  • 1. Data: 2010-04-27 05:41:00
    Temat: Pytanie o statyw
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Chciałbym sobie kupić statyw, poziom amatorski. Chciałbym aby umożliwiał
    również tworzenie panoram. No i naczytałem sie że do tego potrzebna jest
    specjalna głownica do zdjęć panoramicznych aby zapewnić odpowiednią oś
    obrotu. Przeglądnąłem sobie sklepy (np. e-cyfrowe) i jest tam do wyboru
    głowica panoramiczna 2D, klasyczna 3D i kulowa. No i się kompletnie
    zakręciłem w tych głowicach. Może by ktoś doradził co mi potrzeba :) Statyw
    ma być do Canona 1000D. Dzięki.

  • 2. Data: 2010-04-27 05:56:12
    Temat: Re: Pytanie o statyw
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Agent pisze:
> [...]
    > głowica panoramiczna 2D, klasyczna 3D i kulowa. No i się kompletnie
    > zakręciłem w tych głowicach. Może by ktoś doradził co mi potrzeba :)

    Na pewno nie kulowa, tylko z osiami. Zapytaj sam siebie, co jeszcze nim
    zrobisz, bo na pewno nie tylko jedną panoramkę po zakupie. Ile funkcji
    dodatkowych itd, przechylanie do pionowego kadru (dziś twierdzisz że ci
    nie potrzebne), makro itd.

  • 3. Data: 2010-04-27 06:15:47
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 07:56:12 +0200, Jacek Czerwinski napisał(a):

> [...]
    > zrobisz, bo na pewno nie tylko jedną panoramkę po zakupie. Ile funkcji
    > dodatkowych itd, przechylanie do pionowego kadru (dziś twierdzisz że ci

    Niektóre kulowe mają osobną dźwignię do obrotu w poziomie (kręcimy częścią
    głowicy, cały czas z zablokowaną kulą). Jeśli nie chcemy robić panoram
    teleobiektywem to też się nadają. Sam robię kulową, choć na półce stoi
    manfrotka 410.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 4. Data: 2010-04-27 08:14:38
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Agent napisał(a):
> [...]
    > głowica panoramiczna 2D, klasyczna 3D i kulowa. No i się kompletnie
    > zakręciłem w tych głowicach. Może by ktoś doradził co mi potrzeba :)

    Do panoram potrzebujesz głowicę, dającą możliwość obracania aparatu
    wokół punktu nodalnego, który na pewno znajduje się na osi obiektywu,
    najczęściej gdzieś w jego środku. Resztę sobie wygóglasz wpisując "punkt
    nodalny".

    W wielu przypadkach (brak pierwszego planu na zdjęciu) poradzisz sobie
    bez takiej specjalnej głowicy, nawet bez statywu. Wystarczy jeśli
    zrozumiesz dlaczego powinieneś obracać aparat wokół punktu nodalnego i
    nauczysz się wyznaczać jego położenie dla danego obiektywu i ogniskowej.

    Do purystów:
    Tak, wiem że pojęcie punkt nodalny (węzłowy) jest niedopuszczalnym
    uproszczeniem.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 5. Data: 2010-04-27 09:08:02
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zrobisz, bo na pewno nie tylko jedną panoramkę po zakupie. Ile funkcji
    > dodatkowych itd, przechylanie do pionowego kadru (dziś twierdzisz że ci

    Statyw głównie używany będzie do robienia zdjęć na wycieczkach, głównie
    chodzi mi o zdjęcia nocą np jakiś ładnie oświetlonych budowli, kościołów
    itp. Zastosowanie do panoram drugorzędne ale czasami pewnie by się zdarzyło.
    Mając na uwadze nie chciałbym zanadto inwestować. Czy zatem głowicą
    klasyczną 3D zrobię panoramę tak aby uniknąc paralaksy czy będę potrzebował
    głowicę z regulowaną odległością mocowania. Na stronie np
    http://e-cyfrowe.pl/statywy-k-177.html są niby do wyboru statywy z głowicami
    panoramicznymi 2D i kierując się nazwenictwem są one do panoram, z kolei w
    opisie statywów z gł 3D np. ten
    http://e-cyfrowe.pl/velbon-statyw-cx-460-p-630.html jest napisane że nadają
    się do panoram a jednak niedopatrzyłem się w żadnym z nich płytki do
    regulacji położenia aparatu.

  • 6. Data: 2010-04-27 09:18:22
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Agent napisał(a):
    > http://e-cyfrowe.pl/velbon-statyw-cx-460-p-630.html jest napisane że
    > nadają się do panoram a jednak niedopatrzyłem się w żadnym z nich płytki
    > do regulacji położenia aparatu.

    Panoramiczność tego statywu polega pewnie na tym, że można zafiksować
    położenie w pionie a obracać w poziomie, więc "panoramować". W
    szczególności kręcąc film. Ale nie jest to de facto statyw do składania
    panoram w fotograficznym sensie.

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2010-04-27 10:06:39
    Od: Anonymouse <j...@g...pl>

    On 27 Kwi, 07:41, "Agent" <w...@o...ue> wrote:
> [...]
    > głowica panoramiczna 2D, klasyczna 3D i kulowa. No i się kompletnie
    > zakręciłem w tych głowicach. Może by ktoś doradził co mi potrzeba :) Statyw

    Do panoram o jakich myślisz są głowice QTVR.

    Ale zazwyczaj w 99% przypadków do zrobienia panoramy nie potrzebny
    jest ani statyw ani głowica QTVR.

  • 8. Data: 2010-04-27 10:25:37
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 11:08:02 +0200, Agent napisał(a):

    > http://e-cyfrowe.pl/velbon-statyw-cx-460-p-630.html jest napisane że nadają
    > się do panoram a jednak niedopatrzyłem się w żadnym z nich płytki do
    > regulacji położenia aparatu.

    Tak jak napisał JS w nim możesz tylko odblokować obroty. Nic więcej.
    Jeśli robisz panoramy bez pierwszego planu to jest ok - wystarcza.
    Dopiero przy wnętrzach albo z bliskim pierwszym planem potrzebujesz
    specjalnych głowic.
    BTW - nie kupuj statywu z taką głowicą jak ten - to dziadostwo.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 9. Data: 2010-04-27 10:39:41
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:1kdhgyfp7b62z.ybajjww67fvt$.dlg@40tude.net...

> [...]
    > Jeśli robisz panoramy bez pierwszego planu to jest ok - wystarcza.
    > Dopiero przy wnętrzach albo z bliskim pierwszym planem potrzebujesz

    Czyli rozumiem że jak chcę zrobić panoramkę np gór to nie będę miał
    zniekształceń nawet jesli nie obróce aparatu wokól punktu nodalnego?

    > BTW - nie kupuj statywu z taką głowicą jak ten - to dziadostwo.
    >
    > Pozdrawiam,

    Dlaczego?

  • 10. Data: 2010-04-27 14:24:30
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 12:39:41 +0200, Agent napisał(a):

    > Czyli rozumiem że jak chcę zrobić panoramkę np gór to nie będę miał
    > zniekształceń nawet jesli nie obróce aparatu wokól punktu nodalnego?

    Zazwyczaj będą niezauważalne.

    > Dlaczego?

    Raz że plastik. Dwa że obracanie do kadru pionowego jest przez odchylenie
    płytki - jak postawisz na nierównym gruncie to będziesz musiał dłubać przy
    nóżkach żeby równo aparat postawić.

    Pozdrawiam,
    Henry