  • 1. Data: 2017-11-06 08:28:37
    Temat: Prosty moduł GSM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam jakiegoś prostego modułu GSM. Właściwie potrzebuję tylko
    odbierania/wysyłania SMS-ów oraz ewentualnie okazjonalnego przesłania
    niewielkiej porcji danych przez GPRS (np. synchronizacja z serwerem
    NTP). Moduł nie musi więc posiadać żadnych interfejsów do komunikacji
    głosowej.

    Wymagania są następujące:
    1) Stabilna praca.
    2) Gniazdko do podłączenia zewnętrznej anteny na samym module. Wolałbym
    oszczędzić sobie prowadzenia linii sygnałowej o odpowiednich parametrach
    po swojej własnej płytce.
    3) Możliwie mała liczba pinów potrzebnych do połączenia z MCU.
    4) Mile widziany RTC albo przynajmniej jakaś funkcja pobierania czasu z
    sieci. Zależy mi właściwie tylko na tym, żeby dało się ustalić czas
    przyjścia wiadomości.
    5) Równie mile widziany montaż SMD, coś w stylu ESP8266-12.

    Do tej pory w paru projektach używałem starszych modułów Motorola G18
    oraz SIM300CZ. Te ostatnie miały sporo wymienionych zalet (wbudowany RTC
    z podtrzymywaniem, gniazdko zewnętrznej anteny) ale ich wadą jest spory
    rozmiar oraz sporawe złącze, z cała masą zbędnych sygnałów (klawiatura,
    wyświetlacz, dwa różne interfejsy audio itp.).

    Widzę, że na Allegro od jakiegoś czasu dostępne są tanie płytki z
    modułem SIM800L, popularne w środowisku miłośników Arduino. Ktoś
    orientuje się jak wygląda kwestia ich stabilności? Mogę liczyć na to, że
    gniazdko antenowe na tej płytce zostało podłączone zgodnie ze sztuką RF,
    czy po prostu ktoś pociągnął tam losowy kawałek ścieżki?

  • 2. Data: 2017-11-07 07:17:18
    Temat: Re: Prosty moduł GSM
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Neoway m590?
    Jeśli chodzi o stabilność to wymagana odporność zasilania na chwilowe
    zwiększenie poboru prądu inaczej będą resety.

    Pozdrawiam
    Paweł

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

  • 3. Data: 2017-11-07 09:38:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.11.2017 07:17, pawel wrote:

    > Neoway m590?
    > Jeśli chodzi o stabilność to wymagana odporność zasilania na chwilowe
    > zwiększenie poboru prądu inaczej będą resety.

    Z tego oczywiście doskonale zdaję sobie sprawę. Chodzi mi raczej o
    stabilność wynikająca z konstrukcji samego modułu.
    Hmm... Co sądzisz o tych tanich płytkach z SIM800L?
    http://allegro.pl/i7016388431.html

    Są reklamowane jako akcesoria do Arduino, ale jest szansa, że sprawdzą
    się w "poważniejszym" projekcie, działającym 24/7? Nie będzie to żadna
    instalacja alarmowa albo inny system, od którego zależałoby coś ważnego.
    Wolałbym jednak, żeby komunikacja działała stabilnie. ;)

    Moduły są sprzedawane z pseudoantenkami z z drutu, do wlutowania z
    przygotowany w tym celu pad. Jest tam też jednak złącze dla prawdziwej
    anteny.
    jest szansa na to, że ta linia antenowa trzyma jakieś parametry, czy to
    tylko kawałek przypadkowej ścieżki?

  • 4. Data: 2017-11-07 11:23:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 07.11.2017 o 09:38, Atlantis pisze:

> [...]
    > anteny.
    > jest szansa na to, że ta linia antenowa trzyma jakieś parametry, czy to

    Jeśli laminat jest dwustronny i ma grubość 1,5mm to przy tej szerokości
    ścieżki nie ma szans żeby to było 50 omów. Ścieżka antenowa wije się też
    wokół innego pinu. Kup i się pochwal jak to chodzi.

  • 5. Data: 2017-11-07 12:44:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.11.2017 11:23, Zbych wrote:

    > Jeśli laminat jest dwustronny i ma grubość 1,5mm to przy tej szerokości
    > ścieżki nie ma szans żeby to było 50 omów. Ścieżka antenowa wije się też
    > wokół innego pinu. Kup i się pochwal jak to chodzi.

    To może być potencjalnie źródłem problemów, czy mogę to na dobrą sprawę
    zignorować?
    Albo inaczej: taki projekt modułu może być powodem problemu z
    zakłóceniami albo utratą zasięgu? Czy raczej będzie to miało znaczenie
    tylko w sytuacji, gdy urządzenie będzie znajdowało z dala od BTS-a?

    Ewentualnie co sądzicie o takiej wersji modułu z SIM800L?
    http://allegro.pl/i7004963953.html

    Jak na moje oko zdaje się wyglądać lepiej - linia antenowa jest
    kawałkiem prostej ścieżki, dystans od masy większy, po bokach przelotki.
    Przynajmniej optycznie przypomina to microstrip. Pole lutownicze do
    wlutowania pseudoanteny nie będzie chyba źródłem problemów?

  • 6. Data: 2017-11-07 14:53:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 7 Nov 2017 12:44:42 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Albo inaczej: taki projekt modułu może być powodem problemu z
    > zakłóceniami albo utratą zasięgu?

