  • 21. Data: 2015-11-11 17:30:43
    Temat: Re: Procesor z USB udający device type UART
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 11.11.2015 o 17:13, Pszemol pisze:
    > "Zbych" <z...@o...pl> wrote in message

    > Chciałbym aby serwisant który ma wymienić uszkodzoną płytkę
    > nie musiał wchodzić do konfiguracji systemu i czegokolwiek
    > zmieniać. Wolałbym aby ustawił nową płytkę tak, aby system
    > sam sobie rozpoznał która jest która i że ta nowa nie jest
    > dodatkowa tylko jest zamiennikiem tej którą wyjęto...

    Jeśli płytki są identyczne to jak system ma je rozróżnić?

    Masz do wyboru:
    1. numer seryjny
    2. jakieś dip-switche na płytce, które nadają jej numer/identyfikator
    3. numer gniazda USB w hoście, do którego wpięto płytkę

  • 22. Data: 2015-11-11 17:50:58
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > Jeśli płytki są identyczne to jak system ma je rozróżnić?

    No właśnie próbuję się nad tym zastanowić.

    > Masz do wyboru:
    > 1. numer seryjny
    > 2. jakieś dip-switche na płytce, które nadają jej numer/identyfikator
    > 3. numer gniazda USB w hoście, do którego wpięto płytkę

    Czy numer gniazda w USB hosta lub huba jest programowo rozpoznawalny?

    Dipswitche wchodzą w grę, jak najbardziej, tylko jakoś trzeba je
    przemycić przez kanał USB aby aplikacja po stronie hosta mogła
    jakoś powiązać ze sobą konkretny port szeregowy jaki widzi
    w systemie z numerkiem odczytanym i jakoś przekazanym (jak?)
    hostowi.

  • 23. Data: 2015-11-11 20:17:33
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 11.11.2015 17:50, Pszemol wrote:
    > "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > No właśnie próbuję się nad tym zastanowić.

    > Czy numer gniazda w USB hosta lub huba jest programowo rozpoznawalny?

    Tak, np. dla jednego z urządzeń CDC-ACM ścieżka wygląda tak:
    /devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-1/1-1.2/1-1.
    2.4/1-1.2.4:1.1/tty/ttyACM0

    odczytane za pomocą: udevadm info -a -p $(udevadm info -q path -n
    /dev/ttyACM0)

    Widać po kolei do której magistrali pci jest podłączony kontroler, potem
    hub, jest tam też (chyba) numer gniazda w hubie, ale nie pytaj mnie o
    dokładne znaczenie tych liczb, bo nie było mi to jeszcze do niczego
    potrzebne.

> [...]
    > jakoś powiązać ze sobą konkretny port szeregowy jaki widzi
    > w systemie z numerkiem odczytanym i jakoś przekazanym (jak?)

    Jak użyjesz ftdi, to będziesz miał trochę niepotrzebnych linii I/O, do
    których możesz podpiąć switche i odczytać ich stan programowo.
    Jak byś robił sam urządzenie CDC-ACM, to możesz jego numer seryjny
    zmieniać na podstawie stanu switchy.

  • 24. Data: 2015-11-11 22:15:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbych" <z...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > hub, jest tam też (chyba) numer gniazda w hubie, ale nie pytaj mnie o
    > dokładne znaczenie tych liczb, bo nie było mi to jeszcze do niczego

    Dzięki, pobawię się tym ... Jeśli to tak działa to pięknie, nie potrzebuje
    przełączników obrotowych identyfikujących która z 5 czy 10 płytek
    modułowych jest podłaczona do jakich urządzeń zewnętrznych.

> [...]
    > Jak byś robił sam urządzenie CDC-ACM, to możesz jego numer
    > seryjny zmieniać na podstawie stanu switchy.

    FTDI był użyty tylko w celu nakierowania na to co planuję... :-)
    W faktycznym projekcie nie używam chipsetu FTDI tylko firmy EXAR,
    model scalaka to XR21B1422 (to jest USB -> 2xUART+ kilka GPIO).

  • 25. Data: 2015-11-11 22:27:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]
    > przełączników obrotowych identyfikujących która z 5 czy 10 płytek
    > modułowych jest podłaczona do jakich urządzeń zewnętrznych.

