  • 1. Data: 2011-06-15 14:46:16
    Temat: Pytanie laika - czemu świat jest tak niesprawiedliwy i co z tym zrobić :)
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Z góry zaznaczam - jestem niekumaty w temacie i do fotografii dotykam się
    dlatego, że jest w jakiś sposób związana z moim właściwym hobby. Sformułowania,
    jakich użyję, zapewne przyprawią o zawał większość użytkowników tej grupy :)

    Miałem ci ja aparat - Canon PowerShot S2. Używałem go na wakacje i do pstrykania
    figurek w makro. Już wyjaśniam - zajmuję się malowaniem figurek do gier
    bitewnych, skala zazwyczaj 28mm. Nie gram, wyłącznie maluję. Po pomalowaniu
    pstrykam fotki i ślę na http://www.coolminiornot.com - bardzo fajny sajt
    poświęcony temu hobby. Aparat najwspanialszy nie był, ale zdjęcia wychodziły
    całkiem przyjemne - delikatnie rozmyte to, co zbyt niedbale pomalowane, ładne
    kontrasty między kolorami, to co jasne - bardzo jasne, to, co ciemne -
    odpowiednio ciemne :) Zdjęcia robiłem pod jedną lampką, dającą białe światło -
    ot, taką biurkową jarzeniówką. Zdaję sobie sprawę, że to, co ten aparat
    faktycznie pstrykał, poddawał w środku solidnej obróbce.

    No i teraz mam Nikona D5000 z Tamronem 90, a także namiot bezcieniowy z trzema
    lampkami i z jednej strony jest wspaniale, a z drugiej strasznie :) Zdjęcia są
    duże i ostre. Ale - raz, że muszę się nakombinować, co zrobić, żeby nie było
    odbłysków światła, dwa, wychodzą jakieś takie... spłaszczone kolorystycznie.
    Moja figurka, na oko, ma pięknie zróżnicowaną czerwień, od niemal czerni, po
    prawie biel, a wygląda to tak... no nie wygląda. Przypuszczam, że przesunięciem
    paru suwaków w fotoszopie jestem w stanie przywrócić jej ten urok, który widzę,
    gdy się na nią gapię na żywo :) ale, cholera, nie wiem, które to suwaki i jak
    nimi majtać. Zdjęcia robię w trybie priorytetu przysłony, z F25, jakimś
    najniższym iso. Ustawiam ręcznie balans bieli. Teraz - co robić, by świat mógł
    zobaczyć i docenić jakość mego rękodzieła? :) I żeby nie trzeba było iść na kurs
    fotografii i przeczytać cegły o Photoshopie...?

    Pozdrawiam,
    Seoman

  • 2. Data: 2011-06-15 15:01:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Jun., 16:46, "Seoman" <r...@t...op.pl> wrote:
> [...]

    > zobaczyć i docenić jakość mego rękodzieła? :) I żeby nie trzeba było iść na kurs
    > fotografii i przeczytać cegły o Photoshopie...?

    sugerowalbym w pierwszym kroku.
    nie przejmuj sie natwa balansu bieli w aparacie.
    rob zdjecia w raw tzn wczytuj do komputera pliki raw nie jpeg ( z
    Twojego punktu widzenia to wszystko jedno co wczytujesz do komutera ,
    transfer rawu nie boli wiecej od transferu jpeg ).
    Raw to dane zrodlowe , i dopiero zdjecie otwarte zalaczonym programem
    z rawu mozesz dowolnie skorygowac suwakami . Tylo ostrosc i czulosc
    musisz nastawic w aparacie przed zdjeciem , wszystko inne mozesz
    skorygowac w komputerze.

    jesli mam zrobic zdjecia takich malych figurek , glownie do allegro to
    zdecydowanie wole zrobic to kompaktem - jest tak jak piszesz
    wystarsza zrobic jedno zdjecie i w zasadzie nie ma co poprawiac , moze
    tylko obciac zbedne tlo.

    do tego celu jak opisales kompakt wcale nie musi byc zlym rpzwiazaniem
    - chocby ze wzgledu na wieksza glebie ostrosci.

    Ten sprzet jest lepszy w okreslonym zastosowaniu , ktory skuteczniej
    prowadzi do oczekiwanego wyniku.

  • 3. Data: 2011-06-15 16:06:43
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    http://www.coolminiornot.com

    No a które to zdjecia?
    Bo trzeba zobaczyć o co ci chodzi.
    Najlepiej pokaż te stare z których byłeś zadowolony i te nowe.

  • 4. Data: 2011-06-15 17:03:49
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 15 Jun 2011 16:46:16 +0200, Seoman napisał(a):

> [...]
    > odbłysków światła, dwa, wychodzą jakieś takie... spłaszczone kolorystycznie.

    Wyrzuć namiot bezcieniowy na śmietnik i zastąp go kilkoma kawałkami
    styropianu (dwa, trzy arkusze). Namiot to narzędzie które wymaga większych
    umiejętności niż to się powszechnie uważa...

