  • 1. Data: 2013-05-16 18:23:05
    Temat: Prosta stacja lutownicza do SMD (bez hot air)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam jakiejś w miarę prostej i niedrogiej (choć bez przesady - chcę
    zachować w miarę rozsądny stosunek cena/jakość) stacji lutowniczej,
    która nadawałaby się do montażu elementów SMD. Chodzi mi tutaj o części
    w obudowach w rodzaju SO-8 albo TQFP, gdzie jeszcze można sobie poradzić
    lutownicą z grotem. Zakupu stacji hot air jak na razie nie planuję.

    Z tego co widzę na Allegro można kupić zarówno bardzo proste i tanie
    urządzenia (np. http://allegro.pl/i3221595677.html) ale już za około 100
    zł można dostać coś wyglądającego solidniej, z cyfrowym odczytem
    temperatury (http://allegro.pl/i3221733183.html).
    Dzisiaj zajrzałem do okolicznego sklepu elektronicznego i widzę, że ceny
    są znacząco inne - ceny najprostszych modeli (bez wyświetlacza) mieszczą
    się między 100-200 zł. Jak mam to rozumieć? Ceny w sklepie zawyżone, czy
    może Allegro zasypane nic niewartą chińszczyzną? ;)

    Jaki model będzie najbardziej odpowiedni do czysto amatorskich zastosowań?

  • 2. Data: 2013-05-16 18:34:03
    Temat: Re: Prosta stacja lutownicza do SMD (bez hot air)
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.05.2013 18:23, Atlantis wrote:
> [...]
    > lutownicą z grotem. Zakupu stacji hot air jak na razie nie planuję.
    >
    > Z tego co widzę na Allegro można kupić zarówno bardzo proste i tanie

    Używałem - gruba końcówka grota i nie ma _stabilizacji_ temperatury.
    Groty i grzałki tanie, wyrzeźbiłem sobie nawet minifalę do niego i w
    miarę dawało radę do drobnych płytek. Przy dłuższej pracy do niczego, bo
    grot z czasem robi się coraz bardziej gorący.

    > ale już za około 100
    > zł można dostać coś wyglądającego solidniej, z cyfrowym odczytem
    > temperatury (http://allegro.pl/i3221733183.html).

    Rozważyłbym na twoim miejscu zakup czegoś z hot-airem - w dobie QFN i
    0402 (czy nawet 0603) to jest bardzo przydatne ustrojstwo a mając 2 w
    jednym zaoszczędzisz na miejscu.

> [...]
    > się między 100-200 zł. Jak mam to rozumieć? Ceny w sklepie zawyżone, czy
    > może Allegro zasypane nic niewartą chińszczyzną? ;)

    Sklep się musi utrzymać za coś, więc tak, mają wyższe ceny. Czasami
    trochę, czasami absurdalnie. Zauważ, że w sklepie możesz choćby obejrzeć
    towar - czy gałka dobrze chodzi, czy się kolbę wygodnie trzyma, czy
    kabel nie jest za sztywny.

    > Jaki model będzie najbardziej odpowiedni do czysto amatorskich zastosowań?

    Ja mam elwika RT-24 od znajomego i PT-852 - dla amatora taki zestaw jest
    wystarczający do montowania malutkich rastrów:
    http://grota.be/~michoo/sanguinolulu.jpg
    http://grota.be/~michoo/smieci/army2.jpg
    polutujesz też QFN, BGA, zrobisz szybki serwis laptopa czy komórki a jak
    kupisz sita to i reballing.
    Michoo

  • 3. Data: 2013-05-16 18:51:53
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-05-16 18:34, Michoo pisze:

> [...]
    > http://grota.be/~michoo/smieci/army2.jpg
    > polutujesz też QFN, BGA, zrobisz szybki serwis laptopa czy komórki a jak

    też mam Elwika i nawet go chwalę. Ale kolba do niego kosztuje 170 zł, a
    do Pensol (Solomon) kosztuje około 40 zł.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2013-05-16 20:57:17
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 16.05.2013 18:23, Atlantis pisze:
> [...]
    > może Allegro zasypane nic niewartą chińszczyzną? ;)
    >
    > Jaki model będzie najbardziej odpowiedni do czysto amatorskich zastosowań?

