  • 1. Data: 2011-07-21 09:28:33
    Temat: RAID 5 a pad dysku.
    Od: marsel <marcin@pl>

    Czy w przypadku uszkodzenia jednego z dysków w RAID 5, załóżmy że mam
    trzy dyski i jeden padł, da się odczytać dane z dwóch pozostałych?
    Nie chodzi mi oto, że podłączam zamiast uszkodzonego dysku jeden nowy i
    odbudowuję macierz, ale zostaję z dwoma dyskami, bo z różnych powodów
    nie mam dostępu do trzeciego dysku.
    Da się to jakoś odczytać?
    Jeżeli nie, to czy ten trzeci dysk musi być fizycznie taki sam(model,
    pojemność), żeby dobudować macierz, czy może być każdy inny, byle o
    równej lub większej pojemności?

  • 2. Data: 2011-07-21 09:49:18
    Temat: Re: RAID 5 a pad dysku.
    Od: Kamil 'Model' <k...@g...pl>

    W dniu 2011-07-21 11:28, marsel pisze:
> [...]
    > Jeżeli nie, to czy ten trzeci dysk musi być fizycznie taki sam(model,
    > pojemność), żeby dobudować macierz, czy może być każdy inny, byle o
    tak 2 dyski mogą pracować. Po to masz raid 5 aby jeden dysk mógł
    wyparować. Włożyć możesz inny dysk, ale najlepiej o takiej samej pojemności.

  • 3. Data: 2011-07-21 13:21:37
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 21/07/2011 10:49, Kamil 'Model' wrote:
    > tak 2 dyski mogą pracować. Po to masz raid 5 aby jeden dysk mógł
    > wyparować. Włożyć możesz inny dysk, ale najlepiej o takiej samej
    > pojemności.

    Najlepiej nie mniejszej pojemnosci ;]

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 4. Data: 2011-07-21 16:39:35
    Od: marsel <marcin@pl>

    > tak 2 dyski mogą pracować.

    Co znaczy, mogą pracować?
    Czy można coś zapisywać na takiej macierzy, czy będzie ona tylko do odczytu?

    > Po to masz raid 5 aby jeden dysk mógł
    > wyparować.

    Wiem, że jeden może wyparować, pytanie czy da się odczytać dwa pozostałe
    bez tego podłączania trzeciego i odbudowy macierzy?

    Pytam, bo do tej pory nie używałem RAID 5, a mam taki zamiar, tylko
    zastanawiam się, co zrobić za jakiś czas gdy padnie jeden z dysków, a
    nie będzie czasu lub możliwości odbudowy macierzy.
    Będę miał bezproblemowy dostęp do odczytu danych - to mi wystarczy, czy
    będę miał jedynie potencjalny?

  • 5. Data: 2011-07-21 17:36:41
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-07-21 18:39, marsel wrote:

    > Co znaczy, mogą pracować?
    > Czy można coś zapisywać na takiej macierzy, czy będzie ona tylko do
    > odczytu?

    Z twojego pkt widzenia dane są tak samo dostępne, możesz je zapisywać i
    odczytywaććć

    > Wiem, że jeden może wyparować, pytanie czy da się odczytać dwa pozostałe
    > bez tego podłączania trzeciego i odbudowy macierzy?

    Jak wcześniej napisano bardzo wyraźnie - 2 dyski mogą pracować, czyli
    można z nich czytać i na nie zapisywać.

> [...]
    > nie będzie czasu lub możliwości odbudowy macierzy.
    > Będę miał bezproblemowy dostęp do odczytu danych - to mi wystarczy, czy

    Nie wiem co to jest potencjalny dostep do odczytu danych, więcej o Raid5
    jest w google i wiki.

  • 6. Data: 2011-07-21 21:01:56
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-07-21 11:28, marsel pisze:
    > Czy w przypadku uszkodzenia jednego z dysków w RAID 5, załóżmy że mam
    > trzy dyski i jeden padł, da się odczytać dane z dwóch pozostałych?

    Warto chyba znów o tym napisać, bo co jakiś czas temat wraca, istotą
    macierzy dyskowych NIE JEST bezpieczeństwo danych bo od tego jest
    backup tylko utrzymanie ciągłości pracy. Dla tego podstawową
    funkcjonalnością macierzy MUSI BYĆ możliwość kontynuowania pracy pomimo
    uszkodzenia jednego z nośników, oczywiście tylko wydajność może być
    wtedy niższa choćby z powodu liczenia sum kontrolnych albo trwania
    procesu odbudowy macierzy po wymianie dysku.

    Zresztą nawet samo pytanie po części jest nielogiczne,jeśli awaria
    jednego z dysków w czasie pracy powodowała by natychmiastowy brak
    dostępu do danych to jaki byłby sens jej stosowania?

    Tak naprawdę poważne problemy bywają w przypadku awarii kontrolera a nie
    dysku.

  • 7. Data: 2011-07-21 22:10:44
    Od: marsel <marcin@pl>

> [...]
    > jednego z nośników, oczywiście tylko wydajność może być wtedy niższa
    > choćby z powodu liczenia sum kontrolnych albo trwania procesu odbudowy

    Tylko, że na czymś te backupy trzeba robić.
    Płyty CD/DVD odpadają, bo po pierwsze mała pojemność, a po drugie jakość
    i trwałość tych płyt obecnie, to też rosyjska ruletka.
    Na streamer o odpowiedniej pojemności mnie nie stać.
    Pozostają dyski, które są obecnie dosyć tanie, jeżeli się weźmie ich
    pojemność, i dają łatwy dostęp do danych, a ponieważ dysk to nośnik
    najbardziej mechaniczny, to tu też jednak zdarzają się awarie.
    Dobrze więc robić backup na dwóch różnych dyskach, a skoro na dwóch do
    dlaczego tego procesu nie przyspieszyć i przewalić to od razu na jakąś
    macierz?

    > Zresztą nawet samo pytanie po części jest nielogiczne,jeśli awaria
    > jednego z dysków w czasie pracy powodowała by natychmiastowy brak
    > dostępu do danych to jaki byłby sens jej stosowania?

    No fakt, trochę pojechałem, ale pytam o ten RAID 5 i natychmiastowy
    dostęp, bo do tej pory używałem tylko "jedynki".
    No a wiele lat temu miałem taki przypadek, że coś, nie bardzo w sumie
    było wiadomo co, popierdzieliło się w macierzy RAID 1, i zapis na jednym
    dysku był różny od tego na drugim, nie było wiadomo, który jest tym
    właściwym i prawidłowym. Niestety nie dało się do danych natychmiast
    dotrzeć, bo ich odzyskaniem musiała zająć się firma, która sprzedawała i
    serwisowała cały system, a to przedłużało procedurę. Backupy były
    robione, ale co z tego jak awaria nastąpiła między jednym a drugim.
    Czasem zdarzy się coś, co teoretycznie nie powinno się stać, lub jest
    małe prawdopodobieństwo takiego zdarzenia, a ponieważ chcę sobie
    "sprawić" macierz RAID 5, to chcę wiedzieć jakie ewentualnie czekają
    mnie niespodzianki.

  • 8. Data: 2011-07-21 23:19:11
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 22 Jul 2011 00:10:44 +0200, marsel napisał(a):

> [...]
    > Dobrze więc robić backup na dwóch różnych dyskach, a skoro na dwóch do
    > dlaczego tego procesu nie przyspieszyć i przewalić to od razu na jakąś

    Taki backup nie jest żadnym zabezpieczeniem. Wystarczy jeden strzał od
    pioruna i nie masz nic.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 9. Data: 2011-07-21 23:21:21
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Dobrze więc robić backup na dwóch różnych dyskach, a skoro na dwóch do
    > dlaczego tego procesu nie przyspieszyć i przewalić to od razu na jakąś
    > macierz?
    Dane będą bezpieczniejsze jeśli zrobimy dwa backupy kolejno na dwóch
    dyskach niż jeden backup na macierzy,ale jeśli już ta macierz mamy to
    lepiej na niej pracować a backup robić na pojedynczym dysku niż odwrotnie.

  • 10. Data: 2011-07-22 05:46:35
    Od: Kamil 'Model' <k...@g...pl>

    Backupu bałbym się trzymać na dysku a tym bardziej na raidzie. Ciekawe
    co zrobisz jak posypie się kontroler raid?? Ważne dane backupuje się na
    streamerze i koniec. Inwestujesz w porządny streamer (nie wiem ile masz
    tych danych) ale jakieś LTO-2 myślę że starczy. Cykl życia kasetki jest
    bardzo długi. Kasetkę robisz co najmniej w cyklu 5-cio dniowym, co by
    był dostęp do starszego backupu.