  • 1. Data: 2010-11-21 22:40:12
    Temat: Predkosc narastania napiecia?
    Od: Tomasz Ozon <t...@z...reklame.dziekuje.o2.pl>

    Jaką można przyjąć prędkość narastania napięcia przy włączaniu urządzenia
    do sieci 230V zwykłym przełącznikiem?

    Zastanawia mnie to, bo np. triak BT136 ma:
    dV/dt max = 50V/us. Jak rozumiem po przekroczeniu tej wartosci triak sam
    się włączy?
    Czy jest możliwe, że podczas włączania urządzenia zawierającego taki triak,
    będzie on przewodził przez jeden półokres prądu w sieci?

    Po co mi to?
    Próbuję zabezpieczyć zasilacz RC (beztransformatorowy) przed udarem
    prądowym podczas włączania.
    C=12uF a więc dość dużo
    Idea jest taka, żeby zastosować triak+optotriak włączany w zerze, dzięki
    czemu pierwsze ładowanie kondensatora po włączeniu będzie łagodne.

    pozdr

  • 2. Data: 2010-11-22 07:37:24
    Temat: Re: Predkosc narastania napiecia?
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > triak,
    > będzie on przewodził przez jeden półokres prądu w sieci?

    Raczej bałbym się zakłóceń. Ewentualnie mały dławik w szereg załatwi
    problemy dV/dt

> [...]
    > Idea jest taka, żeby zastosować triak+optotriak włączany w zerze, dzięki
    > czemu pierwsze ładowanie kondensatora po włączeniu będzie łagodne.

    A tak jak robią wszyscy?
    Rezystor ? termistor NTC?

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-11-22 09:19:44
    Od: Tomek <z...@d...pl>

    > Raczej bałbym się zakłóceń.

    Nie bardzo rozumiem.

    > Ewentualnie mały dławik w szereg załatwi
    > problemy dV/dt

    Tak zrobię.

    > A tak jak robią wszyscy?
    > Rezystor ? termistor NTC?

    Wszyscy dają np rezystor, co przy prądzie 20mA jest OK. Tutaj płynie prawie
    1A.
    NTC też się grzeje, wstawię, jak nie zadziałają inne sposoby.

    pozdr

  • 4. Data: 2010-11-22 09:53:16
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Wszyscy dają np rezystor, co przy prądzie 20mA jest OK. Tutaj płynie prawie
    > 1A.
    > NTC też się grzeje, wstawię, jak nie zadziałają inne sposoby.

    W zasilaczach, gdzie ładuje się dużą pojemność, rzędu 100-220uF są rezystory w
    granicach np. 2,7R lub NTC np. 5 omów na zimno.
    Są też zasilacze, gdzie nie ma nic szeregowo poza mostkiem :)
    No i tam prąd załączania jest dużo wyższy.

    Natomiast jak dla mnie słabą ideą jest zasilacz beztransformatorowy o takim
    prądzie. To może pracować bardziej jako korektor współczynnika mocy.
    EM

  • 5. Data: 2010-11-22 10:42:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Ozon" <t...@z...reklame.dziekuje.o2.pl> napisał
    > Zastanawia mnie to, bo np. triak BT136 ma:
    > dV/dt max = 50V/us. Jak rozumiem po przekroczeniu tej wartosci
    > triak sam
    > się włączy?

    Powiedzmy: producent gwarantuje, ze ponizej tej wartosci triak sie
    nie wlaczy.

    Stroboskop jakis ?

    J.

  • 6. Data: 2010-11-22 10:47:19
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-11-21 23:40, Tomasz Ozon pisze:
    > Próbuję zabezpieczyć zasilacz RC (beztransformatorowy) przed udarem
    > prądowym podczas włączania.

    Przy większych mocach stosowałem rezystor i przekaźnik z opóźnieniem.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 7. Data: 2010-11-22 12:00:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał
    > Przy większych mocach stosowałem rezystor i przekaźnik z
    > opóźnieniem.

    Porzadna konstrukcja .. ale czy ten przekaznik nie zuzywal wiecej
    mocy niz rezystor ? :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-11-22 13:29:29
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Nie bardzo rozumiem.

    Zaprojektowałem kiedyś układzik: stroboskop.
    Idea była taka że poprzez diodę i rezystor 10R ładowałem kondensator.
    Wyzwolenie palnika następowało tylko wówczas kiedy napięcie sieci było
    ujemne.
    I dioda 3A czasami padała.

    Nie wiem jaki to zasilacz, ale co się stanie gdy triak (tyrystor) załączy
    się sam z siebie - dokładnie przez jakieś zakłócenie?

    > Tak zrobię.

    > Wszyscy dają np rezystor, co przy prądzie 20mA jest OK. Tutaj płynie
    > prawie
    > 1A.

    Telewizory biorą większy prąd, rezystory tam spotykane to 4,7R/5W

    > NTC też się grzeje, wstawię, jak nie zadziałają inne sposoby.

    Hmm Termistory rozruchowe mają 30-50 miliomów po nagrzaniu. W tym zakresie
    napięć to nawet tranzystory MOS przy nich wymiękają.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-11-22 15:51:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Sun, 21 Nov 2010 23:40:12 +0100, Tomasz Ozon
    <t...@z...reklame.dziekuje.o2.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Zastanawia mnie to, bo np. triak BT136 ma:
    >dV/dt max = 50V/us. Jak rozumiem po przekroczeniu tej wartosci triak sam

    Unikaj sytuacji "triak sam się włączy". Triaki tego bardzo nie lubią.
    Do ochrony służy gasik, opornik i kondensator połączone szeregowo
    zwierające triak. Do określania wartości pojemności i rezystancji
    służą nomogramy. Opornik powinien być bezindukcyjny, a kondensator na
    co najmniej 630V (lub do pracy na sieci).

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 10. Data: 2010-11-22 16:47:37
    Od: Tomek <z...@d...pl>

    > Hmm Termistory rozruchowe mają 30-50 miliomów po nagrzaniu. W tym zakresie
    > napięć to nawet tranzystory MOS przy nich wymiękają.

    Dobrze wiedzieć. Poszukam.

    pozdr