    From: Maciej Łebkowski <m...@e...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Przeglądarki zbyt mocno keszują
    Date: Tue, 13 Jan 2009 13:07:54 +0100

    Witam,

    Wstawiłem na stronie mechanizm wspomagający cache przeglądarek.
    Konkretnie, polegało to na wstawieniu nagłówków:
    ETag: md5(content)
    Last-Modified: date(r, filemtime(plik z contentem))
    Date: date(r)
    Expires: date(r, strtotime(+10 minutes))
    Wszystkie wartości są dobrze przekazywane (tzn, jesli content sie
    zmieni, to faktycznie zmienia sie etag i odpowiednio last-modified)

    Efekt, jaki obserwuję:
    Firefox, czasami (nie wiem dokładnie kiedy), w ogóle nie wykonuje
    zapytania do serwera (LiveHTTP headers milczy, log apache rowniez).
    Rozumiem, że jest to naturalne zachowanie, gdyż wysyłany jest
    dziesieciominutowy czas wygasniecia (Expire). Dziwi mnie jednak,
    ze dzieje sie tak tylko czasami - raz czesciej, raz rzadziej. Nie
    udało mi się odnaleźć żadnej sensownej zależności.

    Problem: wysyłanie komentarza
    Po dodaniu komentarza, user ląduje na "thank you page", z ktorej
    moze sie cofnac do komentowanej strony. Ta oczywiście jest ciągnięta
    z cache i user jest zmieszany (hej, gdzie moj komentarz?!). Aby tego
    uniknąć, odpowiedz na POST-a wygląda mniej wiecej tak:

    HTTP/1.x 302 Found
    Date: Tue, 13 Jan 2009 11:37:11 GMT
    Location: thankyou.html
    Expires: -1
    Pragma: no-cache
    Cache-Control: no-cache

    Jednak przeglądarka nic sobie z tego nie robi - nadal pobiera strone
    z cache. Zaobserwowane na Safari i Firefoksie, więc podejrzewam, ze
    robię coś źle.
    Mógłbym zmienić adres, do ktorego wraca user (jakiś ?bust dodać), ale
    kłóci się to z zasadą "jeden wpis, jeden adres".

    Jak więc w takim modelu zasugerować odświeżenie informacji o stronie?

    --
    Maciej Łebkowski