  • 11. Data: 2024-02-09 02:35:47
    Temat: Re: Poszukowany oszczędny dysk M.2 SATA
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 lut 2024 o 01:01, Marcin Debowski pisze:

    > Tego to nie rozumiem. Choćby i właśnie te rejestratory, w tym najbardziej
    > popularny typ samochodowe, gdzie są nieustanne wstrząsy. Tam nie ma jakiś
    > specjalnych mocowań tych kart.

    Mikro SD tyle waży, że wstrząsy jej chyba nie grożą...
    Trochę ;) gorzej z Compact Flash...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2024-02-09 10:53:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/02/2024 01:01, Marcin Debowski wrote:
    > Endurance, to typ dedykowany do pracy w rejestratorach. Mają podwyższoną
    > wytrzymałość na zapis.
    > https://www.amazon.pl/s?k=endurance

    A ma zabezpieczenie przed zanikiem zasilania?

    Dla jasności: prawie wszystkie SD mają "zabezpieczenie" w taki sposób,
    że zakłada się pracę na zasilaniu bateryjnym i software poprawnie ją
    "wyłaczy", więc nikt nie dba o spójnośc danych i poprawny cache.

    Natomiast nagłe wyłaczenie zasilania psuje zdecydowaną większosc kart
    (uszkodzenia przypadkowych bloków). Ten problem pojawił się m.in. w R-Pi.

    Tutaj własnie jest wyższaość dysków: przy nagłym zaniku zasilania, to co
    mówiły że zapisały, to zapisały. Karty SD kłamią, buforując w RAM albo
    co gorsza, niszcząc dane podczas wear leveling i niespodziewanym zaniku
    zasilania.

    > Tego to nie rozumiem. Choćby i właśnie te rejestratory, w tym najbardziej
    > popularny typ samochodowe, gdzie są nieustanne wstrząsy.

    Chodzi o inne wstrząsy. Na przykład przywalenie laptopem o futrynę. To
    jest kilka g więcej niż w samochodzie.

  • 13. Data: 2024-02-09 12:47:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-09, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Natomiast nagłe wyłaczenie zasilania psuje zdecydowaną większosc kart
    > (uszkodzenia przypadkowych bloków). Ten problem pojawił się m.in. w R-Pi.

    Czy to jest jakoś udokumentowane/potwierdzone? Prawdę mówiąc
    wielokrotnie zdarzało mi się wyłączać zasialanie w RPi czy po chamsku
    wyjmować czytnik z kartą z komputera i nie kojarzę takich problemów.

    No ale Ty planujesz używanie w laptopie, gdzie nagły zanik zasilania nie
    grozi.

> [...]
    > mówiły że zapisały, to zapisały. Karty SD kłamią, buforując w RAM albo
    > co gorsza, niszcząc dane podczas wear leveling i niespodziewanym zaniku

    W buforze zawsze coś może zostać. MZ nie zależy to od typu nośnika, a co
    najwyżej prędkości z jaką z bufora zrzuci. Już się przyzwyczaiłem do
    robienia "sync" po każdej nieco bardziej masywnej operacji, zanim wyjmę
    kartę czy pendrajwa.

    > Chodzi o inne wstrząsy. Na przykład przywalenie laptopem o futrynę. To
    > jest kilka g więcej niż w samochodzie.

    Co Ty robisz z tymi biednymi laptopami? :) Pracuję z nimi codziennie i
    nie kojarzę abym przywalił. Syn mi zrzucił ze 2x jak był mały, ale
    podrósł już.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2024-02-09 14:46:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/02/2024 12:47, Marcin Debowski wrote:
    > Czy to jest jakoś udokumentowane/potwierdzone?

    W tysiącach postów na necie, kiedy filesystem ulega bezpowrotnemu
    zniszczeniu w wynku uszkodzenia zupełnie przypadkowych miejsc, nawet
    tych read-only.

    Ogólnie nagłe wyłaczenie karty SD powoduje randomiczne uszkodzenia, o
    ile karta nie jest zaprojektowana "jak dysk" (zwiazane to jest z
    algorytmami wear-leveling). W 2010 cieżko było znaleźć kartę, w której
    nagłe wyłaczenie gwarantuje brak uszkodzeń, w grę wchodziły tylko kilka
    modeli przetestowanych przez społeczność jako "bezpieczne" i to raczej
    na zasadzie "ta się nie psuje".

    Ja osobiście lutowałem kodensator na zasilaniu (w pi), co powodowało, że
    powoli opadajace zasilanie samoczynnie przesatwiało kartę w stan "stop"
    i pozwalało dokończyć operacje relokacji bloków (brownout). Na wiele
    dziadowskich kart pomogło.

    > Prawdę mówiąc
    > wielokrotnie zdarzało mi się wyłączać zasialanie w RPi czy po chamsku
    > wyjmować czytnik z kartą z komputera i nie kojarzę takich problemów.

    Masz kartę, która nie kłamie. Być może obecnie jest ich więcej. Pewne
    znaczenie ma też fakt, że karty SD mają dwa piny dłuższe.

    > No ale Ty planujesz używanie w laptopie, gdzie nagły zanik zasilania nie
    > grozi.

    Grozi - chodzi o te wstrząsy.

    > W buforze zawsze coś może zostać.

    Tutaj mowa o buforze wear levelingu. To jest poza dostępem systemu
    operacyjnego, nie ma nad tym kontroli.

