  • 1. Data: 2009-09-24 08:53:57
    Temat: Protokoly do mobilnej poczty
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Email na GSM, niby nie cudo ale jednak. Zaznaczę, że ciągle wydajność
    GPRS (poza metropoliami) nie jest najwyższa i ciągle większość ludzi
    płaci za ilość danych.

    Miałem w rękach usługę Nokia Messaging spod szyldu http://email.nokia.com/
    Rzecz sie składa, co wazne dla tego tematu, z usługi na serwerach nokia
    (współpracujące ze skrzynkami ISP) i klienta na telefon (Symbian S60
    oraz niektóre S40).
    Jest (a może była jako próbna) usługa Nokii/OVI ze można u nich założyć
    skrzynkę

    Jak zwykle w usłudze email.nokia.com spotykają się rzeczy fajne i
    kiepskie. Usługa i program jest łatwa w starcie (bo ma mało opcji), miła
    w GUI Symbiana, integruje się z emailami normalnych providerów (tlenu,
    onetu itd), przekształca dostep POP3/IMAP z jakiś rodzaj push lubiany
    przez komórki. Jest niezbyt jasna obietnica oszczędzania 'przerobu'
    GPRS. Miłe schodzenie emaili na telefon niemal na bieżąco.. Natywny
    klient (nie J2ME) to coś fantastycznego w kontakcie.

    (Z wad: to zbyt mało opcji i za mały wpływ na szczegóły zarówno
    sieciowe, jak i na GUI)
    Sam klient oraz protokół jest zamknięty

    Inne możliwości to od firm komórkowych, zwykle (odnoszę się głownie do
    Orange który znam) są w okolicy protokołu MS EXchange lub RIM
    BlackBerry, dla małych, nie posiadający własnych serwerowni za stałą
    opłatę miesięczną.

    jest niejakie wsparcie komorkowe do GMaila.

    Zostaje normalny POP3 do normalnego providera i okresowe odpytywanie,
    lub webmail zoptymalizowany na komórkę. Ze względów zasadniczych,
    prawdziwy Push jest trudne lub niemal niedostępne nie będąc firmą
    telekomem (kiedys to był chyba specyficzny SMS systemowy).

    Przejrzałem co się dzieje w branży, więc jest IMAP z jakąś opcją
    dodatkową emulującą Push (nie podejrzewam by jakiś publiczny ISP to
    miał), zamknięte protokoły firm komunikacyjnych. Dość to zamknięte
    towarzystwoe. Na chłopski rozum, czy by nie było możliwe na jakims
    protokole np. na urządzeniu bez natywnego Blackberry, opensursowy klient
    Java (lub w konkretnej natywnej implementacji np Symbian). Okazuje się,
    że nie.

    Są jakieś próby (nie wiem na ile dobre) reverse engineringu protokołu
    Blackeberry.

    I jest cholernie mało tego.

    Z trzeciej strony, nie jest intelektualnie niemożliwe, żeby jakaś usługa
    proxy (PHP, CGI) na wirtualce od własnego providera, sprawdzała maile u
    ISP, sprawdzała to jakimś filtrem i udostępniała to wydajnie
    przetworzone, skompresowane na klienta komórkowego. Nie spotkałem czegoś
    takiego, takiego proxy.

    Macie jakieś spostrzeżenia w tym temacie? jakieś kierunki w którą to idzie?

  • 2. Data: 2009-09-25 09:49:50
    Temat: Re: Protokoly do mobilnej poczty
    Od: Mikolaj Rydzewski <m...@c...pl>

    Jacek Czerwinski wrote:
    > Macie jakieś spostrzeżenia w tym temacie? jakieś kierunki w którą to idzie?

    To co wymieniłeś jest ciekawe, powstało jednak z potrzeby lekkiego
    transportu (klienci płacą za przesłane dane).
    IMO zamiast wiązać się z zamkniętymi rozwiązaniami lepiej pomyśleć o
    aparcie z obsługą WiFi i/lub płaskim planie taryfowym.

  • 3. Data: 2009-09-25 11:44:54
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Mikolaj Rydzewski wrote:

> [...]
    > IMO zamiast wiązać się z zamkniętymi rozwiązaniami lepiej pomyśleć o
    > aparcie z obsługą WiFi i/lub płaskim planie taryfowym.

    Tu nie zawsze chodzi o plan taryfowy, ale również o przepustowość.
    W terenie bywa czasem góra EDGE, a i to nie z pełną przepustowością.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 4. Data: 2009-09-25 12:14:07
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Paweł Kierski pisze:
> [...]
    Wifi mam, plan znośny (choć nie typu korporacyjnego emaila), ale
    chciałbym coś powielić np na telefonach rodziny czy znajomych...

    > Tu nie zawsze chodzi o plan taryfowy, ale również o przepustowość.
    > W terenie bywa czasem góra EDGE, a i to nie z pełną przepustowością.

    mniej więcej, dodam, że 'push' da się emulować odpytywaniem, ale jak
    gęsto to kosztownie itd. Dodał bym, że współbieżność na telefonach
    często ma wiele do życzenia, 'proces' 'demona' odpytującego pocztę może
    dawać odczuwalne 'zamulenie' telefonu. Starsze lub uboższe telefony
    (niektóre całkiem nie tanie) zrywają / zawieszają sesję GPRS podczas
    rozmowy itd.

    Na dziś mój ranking w kategorii 'szybkość i odczucie' to usługa Nokia
    Messaging z natywnym klientem na S60 (podobno architektura pozwala na
    dłuuuugą sesję GPRS na której socketowy push od usługi jest całkiem
    przyzwoity, taki push nie jest zależny od firmy komórkowej), problem to
    brak opcji GUI np. 15 nowych maili które obowiązkowo wypełniają
    subjectami cały wyświetlacz, i wg moich poszukiwań nic z tym sie zrobić
    nie dało.

  • 5. Data: 2009-09-25 13:20:33
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Jacek Czerwinski wrote:
    [...]
    > mniej więcej, dodam, że 'push' da się emulować odpytywaniem, ale jak
    > gęsto to kosztownie itd.

    Jeśli chodzi o dane, to nie koniecznie (kilkaset bajtów brutto, gdy
    nie ma nowej poczty). Za dane się w końcu zapłaci. Gorzej z baterią, gdy
    za żadne pieniądze nie ma jak jej naładować...

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net