    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Problem z translacją poziomów 5V->3.3V
    Date: Mon, 28 Nov 2016 14:05:26 +0100

    Znajomy poprosił mnie o pomoc z rozwiązaniu pewnego problemu z
    modułem graficznego lcd do Arduino (HX8357). Moduł zachowuje się
    dziwnie, tzn. podczas komunikacji z nim jego podświetlenie ekranu
    zmienia jasność. Po bliższym badaniu zacząłem podejrzewać związek
    tego problemu z buforami 74HC245 użytymi w tym module lcd jako
    translatory 5V z arduino na 3.3V lcd. Moduł lcd ma na płytce
    stabilizator 3.3V, z którego zasilany jest lcd, bufory hc245 i dioda
    podświetlenia. Zrobiłem prosty test, na jednym z dwóch 8 bitowych
    portów komunikacyjnych z jakimi atmega/arduino komunikuje się z lcd
    wystawiłem na przemian wszystkie 1/0. Gdy na całym porcie jest 1
    dioda podświetlenie świeci jaśniej i Vcc 3.3V podnosi się do ~3.4V.
    Gdy 0 Vcc jest 3.3V. Podejrzewam, że chińczyk użył hc245
    nietolerujące 5V na wejściu, przez co gdy bufor jest na stale
    zasilany z 3.3 a na wejście mu jest podana logiczna 1 (~5V) to te 5V
    przez diodę zabezpieczającą wejście bufora "przebija" się do Vcc 3.3V
    Czy moja hipoteza jest prawidłowa? Czy zamiana tych 74hc245 na pinowo
    kompatybilne 74LCX245MT z 5V "tolerant inputs" rozwiąże problem?

    --
    Marek