    > Co Ty robisz z tymi biednymi laptopami? :)

    Laptop, do którego to idzie, to wersja pancerna. Przeznaczony do pracy
    na budowie.

    Ale przywalenie w futrynę to norma w każej sytuacji, kiedy musisz go
    nosić. Na przykład lecisz na spotkanie w innym pomieszczeniu.

    Mam używany, biznesowy, który ma obudowę metalową. Wszystkie narożniki
    są uszkodzne, powgniatane. Nie moja to sprawka, ale wiem gdzie go
    użytkowano. W normalnym korpo.

  • 15. Data: 2024-02-10 02:43:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-09, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > W tysiącach postów na necie, kiedy filesystem ulega bezpowrotnemu
    > zniszczeniu w wynku uszkodzenia zupełnie przypadkowych miejsc, nawet
    > tych read-only.

    Muszę poczytać.

> [...]
    > nagłe wyłaczenie gwarantuje brak uszkodzeń, w grę wchodziły tylko kilka
    > modeli przetestowanych przez społeczność jako "bezpieczne" i to raczej

    I nic się tu nie zmieniło?

> [...]
    >
    > Masz kartę, która nie kłamie. Być może obecnie jest ich więcej. Pewne
    > znaczenie ma też fakt, że karty SD mają dwa piny dłuższe.

    To były wszystko jakieś standardowe kingstony, sandiski, lexary.
    Pracowały w kamerach poklatkowych na bazie RPi, 24/7 przez jakieś 4
    lata. Mniej lub bardziej przypadkowych wyłączeń było pewnie dobre kilka
    tuzinów. Fakt, że zaprojektowałem całość tak, że gro operacji dyskowych
    odbywała się w ramdysku, ale i tak cały system siedział na tych kartach
    (np. /var), a mówisz, że i ro się potrafi uszkodzić.

    A to jest efekt powtarzalny? Tzn. da się jakoś odtworzyć takie
    uszkodzenie?

> [...]
    >
    > Mam używany, biznesowy, który ma obudowę metalową. Wszystkie narożniki
    > są uszkodzne, powgniatane. Nie moja to sprawka, ale wiem gdzie go

    To moje jest chyba nienormalne, albo mamy mniej klaustrofobiczne
    wnętrza. U nas są wszystkie głownie podrapane.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2024-02-10 17:39:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/02/2024 02:43, Marcin Debowski wrote:
    > I nic się tu nie zmieniło?

    Nie znam statystyk. Jeśli chcesz brednie: mam jedną współczesną kartę,
    samsung, którea dokładnie tak się zachowuje. Nagłe wypięcie zasilania Pi
    powoduje przypadkowe uszkodzenie filesystemu, nienaprawialne.

    > To były wszystko jakieś standardowe kingstony, sandiski, lexary.

    Wiele z nich było uznawanych za działajace. To był rodzaj loterii.

    https://hackaday.com/2022/03/09/raspberry-pi-and-the
    -story-of-sd-card-corruption/

    https://elinux.org/RPi_SD_cards

> [...]
    > odbywała się w ramdysku, ale i tak cały system siedział na tych kartach
    > (np. /var), a mówisz, że i ro się potrafi uszkodzić.

    Uszkadzały się zupełnie przypadkowe bloki danych. Wystarczyło że karta
    relokowała sobie bloki z powodu wear levelingu i cyk, wyłaczyli swiatło.
    Szanse dramatycznei rosły, kiedy karta dostwała zlecenie zapisu i
    jednocześnie relokowała sobie blok na "jakiś inny".

    > A to jest efekt powtarzalny? Tzn. da się jakoś odtworzyć takie
    > uszkodzenie?

    Na mojej starej karcie Sandiska, z okoli 4GB, miałes gwarantoane
    uszkodzenie po kilku wyłaczeniach. Ale teraz ważne:

    Nie każde uszkodzenie jest od razu fatalne. Uszkodzić się może
    biblioteka, której nikt nie używa, pusty kawałek filesystemu, plik w
    tmp, itd.

    Więc o ile odpowiedź jest "pewnie tak", to cieżko to za kazdym razem
    zaobserwować.

    Może kwestia ciasnoty korytarzy ;)

  • 17. Data: 2024-02-11 10:23:31
    Od: szopen <s...@e...szop>

    On 10.02.2024 17:39, heby wrote:
> [...]
    sobie bloki z powodu wear levelingu i
    > cyk, wyłaczyli swiatło. Szanse dramatycznei rosły, kiedy karta dostwała zlecenie

    To karty SD mają kontroler? I potrafią realokować bloki jak dyski SSD? Serio? To mnie
    kolega zaskoczył. Byłem święcie
    przekonany, że to tylko kawałek krzemu z komórkami pamięci kontrolowanymi z zewnątrz,
    przez czytnik czy sterownik.

    --
    szopen

  • 18. Data: 2024-02-11 16:40:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/02/2024 10:23, szopen wrote:
    > To karty SD mają kontroler?

    Mają. Chińczycy opanowali przeprogramowanie go tak, aby 4GB zgłosiło się
    jako 256GB.

    > I potrafią realokować bloki jak dyski SSD?

    Nie wszystkie. Niektóre.

    https://hackaday.com/2013/12/29/hacking-sd-card-flas
    h-memory-controllers/