  • 181. Data: 2021-03-31 09:34:16
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 31-Mar-21 08:22, heby wrote:

    > No trudno, mimo to jestem tego bardzo ciekaw. Nie trafia mi się często
    > tak popsuty koncept, który działa. Tak sobie myślałem kiedyś, są duże
    > firmy zajmujące sie projektowaniem. W tych firmach pracują ludzie któzy
    > posługują się jakimiś koncepcjami pracy zespołowej. Jeśli to programiści
    > - wiadomo - kontrola wersji. Ale jesli to CADowcy, to niezmiennie, od 20
    > lat, widzę zawsze coś komplenie niezrozumiałego, czego nie potrafie
    > pojąć. Mam wrażenie że dziadowskośc oprogramowania CAD powoduje
    > wymyślanie kwadratowych kół w miejscu gdzie już od dziesięcioleci znamy
> [...]

    A pomyślałeś o tym, że są stabilne procesy (jakkolwiek byłyby debilne) u
    klientów i ruszenie czegokolwiek może spowodować konieczność
    reorganizacji pracy / recertfikacji? Co globalnie przekłada się na grube
    M$ + trudne do wycenienia wqurwienie klientów ...

    No bo do czego to podobne, żeby klient który od lat o 15:01 kopiuje
    pliki *.debilne_rozszerzenie miał nagle zacząć kopiować
    *.inne_nie_mniej_debilne_rozszerzenie ;-)

    A przypominam, że poruszamy się w środowisku inżynierów co to
    (słusznie?) uważają, że jak coś działa to nie ruszać ...

    Piotrek

  • 182. Data: 2021-03-31 09:57:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 09:34, Piotrek wrote:
> [...]
    > reorganizacji pracy / recertfikacji? Co globalnie przekłada się na grube
    > M$ + trudne do wycenienia wqurwienie klientów ...

    Ale ja wiem o tym, mnie zastanawia geneza początku takich problemów z
    CADami i wybór takigo rozwiązania.

    W przykładowej anegdocie kopiowania po południu plików do katalogu z
    datą, genezę znam: właściciel firmy jest typowym, zarizumiałym hackerem,
    który założył że on wymyslił najlepiej. Większosć energii poświęcił w
    udowadnianiu że inne rozwiązania są błedne. Więc tutaj sprawa jest
    jasna, własciciel uparty i reszta świata się myli.

    Teraz, w przypadku CADów, jestem ciekaw.

    Widzę kilka opcji:
    1) nie da się inaczej, mimo testów, bo to cady czyli typowe dziadostwo z
    lat 60
    2) ludzie pracujący z cadami na komputerach się nie znają i nie chcą
    znać, traktując innowacje jako zagrożenie dla ich pracy
    3) są powody poza konkursem, których nie poznamy w tym wątku (np.
    własciciel - hacker)
    4) brak woli zmian

    Żeby nie było: uczesniczyłem w procesie wprowadzania systemu kontroli
    wersji w pewnej firmie *programistycznej*. Był niesamowity ból dupy,
    wycie po nocach, rzucanie kurwami, walenie głową w mur, przez
    "programatorów" z tamtejszej firmy. Upłyneło 10 lat i nie wyobrażają
    sobie pracy inacze a o epizodzie z FTP, którego używali przed rewolucją,
    starają się mówić szeptem, bo wstyd.

    Innymi słowy wydotanie się ze swojego minimum loklalnego bywa kłopotliwe
    i czasami wymaga popchnięcia przez kogoś z zewnątrz bo sami mogą nie
    mieć dośc energii/woli.

    > No bo do czego to podobne, żeby klient który od lat o 15:01 kopiuje
    > pliki *.debilne_rozszerzenie miał nagle zacząć kopiować
    > *.inne_nie_mniej_debilne_rozszerzenie ;-)

    Na szczęscie systemy kontroli wersji robią to same i raczej w sposób
    pewny ;) Ty tylko mówisz kiedy.

    > A przypominam, że poruszamy się w środowisku inżynierów co to
    > (słusznie?) uważają, że jak coś działa to nie ruszać ...

