  • 1. Data: 2010-12-21 06:42:46
    Temat: Przerwa w przewodzie N w instalacji 3-faz
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Czesc.
    Moze nietypowe pytanie jak na ta grupe lae chcialbym poznac Wasze
    opinie.
    Jak sie zabezpieczyc (uchronic) przed przerwa w przewodzie neutralnym
    N w instalacji 3-fazowej.
    Czy sam wylacznik roznicowopradowy wychwyci przerwe (brak) N przed
    nim? chyba nie?
    Do mieszkania mam doprowadzone zasilanie 3-faz 5przewodowe. Mam
    roznicowke, ale tak sobie pomyslalem co sie dzieje jak gdzies wczeniej
    np na klatce nastapi przerwa w przewodzie N i do mieszkania przyjda
    tylko 3 fazy bez N?

  • 2. Data: 2010-12-21 07:54:43
    Temat: Re: Przerwa w przewodzie N w instalacji 3-faz
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Jak sie zabezpieczyc (uchronic) przed przerwa w przewodzie neutralnym
    > N w instalacji 3-fazowej.

    Normalnie stosuje sie ograniczniki/zabezpieczenia przepieciowe.
    Google i masz pelna oferte.

    > Czy sam wylacznik roznicowopradowy wychwyci przerwe (brak) N przed
    > nim? chyba nie?

    Ma prawo niezadzialac.

> [...]
    > roznicowke, ale tak sobie pomyslalem co sie dzieje jak gdzies wczeniej
    > np na klatce nastapi przerwa w przewodzie N i do mieszkania przyjda

    Mozna zrobic taki wynalazek:
    zamontowac maly przekaznik wpinajac go pomiedzy N i PE najlepiej aby cewka
    miala 110V~ i duza opornosc. Wpiac go przed róznicówka, a styki poprzez
    rezystor taki coby poplynal prad ~30mA, podpiac do fazy i PE.
    Wystapienie napiecia 100V na N wzgledem PE spoowduje zadzialanie przekaznika
    prad - uplywu dla róznicówki i wylaczenie.
    Lepiej w tym miejscu sprawdzilaby sie jakas elektronika - Mozliwosc wpiecia
    po róznicówce.
    Zobacz oferte przekazników kontroli napiecia.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-12-21 08:50:45
    Od: "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl>

    "slawek7" <s...@w...pl> wrote in message
    f.googlegroups.com...
> [...]
    > roznicowke, ale tak sobie pomyslalem co sie dzieje jak gdzies wczeniej
    > np na klatce nastapi przerwa w przewodzie N i do mieszkania przyjda

    czujnik zaniku fazy powinien zadzialac

    Tomek

  • 4. Data: 2010-12-21 09:13:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > Ma prawo niezadzialac.

    Wrecz nie ma prawa zadzialac :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-12-21 09:30:10
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Gru, 08:54, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    > Normalnie stosuje sie ograniczniki/zabezpieczenia przepieciowe.
    > Google i masz pelna oferte.

    A jakakolwiek przepięciówka zareaguje na napięcie międzyfazowe? Bo mam
    wrażenie, że one trochę nie od tego są.

    J.

  • 6. Data: 2010-12-21 11:05:38
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Normalnie stosuje sie ograniczniki/zabezpieczenia przepieciowe.
    > Google i masz pelna oferte.

    A jakakolwiek przepięciówka zareaguje na napięcie międzyfazowe? Bo mam
    wrażenie, że one trochę nie od tego są.

    np.: 275V
    http://www.pro-tec.com.pl/oferta.php?op=owk&item=3

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-12-21 11:18:57
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > A jakakolwiek przepięciówka zareaguje na napięcie międzyfazowe? Bo mam
    > wrażenie, że one trochę nie od tego są.
    >
    > np.: 275V
    > http://www.pro-tec.com.pl/oferta.php?op=owk&item=3

    Nasz rację, tylko że zależy od klasy. Iskiernikowe chronią przed wyższymy
    napięciami, ale mają wyższe prądy (np 60kA)
    Klasa D ma ochronić sprzęt przed uszkodzeniem (zakładając że przepięcie nie
    jest "zbyt mocne"), więc po takim zabezpieczeniu mamy mieć zasilanie
    mieszczące się w tolerancji odbiornika.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2010-12-21 11:48:41
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 21 Gru, 12:05, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    > np.: 275Vhttp://www.pro-tec.com.pl/oferta.php?op=owk&item
    =3

    To jest jej maksymalne napięcie pracy, nie napięcie, powyżej którego
    ona reaguje.

    NIe znam tej konkretnej przepięciówki, trochę nie chce mi się góglać w
    poszukiwaniu jej charakterystyk, ale typowe reagują na przepięcia
    rzędu mprzynajmniej kilkuset (>500) woltów dopiero.

    J.

  • 9. Data: 2010-12-21 12:02:08
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]

    poszukiwaniu jej charakterystyk, ale typowe reagują na przepięcia
    rzędu mprzynajmniej kilkuset (>500) woltów dopiero.

    Możliwe że masz rację, nie szukałem długo. Zaznaczyłem tylko że klasa D
    (chyba - chodzi mi o tą ostatnią, najczulszą) ma ochronić odbiornik przed
    uszkodzeniem, a 500V to trochę dużo.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-12-21 12:05:22
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    To jak zabezpieczyc sie przed urwaniem N? To jest budynek
    wielorodzinny i ciezko przypilnowac. A ryzyko takie ze zawsze ktos
    moze zechciec sie "pobawić" i nawet przypadkiem odłączy N. Na
    ochronniki nie ma miejsca w rozdzielnicy. A co powiecie o zwykłym
    warystorze elektronicznym właczonym pomiedzy fazę a PE, np taki na 250
    lub 275V? Wuydaje mi się ze jeden wystarczy?