  • 1. Data: 2009-01-07 13:51:55
    Temat: RAID 1 (mirroring), odczyt danych
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Czy jest możliwośc odczytu danych z dysków, które pracowały w RAID 1 (kontoler SATA
    wbudowany w płytę) nie po awarii jednego z dysków, ale np. płyty głownej ?

  • 2. Data: 2009-01-07 14:06:10
    Temat: Re: RAID 1 (mirroring), odczyt danych
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    William wrote:
    > Czy jest możliwośc odczytu danych z dysków, które pracowały w RAID 1 (kontoler SATA
    wbudowany w płytę) nie po awarii jednego z dysków, ale np. płyty głownej ?

    Zależy od awarii. Jak dyski są sprawne fizycznie to mimo
    rozsypki logicznej większość danych powinna być w prosty
    sposób do odzyskania. Wszystko zależy co się stało, jakie
    są dane (szyfrowane partycje, etc.).

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 3. Data: 2009-01-07 14:47:55
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "DooMiniK" <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl"> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozsypki logicznej większość danych powinna być w prosty
    > sposób do odzyskania. Wszystko zależy co się stało, jakie

    Bez szyfrowania, partycje normalne FAT32 w MBR.

  • 4. Data: 2009-01-07 15:15:53
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 07.01.2009 14:51, William pisze:
    > Czy jest możliwośc odczytu danych z dysków, które pracowały w RAID 1 (kontoler SATA
    wbudowany w płytę) nie po awarii jednego z dysków, ale np. płyty głownej ?

    Każdy z tych dysków powinien być widziany jako normalny,
    zwykły, pojedynczy dysk z danymi przez każdy inny interfejs
    SATA.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2009-01-07 16:11:26
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Radosław Sokół schrieb:

    > Każdy z tych dysków powinien być widziany jako normalny,
    > zwykły, pojedynczy dysk z danymi przez każdy inny interfejs
    > SATA.

    Jesli RAID byl sprzetowy lub niby-sprzetowy, to niekoniecznie.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 6. Data: 2009-01-08 18:28:17
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości

    > Jesli RAID byl sprzetowy lub niby-sprzetowy, to niekoniecznie.

    a jaki jeszcze istenieje raid oprocz sprzetowych i sofwareowych ?

    --
    doom3

  • 7. Data: 2009-01-08 18:54:53
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    doom3 schrieb:
    > U?ytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisa? w wiadomo?ci

    > a jaki jeszcze istenieje raid oprocz sprzetowych i sofwareowych ?

    Istnieje sprzetowy, realizowany w calosci przez sprzet.
    Istnieje programowy, realizowany w calosci przez jadro systemu.

    Plyty glowne domowego przeznaczenia miewaja w opisie "mainboard with
    RAID", co moze sugerowac, ze to jest RAID sprzetowy.

    W praktyce jest to rowniez RAID programowy, realizowany przez dodatkowe
    sterowniki do systemu, dolaczane do danej plyty glownej przez danego
    producenta. Wynika to z tego, ze do domowe wersje Windows nie maja
    programowej implementacji RAIDu, wiec kazdy producent musi skrobac na
    kolanie cos swojego (co czasem wychodzi lepiej, a czasem gorzej -
    przypadek typu "BIOS zdecydowal, ze nalezy po awarii zsynchronizowac
    nowy dysk na dysk ocalaly po awarii" nie jest niczym szczegolnym).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 8. Data: 2009-01-08 19:21:42
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

> [...]
    > przypadek typu "BIOS zdecydowal, ze nalezy po awarii zsynchronizowac nowy
    > dysk na dysk ocalaly po awarii" nie jest niczym szczegolnym).

    Tak dla scislosci, pytalem jaki jeszcze istnieje raid oprocz programowych i
    sprzetowych.

    Napisales: "Jesli RAID byl sprzetowy lub niby-sprzetowy, to niekoniecznie."

    Co jest absolutnie dla mnie niezrozumiale. Reszte tlumaczenia mogles
    zasadniczo juz sobie darowac... bo krazysz ciagle w tym samym temacie (soft
    i hard).

    "BIOS zdecydowal, ze nalezy po awarii zsynchronizowac
    nowy dysk na dysk ocalaly po awarii" nie jest niczym szczegolnym)."

    Autor watku o niczym takim nie wspomnial... wiec robisz ludziom troszke wode
    z mozgu.
    IMHO, przy RAID1 bez problemu odczytasz dane po awarii plyty glownej, jezeli
    nie normalnym sposobem bo np: ulegl uszkodzeniu MBR, to napewno wiekszoscia
    softu to odzyskiwania danych (np: Ontrack Easy Recovery)

    --
    doom3

  • 9. Data: 2009-01-08 19:35:37
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Przypomne - Radek napisal:

    "Każdy z tych dysków powinien być widziany jako normalny,
    zwykły, pojedynczy dysk z danymi przez każdy inny interfejs
    SATA."

    Owszem, to prawda, dane tam beda i da sie je czytac niskopoziomowo.

    Problem z tym, jak sie dostac do tych danych - jesli byl to fake-RAID
    czy prawdziwy RAID na plycie X, to na plycie Y niekoniecznie da sie do
    tych danych dobrac sposobem typu "wkladasz dysk, montuje system plikow,
    i mam dostep do plikow".
    Zalezy, w jaki sposob ten RAID byl realizowany, jak i gdzie zapisywal
    sobie metadane itp.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 10. Data: 2009-01-09 08:51:07
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Może już tłumaczę o co mi tak na prawdę chodzi. Miałem starą płytę główną i dwa dyski
    SATA połączone w "biosowym" RAID1. Po zmianie komputera okazało się, że nowy BIOS ani
    nie widzi tych dysków w postaci RAID, ani też nie widzi na nich partycji przy
    bezpośrednim podłączeniu. Utworzenie RAID1 od nowa w BIOSIe nowej płyty poskutkowało
    ich wyczysczeniem. Dlatego zastanawiam się czy jest jednolity standard tych
    "biosowych" systemów RAID i czy w ogóle mają one sens, jeśli awaria płyty głównej
    może skutkować niemożliwością użycia dysku na nowej płycie...