  • 1. Data: 2009-04-25 17:40:14
    Temat: Problem z przywracaniem Visty po zmianie rozmiaru partycji systemowej.
    Od: m...@g...com

    Cześć,

    mam laptopa VAIO FW 21e i taki problem.

    Jakie partycje miałem na dysku: (dysk SATA)

    - sda1 : partycja z danymi do przywracania systemu (Rrecovery od
    Sony),
    - sda2 : partycja, na której była Vista (FAT32),
    - sda3 : partycja z jakimiś plikami (NTFS),
    - sda4 : partycja z jakimiś plikami (FAT32),
    - sda5 : partycja na linuksa (swap),
    - sda6 : partycja na linuksa (ext3),
    - sda7 : partycja na linuksa (ext3),
    - sda8 : partycja na linuksa (ext3),

    Chciałem zainstalować Leoparda i w związku z tym zmieniłem rozmiar
    partycji sda2 (Vista) z około 50GB na 40GB, a ze zwolnionego miejsca
    chciałem utworzyć partycję FAT32. Robiłem to programem Paragon
    Partition Manager pod Vistą. Niestety coś się nie powiodło (czarny
    ekran) i byłem zmuszony uruchomić ponownie laptopa. Komputer
    oczywiście nie wystartował sypiąc komunikatem w stylu "Uruchom
    komputer z płyty ratunkowej systemu Vista".
    - Odpaliłem komputer z Hiren's Boot CD (v. 9.8),
    - uruchomiłem program Paragon, który wykrył jakieś niedokończone
    zadanie. Ukończył je z tym że, zamiast dwóch partycji (zmniejszonej
    sda2 i nowej) miałem jeden wolny obszar 50GB, czyli wychodzi na to, że
    usunął mi całą partycję sda2.

    I tutaj zaczyna się moja przygoda z Vaio Recovery Center.

    - Uruchomiłem komputer z płyty ratunkowej, wybierałem: "Restore C
    Drive" -> ... -> OK. po czym dostałem komunikat, że moja partycja C
    jest za mała, lub nie istnieje.
    - Wróciłem na Hiren's Boot CD i Paragona, utworzyłem partycje FAT32 na
    wolnym miejscu (nadałem jej chyba nawet taki sam label jak miała przed
    problemami) i ustawiłem ją na nieaktywną.
    - W Vaio Recovery Center (VRC) dostałem ten sam komunikat co wcześniej
    czyli "Your C: drive is to small or may not exist. Click OK to return
    to the Vaio Recovery Center main menu. From the menu select "Restore
    Complete System" to perform a complete system recovery".
    - Za pomocą Paragona partycję ustawiłem na aktywną.
    - Wtedy w VRC dostałem (przy próbie "Restore C Drive") najpierw
    okienko z napisem "Error 414" a następnie komunikat taki jak wcześniej
    tylko już bez tej części "Your C: drive is to small or may not exist".
    Zdziwiło mnie, że uruchamiając Partition Magic z Hiren's Bot CD
    zamiast dysku mam napis "error #108", dlatego pomyślałem, że coś jest
    namieszane w MBR'rze.
    - Uruchomiłem Partition Table Doctor, który już na początku wykrył
    jakieś nieprawidłowości w tablicy partycji, po czym zaproponował jej
    przywrócenie.

    Po tej czynności zostały mi partycje:

    - wolne miejsce zamiast partycji Recovery i partycji z Vistą
    - partycja z jakimiś plikami (NTFS)
    - partycja z jakimiś plikami (FAT32)
    - wolne miejsce zamiast partycji na linuksa (ale to tylko dlatego, że
    sam je wykasowałem)

    Z całego wolnego miejsca z przodu dysku utworzyłem partycję FAT32 i
    czy ustawie ją na aktywną, czy na nieaktywną to w VRC dostaje okienko
    "error 403" i nic więcej. Partition Magic już normalnie odczytuje
    partycje z dysku (nie ma komunikatu "error #108").

    Nie mam już pomysłu co zrobić. Za wszystkie wskazówki będę wdzięczny.

    Dodam jeszcze, że zależy mi tylko na tych dwóch partycjach, które
    pozostały i w związku z tym na razie "Restore Complete System" nie
    wchodzi w grę.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-04-25 18:21:35
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sat, 25 Apr 2009 10:40:14 -0700 (PDT), m...@g...com
    napisał(a):

> [...]
    > Sony),
    > - sda2 : partycja, na której była Vista (FAT32),
    [...]

    Niemożliwe. Visty nie można posadzić na partycji FAT32.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 3. Data: 2009-04-26 06:16:52
    Od: m...@g...com

    On 25 Kwi, 20:21, Michal Kawecki <k...@o...px> wrote:

    > [...]
    >
    > Niemożliwe. Visty nie można posadzić na partycji FAT32.
    > --
    > M.   [Windows Desktop Experience MVP]
    > /odpowiadając na priv zmień px na
    pl/https://mvp.support.microsoft.com/profile/Michal.
    Kawecki

    Rzeczywiście, coś mi się pokręciło. Zmieniłem zatem partycje na NTFS,
    ale VRC dalej rzuca errorem 403.

  • 4. Data: 2009-04-26 07:01:07
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sat, 25 Apr 2009 23:16:52 -0700 (PDT), m...@g...com
    napisał(a):

    pl/https://mvp.support.microsoft.com/profile/Michal.
    Kawecki

    > Rzeczywiście, coś mi się pokręciło. Zmieniłem zatem partycje na NTFS,
    > ale VRC dalej rzuca errorem 403.

    Wiesz co - może zainteresuj się programem Testdisk
    http://www.cgsecurity.org/ albo BootIt http://www.terabyteunlimited.com
    . Oba pozwalają na podgląd partycji NTFS spod hmmm "DOS-a", bez
    uruchamiania systemu. Oba wykrywają błędy geometrii dysku i pozwalają na
    zmianę typu partycji w MBR dysku. Ten pierwszy pozwala ponadto na
    odtworzenie bootsektora partycji z kopii zapasowej (w przypadku NTFS
    będzie to ostatni sektor partycji).

    Po prostu strasznie zamieszałeś i nawet nie chcę wnikać, co i czym
    robiłeś. Idea jest prosta - dotąd szlifujesz geometrię dysku, ustawienia
    partycji, jej bootsektor, aż jej struktura stanie się czytelna.

    A programy operujące spod systemu sobie odpuść.

    Aha, odnośnie geometrii dysku: BIOS odczytuje ją sobie z pierwszej
    partycji podstawowej i na niej opierają się później wszystkie programy i
    system operacyjny. Co jest dość nieprzyjemne, gdyż większość programów
    partycjonujących dla Windows tworzy partycje w geometrii 254/63/xxx,
    natomiast programy dla Linuksa często korzystają z geometrii 240/63/xxx.
    Jeśli więc zdarzy Ci się partycjonować spod Linuksa takim niedorobionym
    narzędziem, to dysk się rozjedzie, a partycje będą miały złe wpisy w
    bootsektorach, bo zostały stworzone w innej geometrii niż aktualnie
    użyta w tablicy partycji.