  • 1. Data: 2012-12-13 13:31:19
    Temat: Prawdy i mity lustrzanek
    Od: Marek <p...@s...com>

    Poczyniłem dwie obserwacje, których nie potrafię wyjaśnić. Może mi w tym
    pomożecie.

    1. Wizjer optyczny kontra elektroniczny.
    Często spotykam się z napiętnowaniem wizjera elektronicznego lecz bez
    podawania konkretów lub są wyssane z palca. Miałem starą lustrzankę
    analogową z klasycznym wizjerem, potem dwie cyfrówki z elektronicznymi
    wizjerami. Pamiętam moment gdy przesiadałem się z analoga. Pierwszą
    rzeczą był zachwyt nad tym, że lepiej wreszcie widzę (mowa tylko o
    wizjerze). Obraz jest jaśniejszy, pokrycie 100%, podgląd zdjęcia,
    pokazywane są parametry (histogram, nastawy itp), same przydatne cechy
    takiego rozwiązania. Nigdy nawet nie pomyślałbym, że wizjer optyczny ma
    jakąkolwiek zaletę w stosunku do EVF. Czy możecie mi wskazać o co
    konkretnie chodzi, na czym polega przewaga optyki?

    2. Pojawiły się bezlusterkowce (choć tak naprawdę od dawna są).
    Tu mnie zastanowiła jedna rzecz. Mówi się, że są/będą one konkurencją do
    lustrzanek. Powiedzcie mi - co się nagle zmieniło, że krążą takie tezy?
    Wynaleziono coś, czego wcześniej nie było? Faktem jest, że lustro
    przeszkadza - komplikuje konstrukcję, ogranicza światło, spowalnia ilość
    klatek/s (z wyjątkiem Sony translucent mirror). Nagle okazuje się, że
    stare, opluwane najprostsze rozwiązania, stosowane od początku
    fotografii cyfrowej są dobre i tworzą nową jakość. Skąd ta zmiana frontu?

  • 2. Data: 2012-12-13 14:29:59
    Temat: Re: Prawdy i mity lustrzanek
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    W dniu czwartek, 13 grudnia 2012 13:31:19 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > 1. Wizjer optyczny kontra elektroniczny.

    Moim zdaniem są co najmniej dwie przewagi wizjera optycznego:
    1. Zero "lagów" i smużenia, co ma znaczenie podczas fotografii sportu (lub bardziej
    ogólnie: wszelkich dynamicznych scen - np. podczas pokazów lotniczych).
    2. Zakres dynamiczny wizjera lektronicznego jest na tyle mały, że w niektórych
    przypadkach widzimy np. białe niebo. Mnie jakoś podoba sie bardziej wizjer optyczny
    bo wydaje mi się, że wszystko wygląda w nim bardziej "naturanie" (ciężko to
    wytłumaczyć).

    Można do tego doliczyć (choć to jest chyba związane z obecnością lustra) jest AF
    oparty na detekcji fazy (w przypadku śledzenia poruszających się obiektów jest nadal
    szybszy niż AF oparty na delekcji kontrastu).

    > 2. Pojawiły się bezlusterkowce (choć tak naprawdę od dawna są).
    >
    > Tu mnie zastanowiła jedna rzecz. Mówi się, że są/będą one konkurencją do
    >
    > lustrzanek. Powiedzcie mi - co się nagle zmieniło, że krążą takie tezy?

    Mnie, jako osobę targającą sprzęt na wędrówki po górach, kusi szczególnie fakt, że
    bezlusterkowce dają _prawie_ to samo co lustro, a do tego ważą mniej i mniej miejsca
    zajmują. Szczególnie podoba mi się:
    - matryca większa niż w kompaktach umożliwiająca zabawę z głębią ostrości
    - możliwość podpięcia ultra szerokiego kąta (np. ekwiwalent 15mm)
    - możliwość podpięcia szkła portretowego

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 3. Data: 2012-12-13 15:16:10
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    "Marek" <p...@s...com> wrote in message
> [...]
    > Nigdy nawet nie pomyślałbym, że wizjer optyczny ma jakąkolwiek zaletę w
    > stosunku do EVF. Czy możecie mi wskazać o co konkretnie chodzi, na czym

    Matryca nie grzeje się cały czas (mniej szumów) i nie żre baterii.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 4. Data: 2012-12-13 15:19:28
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Tomasz Worek" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    > 2. Zakres dynamiczny wizjera lektronicznego jest na tyle mały,
    > że w niektórych przypadkach widzimy np. białe niebo

    Ale to też może być trochę zaleta.
    W optycznym widać więcej dynamiki niż daje matryca i czasem, przy kadrach o
    dużej rozpiętości tonalnej, patrząc przez wizjer optyczny, ciężko jest
    ocenić jak sobie z tym kadrem poradzi matryca.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 5. Data: 2012-12-13 15:37:46
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-12-13 14:29, Tomasz Worek pisze:

    > Moim zdaniem są co najmniej dwie przewagi wizjera optycznego:
    > 1. Zero "lagów" i smużenia, co ma znaczenie podczas fotografii sportu (lub bardziej
    ogólnie: wszelkich dynamicznych scen - np. podczas pokazów lotniczych).

    Co do lagów, to jest też druga strona medalu, w przypadku braku lustra
    (bądź przy lustrze nieruchomym) nie ma lagów związanych z jego
    podnoszeniem, które występują po wciśnięciu spustu.

    > Można do tego doliczyć (choć to jest chyba związane z obecnością lustra) jest AF
    oparty na detekcji fazy (w przypadku śledzenia poruszających się obiektów jest nadal
    szybszy niż AF oparty na delekcji kontrastu).

