  • 1. Data: 2016-11-28 14:05:26
    Temat: Problem z translacją poziomów 5V->3.3V
    Od: Marek <f...@f...com>

    Znajomy poprosił mnie o pomoc z rozwiązaniu pewnego problemu z
    modułem graficznego lcd do Arduino (HX8357). Moduł zachowuje się
    dziwnie, tzn. podczas komunikacji z nim jego podświetlenie ekranu
    zmienia jasność. Po bliższym badaniu zacząłem podejrzewać związek
    tego problemu z buforami 74HC245 użytymi w tym module lcd jako
    translatory 5V z arduino na 3.3V lcd. Moduł lcd ma na płytce
    stabilizator 3.3V, z którego zasilany jest lcd, bufory hc245 i dioda
    podświetlenia. Zrobiłem prosty test, na jednym z dwóch 8 bitowych
    portów komunikacyjnych z jakimi atmega/arduino komunikuje się z lcd
    wystawiłem na przemian wszystkie 1/0. Gdy na całym porcie jest 1
    dioda podświetlenie świeci jaśniej i Vcc 3.3V podnosi się do ~3.4V.
    Gdy 0 Vcc jest 3.3V. Podejrzewam, że chińczyk użył hc245
    nietolerujące 5V na wejściu, przez co gdy bufor jest na stale
    zasilany z 3.3 a na wejście mu jest podana logiczna 1 (~5V) to te 5V
    przez diodę zabezpieczającą wejście bufora "przebija" się do Vcc 3.3V
    Czy moja hipoteza jest prawidłowa? Czy zamiana tych 74hc245 na pinowo
    kompatybilne 74LCX245MT z 5V "tolerant inputs" rozwiąże problem?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-11-28 14:19:08
    Temat: Re: Problem z translacją poziomów 5V->3.3V
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-11-2016 o 14:05, Marek pisze:
    >Podejrzewam, że chińczyk użył hc245
    > nietolerujące 5V na wejściu

    Nigdy nie słyszałem o HC tolerujących na wejściu napięcie wyższe od VCC.
    P.G.

  • 3. Data: 2016-11-28 14:31:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 28 Nov 2016 14:19:08 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Nigdy nie słyszałem o HC tolerujących na wejściu napięcie wyższe od
    VCC.

    To czemu Chińczyk taki użył celowo jako translator?
    Chcę go zmienić na ten:

    http://www.tme.eu/pl/Document/af954875d789483854b6ca
    4960c7be15/74LCX245MTC.pdf

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-11-28 14:57:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 28-11-2016 o 14:31, Marek pisze:
    > VCC.
    >
    > To czemu Chińczyk taki użył celowo jako translator?
    > Chcę go zmienić na ten:
    >
    > http://www.tme.eu/pl/Document/af954875d789483854b6ca
    4960c7be15/74LCX245MTC.pdf

    Z parametrów w tabelkach i z rysunku wnętrza wygląda, że spełni Twoje
    oczekiwania.
    P.G.

  • 5. Data: 2016-11-29 17:40:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 28 Nov 2016 14:57:05 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Z parametrów w tabelkach i z rysunku wnętrza wygląda, że spełni
    Twoje
    > oczekiwania.

    Po wymianie tych hc245 problem z miganiem zniknął. Jestem zszokowany
    jak na masową skalę (pełno tych modułów na ebay'u) można robić taką
    lipę montując niedpowiednie układy i udając, że wszystko jest w
    porządku.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-11-29 18:18:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 29-11-2016 o 17:40, Marek pisze:
> [...]
    > na masową skalę (pełno tych modułów na ebay'u) można robić taką lipę
    > montując niedpowiednie układy i udając, że wszystko jest w porządku.

    Producent tych modułów deklaruje, że mogą być sterowane sygnałami 0-5V ?
    P.G.

  • 7. Data: 2016-11-29 19:05:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 29 Nov 2016 18:18:25 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Producent tych modułów deklaruje, że mogą być sterowane sygnałami
    0-5V ?

    Tak, to są dedykowane moduły lcd do arduino mega, w którym IO jest
    5V. Driver lcd na tych modułach jest 3.3V, więc producent tych
    modułów wstawił 3x hc245 do translacji 5V arduino na 3.3V lcd,
    ignorujac fakt, że hc245 nie może mieć Vin> Vcc.

    Tak one wyglądają:

    http://m.banggood.com/3_2-Inch-320-X-480-TFT-LCD-Dis
    play-Module-Support-Arduino-Mega2560-pnew-963574.htm

    Marek

  • 8. Data: 2016-11-30 08:41:45
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-11-29 o 19:05, Marek pisze:
> [...]
    > Tak one wyglądają:
    >
    > http://m.banggood.com/3_2-Inch-320-X-480-TFT-LCD-Dis
    play-Module-Support-Arduino-Mega2560-pnew-963574.htm

    Ale co chcesz? Działa? A że trochę mruga no to już trudno - to i tak do
    zabawy, a układy pewnie odrobinę tańsze. Taka filozofia biznesu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2016-11-30 23:34:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 30 Nov 2016 08:41:45 +0100, Dariusz Dorochowicz
    <dadoro@_wp_._com_> wrote:
    > Ale co chcesz? Działa? A że trochę mruga no to już trudno - to i
    tak do
    > zabawy, a układy pewnie odrobinę tańsze.

    Efekt migotania był na tyle irytujący, że psuł jakąkolwiek zabawę z
    tym lcd.

    > Taka filozofia biznesu.

    Oszczędzać trzeba z głową.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-12-01 08:59:07
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-11-30 o 23:34, Marek pisze:
    > tak do
    >
    > Efekt migotania był na tyle irytujący, że psuł jakąkolwiek zabawę z tym
    > lcd.

    To Twoja subiektywna ocena ;) W jego opinii zapewne jest OK :)

    > Oszczędzać trzeba z głową.

    No i tak to Chińczyk zrobił. Za układy zapłacił mniej, Ty (Twój znajomy)
    kupiłeś, a więcej pewnie i tak byś nie kupił. Na dodatek nie możesz
    powiedzieć, że nie działa, tylko że działa byle jak. Za jakiś czas się
    zwinie, zmieni nazwę i zacznie sprzedawać inny chłam, a że będzie
    sprzedawał tanio to znajdzie dość jeleni którzy to kupią. Dopóki to
    będzie działało, dopóty tak będzie robił. A jak się skończy albo mu się
    znudzi, to zacznie produkować dobrze. Takie podejście jest znane nie
    tylko tam, również u nas i za bliską i daleką granicą we wszystkie
    strony takich ludzi znajdziesz.

    Pozdrawiam

    DD