  • 1. Data: 2024-02-07 17:41:19
    Temat: Poszukowany oszczędny dysk M.2 SATA
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Potrzebny dysk w formacie M.2 SATA o jak najmniejszym poborze energii w
    stanie idle. Ma to działać w laptopie w którym każda minuta działania
    jest cenna (tak, bateria nowa). Dodatkowo, być może bedę chciał 2-gi
    taki do kieszeni, jako rodzaj wyjazdowego backupu (pendrive nie ufam tak
    bardzo).

    Co obecnie na rynku celuje w energooszczędność i co wpisać w google?

    Mam jakiegoś WD, podobno "oszczędny" który grzeje się niemiłosiernie nic
    nie robiąc. Nie ma nawet jak zwalić winy na wearlevelling bo dysk ma
    trim na całej powierzchni i grzeje się od samego zasilania.

    Wydajnośc absolutnie nieistotna. Może być tak szybki, jak mechaniczne.

    Rozglądam się za romiarem 512GB i 1TB.

    PS. Tak, karta SD i adapter teoretycznie tak, ale karty mają bardzo
    kiepską trwałość przy katowaniu jak dysk. Wiec raczej ten koncept odpada.

  • 2. Data: 2024-02-07 19:58:21
    Temat: Re: Poszukowany oszczędny dysk M.2 SATA
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.02.2024 o 17:41, heby pisze:
> [...]
    > bardzo).
    >
    > Co obecnie na rynku celuje w energooszczędność i co wpisać w google?

    Może ten artykuł Cię na coś naprowadzi?
    https://ssdsphere.com/ssd-power-consumption-comparis
    on/

    > Wydajnośc absolutnie nieistotna. Może być tak szybki, jak mechaniczne.

    Tylko co Ci to da, że będzie o połowę oszczędniejszy jeżeli będzie dwa
    razy dłużej pracował?

    > Rozglądam się za romiarem 512GB i 1TB.

    Rozmiar też wpływa na konsumpcję, może wystarczy 256GB?

  • 3. Data: 2024-02-07 21:30:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2024 19:58, nadir wrote:
    > Tylko co Ci to da, że będzie o połowę oszczędniejszy jeżeli będzie dwa
    > razy dłużej pracował?

    To była by prawda, gdyby cały czas miał 100% pasma. W 99% wypadkow ten
    dysk bedzie robil dokladnie nic. Załaduje system, odpali jakaśtam
    aplikacje i reszta dnia wolnego, budzony co najwyżej co kilka milisekund
    do zapisu kilku blokow, czyli praktycznie głeboki sen. Co kilkadziesiąt
    minut zapis jakiś megabajtów i tyle. Spodziewam sie, ze będzie zimny.
    Tzn... mam nadzieję na znalezienie takiego.

    > Rozmiar też wpływa na konsumpcję, może wystarczy 256GB?

    A nie powinien. Cięzko to, od strony elektrycznej, wyjaśnic, ze stan
    konsumpcji w idle zalezy od pojemnosci. Ba, cieżko nawet wyjaśnić, że
    przy 100% zależy.

    Nie, raczej bez 512 sie nie obejdzie.

  • 4. Data: 2024-02-07 23:21:50
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.02.2024 o 21:30, heby pisze:

    > A nie powinien. Cięzko to, od strony elektrycznej, wyjaśnic, ze stan
    > konsumpcji w idle zalezy od pojemnosci.

    No jak on będzie bardziej usypiany niż używany, to może i ciężko, ale...

    > Ba, cieżko nawet wyjaśnić, że przy 100% zależy.
    ...jak masz 2 lub 4 razy więcej elementów do zasilania, to naturalnie,
    ze prądu będzie potrzeba więcej. Może nie od razu 2-4 razy więcej ale
    jednak.

