  • 1. Data: 2014-04-14 06:59:34
    Temat: Uchwyt wiertarski
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    Czołem.

    Szukam jakiegoś pomysłu na ustrojstwo, funkcjonalnie coś jak uchwyt
    wiertarski ze średnicą mocowania maks. 6-10 mm, ale:

    1. precyzyjne i skuteczne;
    2. nie rozleci się przy 20 krpm;
    3. najważniejsze: możliwie jak najmniejsza masa, ściślej - moment
    bezwładności, najlepiej < 100 gramów. Najlżejsze uchwyty *samozaciskowe*
    ważą ~ 200 gramów, ale nie wiem jak z precyzją.

    Jakieś pomysły ?

    --
    P.Jankisz

  • 2. Data: 2014-04-14 11:08:57
    Temat: Re: Uchwyt wiertarski
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 14 April 2014 06:59:34 UTC+2, PeJot wrote:
> [...]
    > bezwładności, najlepiej < 100 gramów. Najlżejsze uchwyty *samozaciskowe*
    > ważą ~ 200 gramów, ale nie wiem jak z precyzją.

    Nie powiedziałeś jaki moment ma przenosić i czy chcesz zmieniać średnicę chwytu. Bo
    są takie rzeczy: tiny.pl/qkh92 tyle że musisz mieć ten elastyczny element do każdej
    średnicy narzędzia. Jeśli masz jedno to nie ma problemu. Jeśli dużo różnych, to
    trzeba się będzie zaopatrzyć...

  • 3. Data: 2014-04-14 13:12:37
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-04-14 11:08, Konrad Anikiel pisze:

    > Nie powiedziałeś jaki moment ma przenosić i czy chcesz zmieniać średnicę chwytu. Bo
    są takie rzeczy: tiny.pl/qkh92 tyle że musisz mieć ten elastyczny element do każdej
    średnicy narzędzia.

    Raczej odpada, z uwagi na *różne* średnice, stąd z resztą pomysł uchwytu
    wiertarskiego. Znalazłem coś takiego:

    http://www.jango.pl/index.php?op=str&id=11

    Pierwsza pozycja; masa 130 gramów. Wygląda ładnie, ale na pewno przy 20
    krpm odezwie się niewyważenie.

    --
    P.Jankisz

  • 4. Data: 2014-04-14 14:11:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 14 April 2014 13:12:37 UTC+2, PeJot wrote:
    > Pierwsza pozycja; masa 130 gramów. Wygląda ładnie, ale na pewno przy 20
    > krpm odezwie się niewyważenie.

    http://pdf.directindustry.com/pdf/chumpower-machiner
    y/chuck-tools/36858-62857.html

    Tu są lżejsze. Chińszczyzna, teraz sukaj gdzie to kupić w ilości jednej sztuki, jak
    oni handlują całymi kontenerami...

  • 5. Data: 2014-04-14 14:32:51
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Konrad Anikiel wrote:

    > http://pdf.directindustry.com/pdf/chumpower-machiner
    y/chuck-tools/36858-62857.html

    > Tu są lżejsze. Chińszczyzna, teraz sukaj gdzie to kupić w ilości
    > jednej sztuki, jak oni handlują całymi kontenerami...

    że tak zapytam, po co ci takie obroty, czym grubsze narzędzie tym
    wolniej powinno się obracać
    poza tym bardziej obawiałbym się nieosiowości niż niewyważenia
    głowicy, w sumie nie jest tak z nimi źle

    jeffrey

  • 6. Data: 2014-04-14 14:43:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 14 April 2014 14:32:51 UTC+2, Jeffrey wrote:
    > że tak zapytam, po co ci takie obroty, czym grubsze narzędzie tym
    > wolniej powinno się obracać
    > poza tym bardziej obawiałbym się nieosiowości niż niewyważenia
    > głowicy, w sumie nie jest tak z nimi źle

    Mam wrażenie że Pejot chwilowo uprawia "inżynierię realną" czyli w prowizoryczny
    sposób próbuje naprawić to co fundamentalnie spieprzono na etapie założeń
    projektowych. Taki McGyver :-)

  • 7. Data: 2014-04-14 19:31:28
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Konrad Anikiel wrote:

    > Wow, wyobraziłem sobie moment jak na gwintowniku przy 20 krpm i
    > średnicy chwytu 6-10 mm :-) To by była szatańska machina!

    hehe może wyrwać z butów jak gwint pociągnie :)

  • 8. Data: 2014-04-14 19:37:27
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Raczej odpada, z uwagi na *różne* średnice, stąd z resztą pomysł uchwytu
    > wiertarskiego. Znalazłem coś takiego:

    Ale dlaczego miało by odpaść?
    Jest precyzyjniejsze niż najlepszy uchwyt uniwersalny. Ma znacznie
    mniejszą masę i co najważniejsze rozłożoną bliżej osi, więc moment... no
    bez porównania (promień jest w kwadracie przecież). Na dodatek tulejki
    są zakresowe. Ja używam najchętniej ER25 i tam tolerancja wynosi
    zazwyczaj 1mm, czyli mam 6-7mm, 7-8mm itd. np: 15-16mm jako max.

    Może dobrym wyjściem jest zrobienie końcówki z ER16, jeżeli nie masz
    dużych średnic. Tanie toto i skuteczne (nie nadaje się do gwintowania -
    do tego są specjalne tulejki z kwadratowym przechwytem gwintownika, ale
    to chyba nie Twój problem :).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2014-04-14 19:46:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

  • 10. Data: 2014-04-14 20:28:29
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-04-14 14:43, Konrad Anikiel pisze:

    > Mam wrażenie że Pejot chwilowo uprawia "inżynierię realną" czyli w prowizoryczny
    sposób próbuje naprawić to co fundamentalnie spieprzono na etapie założeń
    projektowych.

    Pudło. Ten projekt jest dopiero na etapie konceptu. Nie chodzi o łapanie
    żadnego narzędzia. Potrzebuję na sztywno zasprzęglić 2 wały.
    Najprostszym rozwiązaniem jest tulejka ze śrubami kontrującymi, którą da
    się zrobić dokładnie na dowolne wymiary. Rozwiązanie fajne pod względem
    niewyważenia i małego momentu bezwładności. Tyle że jedna ze średnic w
    moim przypadku będzie się zmieniać, a ja nie mam pod ręką maszyny żeby
    cokolwiek dopasować. A nawet gdybym miał, to szkoda by mi było czasu.
    Rozwiązaniem mógłby być uchwyt wiertarski, który potrafi złapać każdą
    średnicę z zakresu. Uskuteczniłem już coś podobnego, ale przy obrotach
    rzędu 1000 rpm i momencie do 1Nm. Tanie uchwyty wiertarskie Makity
    okazały się zaskakująco skuteczne i dokładne. Teraz, przy zbliżonym
    momencie mam dużo wyższe obroty, stąd obawa o niewyważenie. Masa i zatem
    moment bezwładności to niejako przy okazji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

    ---