    No pewnym rozwiązaniem jest SLT. Ponadto kontrastowy AF mocno idzie do
    przodu, powstają też systemy hybrydowe oparte o AF fazowy z matrycy.
    Pewnie za kilka lat rozwiązania oparte o AF z matrycy w trybie AF-C będą
    na tyle szybkie, że do tego lustro już nie będzie potrzebne.

    --
    marcin

  • 6. Data: 2012-12-13 15:40:05
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-12-13 15:16, Jakub Wróblewski pisze:

    > Matryca nie grzeje się cały czas (mniej szumów) i nie żre baterii.

    Tylko jakoś nie widać tej różnicy w szumach między lustrzankami a
    bezlustrowcami.
    A co do baterii, to zgadza się, zapotrzebowanie na prąd rośnie, ale
    ogniwa też nie stoją w miejscu. Generalnie zapasowy akumulatorek
    rozwiązuje problem :)

    --
    marcin

  • 7. Data: 2012-12-13 16:53:45
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-12-13 13:31, Marek pisze:
> [...]
    > jakąkolwiek zaletę w stosunku do EVF. Czy możecie mi wskazać o co
    > konkretnie chodzi, na czym polega przewaga optyki?

    Pierdołowatość ludzi z branży. To samo było, gdy się pojawiły pierwsze
    lustrzanki cyfrowe - przeciwstawiano im zenity z orwo, potem były wojny
    o brak lustra itd.
    Wizjer elektroniczny daje pojęcie o dynamice, zbliża do tego, co
    dostaniesz docelowo. Optyczny daje tylko pojęcie o kadrze, o ile go
    obejmuje w całości. Obraz ładniej wygląda w optycznym (pod warunkiem, że
    jest jasno), ale nie do tego służy wizjer :)

> [...]
    > stare, opluwane najprostsze rozwiązania, stosowane od początku
    > fotografii cyfrowej są dobre i tworzą nową jakość. Skąd ta zmiana frontu?

    Przyrost mocy obliczeniowej komputerów pokładowych umożliwiających
    ostrzenie w akceptowalnym czasie. Nic poza tym.
    Patent Sony także jest przejściowym.

    --
    pozdrawia Adam
    /jestem mistrzem, a wy się nie znacie/

  • 8. Data: 2012-12-13 16:54:12
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Thu, 13 Dec 2012 13:31:19 +0100, Marek wrote:
> [...]
    > jakąkolwiek zaletę w stosunku do EVF. Czy możecie mi wskazać o co
    > konkretnie chodzi, na czym polega przewaga optyki?

    Na EVF widzisz co *było* w kadrze. Fakt, ze dzis jest lepiej niz kiedys,
    ale jednak. Stan gdzies przy drodze i zobacz jak się lapie auto w ruchu
    w kadr.

    Wieksze matryce, wymienne obiektywy.

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 9. Data: 2012-12-13 16:56:10
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-12-13 14:29, Tomasz Worek pisze:
    > 1. Zero "lagów" i smużenia

    Tego już nie ma w obecnych rozwiązaniach.

    > 2. Zakres dynamiczny wizjera lektronicznego jest na tyle mały, że w niektórych
    przypadkach widzimy np. białe niebo.

    A niby co zobaczysz na zdjęciu? :)

    > Mnie jakoś podoba sie bardziej wizjer optyczny bo wydaje mi się, że wszystko
    wygląda w nim bardziej "naturanie" (ciężko to wytłumaczyć).

    Prawda. Szkoda, że tylko w wizjerze :)

    > Można do tego doliczyć (choć to jest chyba związane z obecnością lustra) jest AF
    oparty na detekcji fazy (w przypadku śledzenia poruszających się obiektów jest nadal
    szybszy niż AF oparty na delekcji kontrastu).

    Jeszcze chwilkę.

    --
    pozdrawia Adam
    /skomplikowani ludzie mają proste rozwiązania, prostacy wszystko komplikują/

  • 10. Data: 2012-12-13 20:34:12
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]

    > "lagów" i smużenia, co ma znaczenie podczas fotografii sportu (lub
    > bardziej ogólnie: wszelkich dynamicznych scen - np. podczas pokazów

    Czyli chodzi o ruch w warunkach niedostatecznego oświetlenia? Faktycznie
    w zabytkowej Minolcie tak miałem. Obraz skokowo w takich warunkach
    przesuwał się. W Sony A77 nie dostrzegam takich problemów. Nie wiem jak
    w innych aparatach. Czy to przypadkiem nie jest już odległa historia
    fotografii?

> [...]
    > podoba sie bardziej wizjer optyczny bo wydaje mi się, że wszystko
    > wygląda w nim bardziej "naturanie" (ciężko to wytłumaczyć).

    Łapię w czym rzecz. Spróbuję to zaobserwować gdyż tu nie mam zdania.

> [...]
    > lustra) jest AF oparty na detekcji fazy (w przypadku śledzenia
    > poruszających się obiektów jest nadal szybszy niż AF oparty na

    Tak, nie ma to związku z EVF.

> [...]
    > ostrości - możliwość podpięcia ultra szerokiego kąta (np. ekwiwalent
    > 15mm) - możliwość podpięcia szkła portretowego

    To wiem, ale 10 lat temu za takie słowa byłbyś wyklęty :-) Jest to
    wielki powrót do przeszłości pod względem konstrukcji aparatu. Nagle
    okazuje się, że to co było beee teraz jest fajne (czego sam dowodzisz
    :-D ). Nie łapię tej metamorfozy w trendach.