  • 5. Data: 2024-02-08 00:37:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-07, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > jest cenna (tak, bateria nowa). Dodatkowo, być może bedę chciał 2-gi
    > taki do kieszeni, jako rodzaj wyjazdowego backupu (pendrive nie ufam tak

    MZ będziesz miał z tym o tyle problem, że SATA czy to mSATA czy na m.2
    robi się powoli niszowy.

    > Co obecnie na rynku celuje w energooszczędność i co wpisać w google?

    Wydaje się, że Hynixy. Co prawda nie w kontekście SATA, ale widzę, że są
    uniwersalnie polecane.

    > Mam jakiegoś WD, podobno "oszczędny" który grzeje się niemiłosiernie nic
    > nie robiąc. Nie ma nawet jak zwalić winy na wearlevelling bo dysk ma
    > trim na całej powierzchni i grzeje się od samego zasilania.

    A zmierzyłeś ile faktycznie pożera to grzanie? Dużo nie trzeba aby
    nagrzać. WD serri niebieskiej niby mają 36mW w uspieniu i 50mW w active
    bez operacji. Może Ci coś jednak jednak po nim pisze/czyta? Musiałbyś
    potestować w jakiejś obudowie usb.

    Endurance?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2024-02-08 21:48:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2024 23:21, nadir wrote:
    > ...jak masz 2 lub 4 razy więcej elementów do zasilania, to naturalnie,
    > ze prądu będzie potrzeba więcej. Może nie od razu 2-4 razy więcej ale
    > jednak.

    To było by prawdą tylko, jesli działały by równolegle.

    Czyli musiałbyś mieć 2x szybszy dysk, bo ma 2x więcej chipów.

    Jęsli dysk nie zmienia prędkości w miarę dodawania flasha, to oznacza,
    że nie działają te pamieci równolegle, a więc N-1 chipów "nic nie robi",
    kiedy jeden z nich zaiwania na 100%. Dla dowolnego N.

    Technicznie powinno się sumowac tylko zasilanie idle chipów.

    I własnie o to chodzi. Chcę jak najniżej to idle.

  • 7. Data: 2024-02-08 21:52:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2024 00:37, Marcin Debowski wrote:
    > MZ będziesz miał z tym o tyle problem, że SATA czy to mSATA czy na m.2
    > robi się powoli niszowy.

    O ile mSata zgoda, to M.2 sata niekoniecznie. Pełno na rynku dysków M.2
    sata, rozmiary współczesne, więc produkowane.

    > A zmierzyłeś ile faktycznie pożera to grzanie?

    Ponad 3W. Zapakowany obecnie w inny złom i nie mam dostepu, wiec nie
    pamietam oznaczenia.

    > Dużo nie trzeba aby
    > nagrzać. WD serri niebieskiej niby mają 36mW w uspieniu i 50mW w active
    > bez operacji. Może Ci coś jednak jednak po nim pisze/czyta? Musiałbyś
    > potestować w jakiejś obudowie usb.

    Dokładnie tak go sprawdziłem. Wsadzony w obudwę, po drodze pomiar
    zasilania, system go rozpoznaje i nie rusza (brak partycji, pusty,
    trimowany).

    > Endurance?

    W sensie, że sugerujesz jakieś konkretne karty SD?

    Pomiajajac problemy z wera leveling i traceniem danych w momencie zaniku
    zasilania, to karty SD mają dziadowskie złacze i nie pierwszy raz
    rozpinały mi się bez powodu, nawet w solidnych gniazdkach, od wstrząsów.

  • 8. Data: 2024-02-09 00:32:06
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.02.2024 o 21:48, heby pisze:

    > To było by prawdą tylko, jesli działały by równolegle.

    No bo tak działają, coś jak jedno, dwu i czterokanałowe pamięci DDR.

    > Czyli musiałbyś mieć 2x szybszy dysk, bo ma 2x więcej chipów.

