  • 1. Data: 2016-05-16 22:00:11
    Temat: Rdzeń kubkowy, zła indukcyjność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pytanie może z serii podstawowych, więc proszę się nie śmiać :)

    Mam rdzeń F2001 AL=250, o taki:
    http://allegro.pl/show_item.php?item=6162823220

    Chcę mieć indukcyjność 914 uH, więc policzyłem:

    N = sqrt(914000 / 250) = 60.46

    I nawinąłem na karkasie 60.5 zwoja drutu, odwiniętego z cewki odchylającej
    jakiegoś starego monitora (fi 0.4 mm). Tyle zwojów nie zmieściłoby się na
    jednej warstwie, więc nawinąłem kilka warstw, zaczynając od tej samej
    strony (czyli jak skończyłem warstwę, to przechodziłem na początek i
    nawijałem kolejną w tą samą stronę).

    Dławik złożony, pora na pomiary. Miernik, który sobie kiedyś zrobiłem
    (mierzy L i C przy pomocy pomiaru odchyłki częstotliwości) pokazał mi
    ok. 2.86uH, czyli stanowczo za mało. Pomyślałem, że może mam problem z
    miernikiem, nie testowałem go jakoś specjalnie (ale standardowe dławiki
    dobrze mierzył), więc szeregowo z dławikiem podłączyłem rezystor 1k,
    podłączyłem do takiego zestawu częstotliwość 174kHz (bo dla takiej
    reaktancja powinna wynosić ok. 1k) i zmierzyłem napięcie na rezystorze
    oraz na dławiku, spodziewając się, że będzie takie samo. Nic bardziej
    mylnego - cewka zachowuje się jak drut, całkowicie zwiera sygnał. Dopiero
    przy rezystorze ok. 10R i częstotliwości 300kHz coś drgnęło, ale niewiele.

    Co więcej, zdjęcie rdzenia nie zmieniło praktycznie nic, zarówno w
    odczycie napięcia, jak w odczycie na tym moim mierniku. Tak jakby
    tego rdzenia w ogóle nie było.

    O co chodzi? Źle nawinąłem ten dławik? Rdzeń jest uszkodzony? Drut jest
    zły? Może AL jest podane w jakichś innych jednostkach, niż nH/n^2 (i jak
    to sprawdzić)?

    --
    http://www.chmurka.net/