    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Prosta instalacja fotowoltaiczna - jak najlepiej podłączyć?
    Date: Wed, 10 Apr 2024 09:33:35 +0200

    Kupiłem ostatnio trzy panele fotowoltaiczne, po 100W każdy.
    W zestawie miały co prawda mały sterownik ładowania akumulatora PWM, ale
    od początku zakładałem wykorzystanie go jedynie do testów i finalne
    zastąpienie jakimś MPPT.
    Panele mają służyć za awaryjne źródło prądu, z którego w razie czego
    mógłbym zasilić laptopa, telefon, lutownicę albo sprzęt krótkofalarski.
    :) Początkowo zakładałem, że wystarczy mi, jeśli instalacja będzie w
    stanie wyprodukować 12V DC. Potem jednak zacząłem się zastanawiać
    jeszcze nad dorzuceniem jakiegoś falownika, który dałby możliwość
    zasilania urządzeń 230V.

    I teraz kilka pytań z tym związanych:
    1. Widzę, że dostępne są urządzenia łączące funkcję kontrolera ładowania
    MPPT oraz falownika - podpinamy panele i akumulator, a na wyjściu
    dostajemy 230V AC. Jak z jakością takich urządzeń? Dają czystą sinusoidę
    i nadają się do zasilania elektroniki? Możecie polecić jakiś konkretny
    model?
    2. Jaki akumulator wybrać do takiej instalacji?
    3. Czy takie urządzenia nadają się do pracy na zewnątrz? Dla paneli
    planuję zespawać jakiś stelaż. Czy akumulator i kontroler
    ładowania/falownik można zamknąć w jakiejś skrzynce pod panelami? Nie
    zaszkodzą im zimowe warunki? A może zmienić koncepcję i tylko panele
    zamontować na zewnątrz, a resztę sprzętu umieścić wewnątrz pobliskiego
    budynku gospodarczego?