    Może nie 2 razy, a 1,5-1,75 raza i nie we wszystkich wariantach i
    warunkach, ale jednak.
    Pierwsze z brzegu porównanie tych samych dysków różniące się "tylko"
    pojemnością, spójrz na parametry/performance.
    https://www.samsung.com/sg/memory-storage/nvme-ssd/9
    80-pro-pcle-4-0-nvme-m-2-ssd-250gb-mz-v8p250bw/
    https://www.samsung.com/sg/memory-storage/nvme-ssd/9
    80-pro-pcle-4-0-nvme-m-2-ssd-500gb-mz-v8p500bw/

    > Jęsli dysk nie zmienia prędkości w miarę dodawania flasha, to oznacza,
    > że nie działają te pamieci równolegle, a więc N-1 chipów "nic nie robi",
    > kiedy jeden z nich zaiwania na 100%. Dla dowolnego N.

    Generalnie w dyskach SSD czym większa pojemność tym większa prędkość i
    wydajność, nie jest to jeden do jednego, że zwiększenie pojemności 2x
    zwiększa wydajność też 2x, niemniej jednak tak to działa.
    > Technicznie powinno się sumowac tylko zasilanie idle chipów.

    Technicznie to byłoby bez sensu, bo wybudzanie chipów i synchronizacja
    zegarów zmniejszałaby wydajność dysków, a nie po to powstały dyski SSD
    żeby działały wolniej. Choć nie wykluczam, że jakiś producent robi takie
    zubożone i energooszczędne dyski.

  • 9. Data: 2024-02-09 00:36:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-08, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > To było by prawdą tylko, jesli działały by równolegle.

    Działają, przynajmniej w trybie idle. A w active to też cholera wie co
    się tam dzieje. Może sama gotowość (latency?) do czytanie/pisania wymaga
    dodatkowych mocy.

> [...]
    > że nie działają te pamieci równolegle, a więc N-1 chipów "nic nie robi",
    > kiedy jeden z nich zaiwania na 100%. Dla dowolnego N.

    Chyba, że co innego warunkuje przepustowość.

    > Technicznie powinno się sumowac tylko zasilanie idle chipów.
    >
    > I własnie o to chodzi. Chcę jak najniżej to idle.

    No ale wtedy przy większej pamięci będzie więcej.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2024-02-09 01:01:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-08, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > O ile mSata zgoda, to M.2 sata niekoniecznie. Pełno na rynku dysków M.2
    > sata, rozmiary współczesne, więc produkowane.

    mSATA to istotnie katastrofa, ale M.2 sata tez nie widzę za dużo. Z 10
    modeli na amazonie.

    > Ponad 3W. Zapakowany obecnie w inny złom i nie mam dostepu, wiec nie
    > pamietam oznaczenia.

    To faktycznie bardzo dużo. Musi nieźle grzać.

    > Dokładnie tak go sprawdziłem. Wsadzony w obudwę, po drodze pomiar
    > zasilania, system go rozpoznaje i nie rusza (brak partycji, pusty,
    > trimowany).

    No to coś jakby nie halo. Nie wiem czy mam gdzieś obudowę do m.2. sata,
    ale jeśli znajdę to sprawdzę.

    > W sensie, że sugerujesz jakieś konkretne karty SD?

    Endurance, to typ dedykowany do pracy w rejestratorach. Mają podwyższoną
    wytrzymałość na zapis.
    https://www.amazon.pl/s?k=endurance

    > Pomiajajac problemy z wera leveling i traceniem danych w momencie zaniku
    > zasilania, to karty SD mają dziadowskie złacze i nie pierwszy raz
    > rozpinały mi się bez powodu, nawet w solidnych gniazdkach, od wstrząsów.

    Tego to nie rozumiem. Choćby i właśnie te rejestratory, w tym najbardziej
    popularny typ samochodowe, gdzie są nieustanne wstrząsy. Tam nie ma jakiś
    specjalnych mocowań tych kart.

    --
    Marcin