    Wiem, ale grupa inzynierów programistów, a to przecież też inzyniery,
    jakoś nie ma problemu ze sprawdzaniem wielu róznych środowisk
    produkcyjnych i wyborem bliskich optymalnym. A jak optymalnośc stanie
    sie optymalniejsza, to często się przenoszą z kamotrami w środku procesu
    produkcji na inną metodykę i dalej bangla. Inercja w przypadku CADów tak
    wielka że każda zmiana powoduje że firma staje? Ja bym w tym widział
    zagrożenie...

  • 183. Data: 2021-03-31 10:22:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 01:46:21 +0200, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Chyba, że masz na myśli pliki danych, jako takie (czyli *.dat i
    > *.k??).

    Dokładnie, Clarion bo pamiętam potrzebne były narzędzia do
    modyfikacji .*dat lub do szybszej odbudowy kluczy (fpp robił to
    wolniej).

    > A czy przypadkiem ten Netware nie był na RG58, a samba na RJ45?

    To było na pewno na rj45

    --
    Marek

  • 184. Data: 2021-03-31 10:24:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 08:24:22 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > I w czym szybki dysk lokalny o pomijalnych czasach dostepu względme
    > sieci, miałby być w tym znacząco gorszy? To mnie zastanawia.
    > Wymieniasz

    No przecież pisałem, że lokalny lepszy, dlaczego miałby być gorszy??

    --
    Marek

  • 185. Data: 2021-03-31 10:38:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 10:24, Marek wrote:
    > No przecież pisałem, że lokalny lepszy, dlaczego miałby być gorszy??

    U Irka gorszy. Zastanawia mnie dlaczego ;)

  • 186. Data: 2021-03-31 10:43:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Mar 2021 17:28:17 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Monolityczny kernel nie będzie nigdy w stanie uruchamiać
    > bezpiecznie
    > *obcych*, binarnych sterowników.

    Tak trochę podwójnie zainspirowany tym wątkiem zacząłem czytać
    dokumentację MINIXA 3 (który oprócz tego, że ma mikrokernel ma
    ciekawą funkcję reinkarnacji). Nie wszedłem jeszcze głęboko ale
    wygląda na to, że taki 'user space' driver musi w jakiś sposób
    zgłosić do czego może mieć dostęp. Oczywiście jądro i tak mu nie
    pozwoli na dostęp do zasobów zastrzeżonych przez inne drivery ale
    nadal krótkowzrocznie widzę "moment rejestracji i ustalenia zasobów"
    jako potencjalną dziurę. Oczywiście tak jest o wiele bezpieczniej bo
    driver jest odseparowany w przeciwieństwie do monolitu.
    Napisałem "podwójnie zainspirowany" bo dwa lata temu tak dla
    gimnastyki umysłu i nauki MIPSa napisałem taki prosty kernel z
    wywłaszczeniem, pamięcią wirtualną, separacją procesów itp., nie
    robiło toto na razie nic więcej niż uruchamianie procesów piszących A
    B C na uart. Z zamierzenia miał być monolityczny, przez co utknąłem
    na implementacji (dużo) syscalli... Ale widzę, że szybciej możnaby z
    tego zrobić w pełni sprawny mikrokernel niż monolit....

    --
    Marek

  • 187. Data: 2021-03-31 11:13:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 10:43, Marek wrote:
> [...]
    > zastrzeżonych przez inne drivery ale nadal krótkowzrocznie widzę "moment
    > rejestracji i ustalenia zasobów" jako potencjalną dziurę.

    To chyba działa tak: hardware PCI[e] określa zakres IO/DMA. Kernel
    bierze ten zakres i taktuje jako ograniczenie dla sterownika.
    Sterownik, jesli chce coś wiecej, to prosi kernel o udostepnienie, np.
    na jakiś bufor w pamieci. Ale ogólnie to kernel musi się na to zgodzić.

    Ostatnio z ciekawostek, to np. włamano się do PS4 poprzez fake
    urządzenie PCI. Kernel nie sprawdzał czy hardware jest oryginalne i
    udało się zrobić hardwareowy atak MItM. Wiec mikrokernel nie chroni
    przez takimi rzeczami, podobnie jak bugami w CPU, ale i tak ładowanie
    takiego sterowanika nVidi w działajacy kernel uważam za grube
    przegięcie, nie wiadomo co w nim jest, więc lepiej coby był ograniczony
    do określonego zakresu IO i shared memory z jakimś procesem po stronie
    usera.

    > Ale widzę, że szybciej  możnaby z tego
    > zrobić  w pełni sprawny mikrokernel niż monolit....

    Może nie warto robić...

    https://en.wikipedia.org/wiki/L4_microkernel_family

  • 188. Data: 2021-03-31 11:19:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 31-Mar-21 09:57, heby wrote:
    > Ale ja wiem o tym, mnie zastanawia geneza początku takich problemów z
    > CADami i wybór takigo rozwiązania.

    Ja to jeszcze pamiętam czasy pracy wsadowej na R32 :-) i później czasy
    PDP11/SM-coś-tam ... A przecież pierwsze CADy to właśnie te klimaty.

    Tak więc trzeba było kombinować (z formatami binarnymi), żeby było
    szybko i oszczędnie. Dodatkowo własny format danych utrudniał migrację
    do konkurencji, etc

    A później to już IMHO poleciało na zasadzie "jak coś działa to nie
    ruszać ..."

> [...]
    >
    > Widzę kilka opcji:
    > 1) nie da się inaczej, mimo testów, bo to cady czyli typowe dziadostwo z

    Ototo!

    > 2) ludzie pracujący z cadami na komputerach się nie znają i nie chcą
    > znać, traktując innowacje jako zagrożenie dla ich pracy

    A po co mają się znać na komputerach jak się znają na CAD-ach ...

    Jak jest za wolno to się kupuje szybszy komputer a nie kopie z dostawcą
    narzędzi, żeby może coś grzebnął w kodzie. Przecież to oczywiste ;-)

    > 3) są powody poza konkursem, których nie poznamy w tym wątku (np.
    > własciciel - hacker)
    > 4) brak woli zmian

    Jak roboty jest tyle, że nie ma kiedy taczek załadować to nikt nie
    będzie się bawił w zmiany. Chyba, że "księgowemu" wyliczysz, że przez to
    zaoszczędzi ileś tam $$$$

> [...]
    >
    > Innymi słowy wydotanie się ze swojego minimum loklalnego bywa kłopotliwe
    > i czasami wymaga popchnięcia przez kogoś z zewnątrz bo sami mogą nie

    Przede wszystkim to słaby przykład bo dziedzina w której obracali się
    rzeczeni programiści jakoś tam korespondowała z zakresem wdrożenia.

    A na ogół to jest tak, że zmiany w backoffice są czarną magią do biura
    projektowego czy innej przychodni. I pojawiają się karteczki w rodzaju
    "Przepraszamy za opóźnienia - nowy SYSTEM INFORMATYCZNY".

    W przychodnie to jeszcze suweren poczeka. Ale jak deadline goni deadline
    a kary umowne są konkretne to taniej jest postawić lepszy sprzęt,
    zatrudnić więcej ludzi, niż pieprzyć się z wdrożeniem/migracją do nowej
    wersji. Albo co gorsza nowego super-duper-optymalnego software co to
    otwiera projekt w ułamku sekundy ale za to wysypuje się pięć minut
    później ... bo dostawca musiał zdążyć przed konkurencją.

    A "jak software ciepły to wiadomo, że może się wywrócić" ...

    IMHO tak to działa.

    [...]

    Piotrek

  • 189. Data: 2021-03-31 11:34:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 11:13:22 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Może nie warto robić...
    > https://en.wikipedia.org/wiki/L4_microkernel_family

    Tak wiem... ale tutaj chodzi tylko o taką dziecięcą fascynację
    zrobienia własnej zabawki ;).

    --
    Marek

  • 190. Data: 2021-03-31 11:41:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 11:34, Marek wrote:
    > Tak wiem... ale tutaj chodzi tylko o taką dziecięcą fascynację zrobienia
    > własnej zabawki ;).

    Doskonale to rozumiem ;)