    W tej sytuacji w ogóle należy zainteresowć się tworzeniem reguł
    umieszczonych w /etc/udev. Tam można dość dokładnie opisać, co
    ma się stać po włożeniu czegoś konkretnego do konkretnej dziurki.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2015-11-11 23:03:45
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > umieszczonych w /etc/udev. Tam można dość dokładnie opisać, co
    > ma się stać po włożeniu czegoś konkretnego do konkretnej dziurki.

    Dzięki. Bardziej mi chodzi o wstanie systemu z nową konfiguracją
    w czasie power-on. W tym akurat systemie nie przewiduję wkładania,
    ani wyjmowania płytek pod napięciem. Mimo że USB to umożliwia.
    Czy z punktu widzenia systemu to też obsługuje /etc/udev ?

  • 27. Data: 2015-11-11 23:19:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]
    > ani wyjmowania płytek pod napięciem. Mimo że USB to umożliwia.
    > Czy z punktu widzenia systemu to też obsługuje /etc/udev ?

    Tak, nie ma większego znaczenia, czy rozpoznawanie dotyczy sytuacji
    wkładania wtyczki w gniazdko, czy startu systemu. Udev jest porządnie
    zrobionym podsystemem, można opisać co się chce (i czego się nie chce,
    by system robił).

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2015-11-11 23:26:45
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-11-11 o 23:03, Pszemol pisze:

    > Dzięki. Bardziej mi chodzi o wstanie systemu z nową konfiguracją
    > w czasie power-on. W tym akurat systemie nie przewiduję wkładania,
    > ani wyjmowania płytek pod napięciem. Mimo że USB to umożliwia.
    Widzę że panowie zafiksowaliście się na tych numerach, co po czym i
    dlaczego itp itd.
    Nie szkoda czasu na takie szukanie po omacku, które w dodatku ma
    wątpliwą gwarancję działania?
    Może warto pójść warstwę wyżej i zrobić mechanizm typu: pytamy moduł co
    on za jeden i jakie ma dane, a jak nam odpowiedź pasuje to utrzymujemy
    połączenie i pobieramy dane (a jak nam odpowiedź się nie spodoba to
    zamykamy port i niech inni próbują). Albo na podstawie odpowiedzi dajemy
    cynk do aplikacji, którego portu ma używać żeby otrzymać właściwe dane.
    Można zrobić program rozbiegowy który przepyta wszystkie dostępne porty
    i przygotuje odpowiedni plik konfiguracyjny dla głównej aplikacji.

    Piotrek

  • 29. Data: 2015-11-11 23:28:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > wkładania wtyczki w gniazdko, czy startu systemu. Udev jest porządnie
    > zrobionym podsystemem, można opisać co się chce (i czego się nie chce,

    Super - dzięki Wam wszystkim za pomoc...
    Niestety cienki bolek ze mnie jesli chodzi o linuxa.
    Pewne rzeczy warto wiedzieć w fazie początkowej projektowania
    aby sobie później nie pluć w brodę że mogło się zrobić inaczej ;-)

  • 30. Data: 2015-11-11 23:31:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Dmochowski" <i...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > Można zrobić program rozbiegowy który przepyta wszystkie dostępne porty i
    > przygotuje odpowiedni plik konfiguracyjny dla głównej aplikacji.

    Problem z Twoim pomysłem pojawi się, gdy do szyny USB będą
    podłączone dwa identyczne moduły rozmawiające z identycznym
    typem urządzeń do kórych użytkownik będzie chciał mieć intymny
    dostęp znając ich fizyczną lokalizację i przypisanie do reszty systemu.
    Wymiana takiej płytki modułu (po burzy, po awarii) powinna dać
    rezultat w postaci automatycznej rekonfiguracji podłączonych
    urządzeń w to samo miejsce w architekturze całego urządzenia
    i być do odróżnienia od sytuacji gdy ktoś dokłada nową płytkę
    a nie wymienia uszkodzonej. Przypominam że płytki są identyczne
    pod wpływem typu samej płytki (np. po prostu porty RS485)
    i pod wpływem typu urzadzęń do jakich akurat są podłączone.