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 5. Data: 2011-06-15 17:27:57
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2011-06-15 16:46, Seoman pisze:
> [...]
    > świat mógł zobaczyć i docenić jakość mego rękodzieła? :) I żeby nie
    > trzeba było iść na kurs fotografii i przeczytać cegły o Photoshopie...?

    Ale to tyczy chyba każdego bardziej złożonego procesu. Nieważne czy
    wędkujesz, składasz modele, pływasz kajakiem , zawsze efekty będą
    zależeć od tego ile sam siebie w to zainwestujesz. Zabawki (narzędzia)
    to jakiś tam procent całej układanki.
    Moim zdaniem jesteś na wygranej pozycji, bo znacznie łatwiej jest robić
    dobre zdjęcia przedmiotom niż same obiekty o takim skomplikowaniu.
    Jeśli chodzi o kolory to najpierw przeczytaj instrukcje do Adobe Camera Raw:
    http://tinyurl.com/ACR-HELP
    Jeśli brakuje Ci przykładów to może dobra będzie jakaś książka, widzę że
    obecnie Helion zaniedbał ACR i nastawił się na Lightroom. Ale śmiało
    możesz uczyć na obu aplikacjach bo LR to ładnie opakowany ACR plus baza
    danych ;). Jeśli nadal będą problemy z kolorami wypadało by sięgnąć po
    coś większego kalibru ale wtedy warto wybrać się do Empik i
    przekartkować czy pasuję nam forma no i przede wszystkim czy jest to
    czego szukamy.
    Jeśli chodzi o świecenie to moim zdaniem bardzo ciekawą pozycją jest:
    "ŚWIATŁO W FOTOGRAFII. MAGIA I NAUKA" wydawnictwa Galaktyka:
    http://www.galaktyka.com.pl/product,,355,8.html
    Ta książka da Ci świetną bazę do świadomego eksperymentowania oraz
    podstawy do zadawania konstruktywnych pytań. W takim przypadku
    doświadczonym kolegom jest łatwiej Ci pomóc, kiedy dokładnie opiszesz
    scenę, użyte oświetlenie, twoje oczekiwania, oraz problemy które
    napotkałeś.
    Najważniejsze to się nie poddawać i być konsekwentnym. Masz ciekawe
    hobby, które z pewnością zasługuję na uwiecznienie za pomocą świetnych
    zdjęć.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 6. Data: 2011-06-15 18:09:48
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > do tego celu jak opisales kompakt wcale nie musi byc zlym rpzwiazaniem
    > - chocby ze wzgledu na wieksza glebie ostrosci.

    Ba, ja już nie mam tego aparatu :)

    Pozdrawiam,
    Seoman

  • 7. Data: 2011-06-15 18:42:31
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-06-15 16:46:16 +0200, "Seoman" <r...@t...op.pl> said:

    > Teraz - co robić, by świat mógł zobaczyć i docenić jakość mego
    > rękodzieła? :) I żeby nie trzeba było iść na kurs fotografii i
    > przeczytać cegły o Photoshopie...?

    No cóż. Zmieniłeś narzędzie na bardziej zaawansowane i ono wymaga teraz
    od Ciebie więcej wiedzy. Więc tak na oko bez dokształcenia się dalej
    nie pójdziesz.
    Jeżdżąc do pracy autobusem, wystarczy mieć bilet, jeżdżąc własnym
    samochodem trzeba nauczyć się go prowadzić.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2011-06-15 19:14:03
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ba, ja już nie mam tego aparatu :)
    >
    > Pozdrawiam,
    > Seoman

    czy dobrze zrozumialem

    malejesz te figurki na papierzy , czyli sa plaskie i sa o wysokosci 28
    mm ?
    cudow nie ma - oczywiscie w nikonie tkwi wyzszy potencjal jakosciowy
    niz w kompakcie.
    prawdopodobnie popelniasz jakis prosty blad,latwy do usuniecia trudno
    powiedziec nie widzac zdjec.

  • 9. Data: 2011-06-15 19:14:55
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "cichybartko" <c...@g...com> wrote:

    [...]
> [...]
    > większego kalibru ale wtedy warto wybrać się do Empik i przekartkować
    > czy pasuję nam forma no i przede wszystkim czy jest to czego szukamy.

    A mi się coś wydaje, że źródłem tych "problemów z kolorami" jest
    bezrefleksyjne stosowanie namiotu bezcieniowego. :)

    Do autora: przenkonwertuj w najprostszy sposób do czerni i bieli
    udane zdjęcie z kompakta i "z nie takimi kolorami" z lustra - wynik może
    być uderzający... ;-)

    [mr.]

  • 10. Data: 2011-06-15 19:25:08
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > A mi się coś wydaje, że źródłem tych "problemów z kolorami" jest
    > bezrefleksyjne stosowanie namiotu bezcieniowego. :)

    Widzę, że już było. Ale w sumie nie zaszkodzi wzmocnić wymowę... :)

    Najbardziej "po bożemu" oświetlać takie figurki jak klasyczny
    portret: swiatło główne np. górno-skośne + ekran doświetlający (lub ew.
    słabe światło efektujące).

    [mr.]