    Może. Mam podobny moduł oparty na sim900A i zakłóca sobie linie rx/tx
    uarta przeklamujac pojedyncze znaki w odebranych poleceniach (gdy
    nadaje coś po gsm)', w efekcie nie rozumie polecenia i zwraca error.
    Transfer w strone mcu też jest zaklocony, co bardzo uttudnia poprawną
    komunikację.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2017-11-07 15:05:41
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-11-07 o 14:53, Marek pisze:

> [...]
    > coś po gsm)', w efekcie nie rozumie polecenia i zwraca error. Transfer w
    > strone mcu też jest zaklocony, co bardzo uttudnia poprawną komunikację.

    U mnie student parę lat temu robił pracę inżynierską na SIM900 i nie
    miał najmniejszych problemów. Drugi (ale nie u mnie robił) na tym samym
    module miał ciągle problemy z transmisją i w ogóle z działaniem całości.
    Ale to tylko kwestia przestrzegania zasad. Dokładniej to było na tym
    module:
    http://store.propox.com/index.php?p2844,mmsmartgsm
    Ale sam moduł jest dość upierdliwy - chociażby ze względu na poziomy
    napięć.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2017-11-08 08:42:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.11.2017 14:53, Marek wrote:

> [...]
    > coś po gsm)', w efekcie nie rozumie polecenia i zwraca error. Transfer w
    > strone mcu też jest zaklocony, co bardzo uttudnia poprawną komunikację.

    Mówimy o zakłóceniach podczas prób, na płytce stykowej albo w układzie
    zmontowanym "na pająka", czy w urządzeniu na płytce stykowej?
    W swoim urządzeniu moduł planuje zamontować na stosunkowo niewielkiej
    płytce dwustronnej, gdzie prawie cała miedź od góry będzie stanowiła
    pole masy, znajdując się pomiędzy liniami sygnałowymi i modułem.

    Dodatkowo urządzenie zostanie najprawdopodobniej zamontowane w metalowej
    obudowie i tylko antena zostanie wyprowadzona na zewnątrz.

    Twój moduł też ma tak dziwnie poprowadzoną linię antenową? Myślisz, że
    to może być powodem problemów?

  • 9. Data: 2017-11-08 10:08:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Nov 2017 08:42:18 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Mówimy o zakłóceniach podczas prób, na płytce stykowej albo w
    > układzie
    > zmontowanym "na pająka", czy w urządzeniu na płytce stykowej?

    To był moduł połączony przewodami z mcu na płytce stykowej, inaczej
    ten moduł nie da się podłączyć. Do tego mcu na tych samych
    przewodach podłączalem telefon (też po uarcie) i nie zakłócal, nawet
    położony na tym mcu.
    Być może istniała jakaś kombinacja ułożenia przewodów, dołożenia
    kilku kondensatorów by to zakłócenie wyeliminować ale nie chciało.mi
    się.

    > Twój moduł też ma tak dziwnie poprowadzoną linię antenową? Myślisz,
    > że
    > to może być powodem problemów?

    Nie pamiętam, dałem go znajomemu. Te chińskie moduły mają lowcostowe
    płytki. Z Tesco co pamiętam te moduły nie mają pcb projektowanych
    zgodnie z zakecenuami w datasheetach, np. dot. toru w.cz. Producenci
    sugerują płytki min. 4 warstwy bo na dwóch bardzo ciężko zrobić to
    dobrze, ta moja była 2 warstwowa, sugeruje się v jak najwięcej
    przelotek ground plane, ta moja miała niewiele, powinny być całe
    baterie kondensatorow na liniach zasilajacych i nawet na liniach
    tx/rx, ten mój nie miał.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-11-08 17:45:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 08.11.2017 10:08, Marek wrote:

    > Nie pamiętam, dałem go znajomemu. Te chińskie moduły mają lowcostowe
    > płytki. Z Tesco co pamiętam te moduły nie mają pcb projektowanych
    > zgodnie z zakecenuami w datasheetach, np. dot. toru w.cz. Producenci

    Hmm... Podejrzewam, że na własnej płytce tak czy inaczej nie byłbym w
    stanie w 100% prawidłowo tego zaimplementować. Może, gdy chodziło o
    jakąś małą serię robioną na PCB z fabryki, ale tutaj mowa o jednostkowym
    urządzeniu na samodzielnie wykonanej płytce. Dlatego właśnie w tym
    przypadku wolę unikać modułów z wyjściem antenowy wyprowadzonym na pad
    lutowniczy. Normalnie pewnie użyłbym starego, dobrego SIM300CZ (jeszcze
    mam gdzieś zachomikowaną ostatnią sztukę albo dwie) ale w tym wypadku
    miejsce na PCB jest zbyt cenne...
    Te czerwone moduły z SIM800L wydają się idealne pod względem rozmiaru,
    martwi mnie tylko ta dziwnie poprowadzona ścieżka do gniazdka
    antenowego. Z drugiej stronie ludzie na forach piszą, że im działają -
    może zaryzykuję. ;)

    > kondensatorow na liniach zasilajacych i nawet na liniach tx/rx, ten mój
    > nie miał.

    Hmm... A właśnie - nie zaszkodzi chyba dać przynajmniej po jednym małym
    kondensatorze na liniach interfejsu UART, który steruje modułem? Na
    dobrą sprawę powinienem chyba ten sam sposób zabezpieczyć też drugi UART
    (debug)? Jeszcze jakieś linie sygnałowe powinny mieć kondensator do
    masy, gdy w pobliżu pracuje moduł GSM?