    Dorzuć jeszcze 100 i kup coś xytronika. Są modele, które mają grzałkę
    80W - przydaje się jak trzeba przylutować coś grubszego (albo na dużej
    powierzchni miedzi). Do tego dokup spłaszczony grot o szerokości ~1,5mm.
    Wykorzystując napięcie powierzchniowe spokojnie lutuje się tym obudowy
    tqfp z rastrem 0,5mm.

    http://ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=20&id_firmy=12

    Mam w robocie LF-2000, 169D i LF-1680. O wiele wygodniej się z nimi
    pracuje niż z wynalazkami typu 852

  • 5. Data: 2013-05-16 21:22:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > miarę dawało radę do drobnych płytek. Przy dłuższej pracy do niczego, bo
    > grot z czasem robi się coraz bardziej gorący.

    A co sądzisz o tej drugiej, droższej, z wyświetlaczem?

    > Rozważyłbym na twoim miejscu zakup czegoś z hot-airem - w dobie QFN i
    > 0402 (czy nawet 0603) to jest bardzo przydatne ustrojstwo a mając 2 w
    > jednym zaoszczędzisz na miejscu.

    Na razie raczej i tak bym go nie używał. Myślę, że miną lata, zanim
    zacznę składać coś z jeszcze drobniejszych elementów.
    Długimi latami wystarczała mi transformatorówka i ręcznie malowane
    płytki - do zastosowań radioamatorskich nie potrzebowałem niczego
    więcej. Dopiero przy okazji zapoznawania się z uC przesiadłem się na
    termotransfer, co z kolei skłoniło mnie do zainteresowania się SMD
    (pewną rolę odegrała tu także ograniczona powierzchnia płytki w
    podstawowej wersji Eagle). ;)

  • 6. Data: 2013-05-16 22:26:42
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-05-16 21:22, Atlantis pisze:

    > A co sądzisz o tej drugiej, droższej, z wyświetlaczem?

    > Na razie raczej i tak bym go nie używał. Myślę, że miną lata, zanim
    > zacznę składać coś z jeszcze drobniejszych elementów.

    Bardzo się mylisz.
    Coraz częściej małe układy są robione w obudowach QFN
    http://www.ictradenet.com/T7026-PGP/
    Bywa, ze są tylko w takiej wersji a czasami - jak w przypadku małych
    ARMów ceny ww takich obudowach są o 30 - 40 % niższe.
    Takie coś:
    http://static2.tme.eu/katalog_pics/6/f/0/6f0a590cc6f
    b3cd2d65a74812c041f09/cfps-39-12m.jpg
    Też łatwiej przylutować hot airem niż zwykłą lutownicą.
    Ale tu nie chodzi tylko o możliwość lutowania. Spróbuj taki element
    wylutować bez dmuchawki. Nawet proste układy SMD jak SOIC czy sot23 są
    upierdliwe przy wylutowywaniu zwykłą lutownicą. A dmuchawką podniesiesz
    po kilku sekundach.

    Używaj Kicad. Nie ma ograniczeń.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2013-05-16 23:11:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-16 18:23, Atlantis pisze:
> [...]
    > może Allegro zasypane nic niewartą chińszczyzną? ;)
    >
    > Jaki model będzie najbardziej odpowiedni do czysto amatorskich zastosowań?

    Zacznij od ustalenia:
    czy ma stabilizację temperatury, czy tylko regulację mocy?
    jak jest z dostępnością, ceną i różnorodnością grotów
    jak wygląda trwałość grzałki
    Potem, jak już wstępnie wybierzesz - sprawdź, czy wygodnie się toto
    trzyma w ręce, jak sztywny ma kabel itd. Jeżeli będziesz miał możliwość,
    to jeszcze spróbuj się dowiedzieć jak długo może pracować bez parzenia w
    rękę.

