myślałem, że to ja jestem dinozaurem, który w chacie
    używa WinXP, a tu widzę, że ludzie jeszcze komercyjnie piszą coś nowego
    pod VB6, do którego extended support skończył się w 2008. :-D Tak mnie
    jakoś tknął ten VB6, bo pamiętam, jak mój koleżka się nim zachwycał
    gdzieś pod koniec lat 90-tych. :-D

  • 8. Data: 2019-06-12 16:52:25
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

> [...]
    > A może odejmowanie stałej 1.8 wprowadza ten błąd?
    >
    > Czy to jest normalne zachowanie się VB6?
    >
    > Czy inne Visuale jak VC++ lub VC# też tak mają?

    Weź chłopie ić na studia (ja miałem to nawet na wieczorowych 20 lat
    temu) i się doucz! Zamiast zadawać głupie pytania. Choć gdybyś dłubał w
    czymś innym niż VB to byś wiedział o problemie (w każdej książce do
    Asemblera czy C czy C++ to powinno być).

  • 9. Data: 2019-06-12 16:53:05
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.misc.elektronika Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Prawdziwi programiści nie używają liczb zmiennoprzecinkowych.

    Nie szedłbym tak daleko. Oczywiście używają ale wiedzą też, jakie są ich
    ograniczenia i jak je porównywać.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 10. Data: 2019-06-12 16:54:15
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Prawdziwi programiści nie używają liczb zmiennoprzecinkowych.
    >
    > Obowiązkowa lektura na wieczór:
    > http://perso.ens-lyon.fr/jean-michel.muller/goldberg
    .pdf

    Nie ma co przesadzać, liczby zmiennoprzecinkowe po to powstały, żeby je
    używać. Trzeba tylko porównywać je zakładając pewną dopuszczalną
    tolerancję.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl