  • 11. Data: 2014-05-16 14:03:22
    Temat: Re: Radełko, moletka
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 16 maja 2014 09:45:32 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Thu, 15 May 2014 13:20:17 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisaďż˝(a):

    Jedne maj� parzyst�, inne nieparzyst� ilo�� z�b�w.

    > Zaraz ... od srednicy przedmiotu powinien zalezec skok zeba - musi
    >
    > trafic po obrocie przedmiotu. Choc pewnie w druga strone - to srednice
    >
    > dobiera sie do skoku.
    >

    > Ale ilosc zebow na rolkach to sprawa nieistotna - przynajmniej tak sie
    >
    > wydaje.
    >

    > J.

    Istotna jest ilość zębów i wzór moletki. Dobiera się je do konkretnych zastosowań.
    Moletkowanie ma na celu zwiększenie tarcia pomiędzy ręką a gałką, pokrętłem itp. Im
    większe pokrętło i im brudniejsze ręce będzie miał kręcący nim człowiek tym grubszy
    wzór się daje. Często również względy estetyczne mają duże znaczenie. Moletkowanych
    powierzchni używa się w ręcznych przyrządach pomiarowych. Głupio by wyglądało jak w
    drogim narzędziu była by paskudnie zrobione moletkowanie. Zastosowanie czysto
    mechaniczne powierzchni moletkowanych praktycznie nie istnieje. Sprowadza się do
    doraźnych napraw mających na celu miejscowe zwiększenie lub zmniejszenie średnicy
    żeby uzyskać pasowanie zbliżone do właściwego.

  • 12. Data: 2014-05-16 14:47:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Kołki stalowe do osadzania w plastiku się moletuje.

  • 13. Data: 2014-05-16 17:06:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu piątek, 16 maja 2014 11:05:22 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

    > Tylko podzia� ma znaczenie. Jego wielokrotno�� to obw�d detalu.

    Nasz tokarz, celem dobrania prawidlowych parametrow moletowania,
    najpierw pochylal rolke i wcinal sie tylko na brzegu przedmiotu moletowanego
    coraz glebiej, az mu zaczynaly wychodzic prawidlowe rowki.
    Na powierzchni podstawy walca widzial bezposrednio ich przekroj.
    Potem mierzyl potrzebna glebokosc i wchodzil na nia juz
    normalnie ustawiona rownolegle moleta.

    Ciekawe jak im sie udalo pomoletowac powierzchnie rekojesci sztyletu?
    http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/fs/p2/fs_knife
    _p22.htm

    WM

  • 14. Data: 2014-05-16 17:28:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "WM"
    > Ciekawe jak im sie udalo pomoletowac powierzchnie rekojesci sztyletu?
    > http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/fs/p2/fs_knife
    _p22.htm

    Widać, że po spirali idzie wzór. I miejscami jest zdegradowany, tam gdzie
    średnica nie pasowała do radełka.

    Robert

  • 15. Data: 2014-05-16 17:44:19
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 16 maja 2014 17:06:17 UTC+2 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >
    > normalnie ustawiona rownolegle moleta.
    >

    > Ciekawe jak im sie udalo pomoletowac powierzchnie rekojesci sztyletu?

    zapewne robili w niektórych przypadkach od razu całą powierzchnię. Kto powiedział że
    nie może być kształtowych narzędzi do moletkowani?

  • 16. Data: 2014-05-16 17:47:11
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 16 maja 2014 14:47:08 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > Kołki stalowe do osadzania w plastiku się moletuje.

    Obstawiał bym że masowo na takich detalach osadzanych w plastiku wzór się walcuje tak
    jak gwint na śrubie. Moletkowanie jest zbyt wolne.

  • 17. Data: 2014-05-16 18:26:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    To też moletowanie. Ani materiał ani narzędzie nie muszą być walcowe. W pdfie który
    podlinkowałem jest więcej szczegółów.