    Większość lutownic jest sprzedawana w mało przydatnym stożkowym ostrym
    grotem, więc od razu trzeba się zaopatrzyć w dodatkowe, szczególnie jak
    będziesz lutował większe elementy.
    Co do hot-air - nie zastrzegaj się. Wprawdzie do lepszych lutownic są
    dostępne grotu do wylutowywania scalaków takich i innych, ale po
    pierwsze nie do każdej, po drugie wcale tanie nie są, a po trzecie
    hot-air albo IR są do tego celu znacznie lepsze. IR raczej dla amatora
    nie wchodzi w rachubę, ale hot air jak najbardziej. Rezultaty bawienia
    się ręcznym hot-airem może są dalekie od ideału, ale na pewno lepsze niż
    próbowanie wylutowania układu głowicą do lutownicy.
    Dochodzi kwestia hałasu przy hot-air.
    No i niestety jest tak, że im więcej kasy w urządzenie włożysz, tym
    lepiej będzie Ci się pracowało - również z powodów psychologicznych, ale
    nie tylko. Jednak im droższe urządzenie, tym bardziej jest dopracowane,
    tylko w którymś momencie przestaje to mieć zupełnie sens.
    Zwracam tylko jeszcze raz uwagę - lutownicę będziesz trzymał w ręce -
    ona musi pasować do ręki. Ja np lubię bardzo krótkie grzałki, ale są
    tacy, co lubią "czuć dystans" do grota.
    Sztywny kabel zepsuje całą radość z urządzenia. Kiepski grot tak samo.
    Tylko że jak wszystko uwzględnisz, to wyjdzie, że ładnych parę setek
    będzie trzeba wydać, i trzeba z czegoś zrezygnować, żeby zaoszczędzić
    trochę kasy.

    No i nie bój się zaopatrywać w hurtowniach. Wiele z nich sprzeda
    każdemu, kto przyjdzie, a możesz tam często dotknąć większą liczbę
    urządzeń niż w sklepie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2013-05-16 23:20:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-16 20:57, Zbych pisze:

> [...]
    >
    > http://ndn.com.pl/index.php?id_dzialu=20&id_firmy=12
    >
    > Mam w robocie LF-2000, 169D i LF-1680. O wiele wygodniej się z nimi

    Właśnie Xytroniki są bardzo popularne u mnie "w okolicy" w firmach.
    A jak wygląda w nich z grzałkami? Bo w tych tańszych wynalazkach
    podobnież jest różnie, a ja się pewnie niedługo też zacznę przymierzać
    do zakupu stacji "do domu". Wprawdzie mam na oku trochę inną kategorię
    cenową ze zniżką, ale i tak wychodzi sporo drożej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2013-05-17 01:10:45
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    .
    > No i niestety jest tak, że im więcej kasy w urządzenie włożysz, tym
    > lepiej będzie Ci się pracowało - również z powodów psychologicznych, ale
    > nie tylko. Jednak im droższe urządzenie, tym bardziej jest dopracowane,

    No to ja zareklamuję - używam QUICK 202D.

    Dość droga (700 zł), ale imho warta ceny. Przed jej kupieniem używałem
    jakiegoś pensola chyba (do SMD głównie używam), i myślałem, że tego
    QUICK'a będę używał od święta. Jak widać, nawet już nie pamiętam nazwy
    tej poprzedniej lutownicy, bo nie wziąłem jej więcej do ręki.

    Lutownica jest wygodna, jest do niej sporo grotów (mam chyba z 10
    różnych), ma też automatyczne usypianie (przydatne), jakieś pamięci i
    nastawy (mniej przydatne). I dość szybko się nagrzewa, dodatkowo
    sygnalizuje to dźwiękiem (także podczas lutowania - taki drobiazg, ale
    imho przydatny).

    Jak przedpiśca wspomniał- bardzo ważne, żeby lutownica miała te 80W, bo
    inaczej w wielu przypadkach po prostu "nie da się" - wystarczy za duże
    pole miedzi, i już jest kłopot.

    Sam nierzadko po krótkiej walce z wylutem rezystora 1206 sięgam po
    hotaira, bo inaczej nie idzie. No, poszłoby transformatorówką pewnie ,
    ale chyba nie o to chodzi :)

    Tak, że koledzy radzą słusznie - na lutownicę warto wydać więcej, bo od
    niech będzie zależało jak często będziesz używać brzydkich wyrazów przy
    robocie. No i nie traktuj hotaira jako luksusu - bo dzisiaj nie jestem w
    stanie zrozumieć, jak dawałem sobie radę wtedy kiedy go nie używałem :)

    Aha, hotair też polecam QUICK ( nie, nie jestem ich dealerem ) - 861DS.
    Te dwie stacje stanowią przyjemny komplet - długo się zastanawiałem
    półtora roku temu dan wyborem , dzisiaj jestem zadowolony i polecam.

  • 10. Data: 2013-05-17 07:54:55
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-05-16 23:20, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Właśnie Xytroniki są bardzo popularne u mnie "w okolicy" w firmach.
    > A jak wygląda w nich z grzałkami?

    Na razie wszystkie mi działają, więc nie interesowałem się tematem.