  • 1. Data: 2016-05-16 22:01:01
    Temat: Rdzeń kubkowy, zła indukcyjność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pytanie może z serii podstawowych, więc proszę się nie śmiać :)

    Mam rdzeń F2001 AL=250, o taki:
    http://allegro.pl/show_item.php?item=6162823220

    Chcę mieć indukcyjność 914 uH, więc policzyłem:

    N = sqrt(914000 / 250) = 60.46

    I nawinąłem na karkasie 60.5 zwoja drutu, odwiniętego z cewki odchylającej
    jakiegoś starego monitora (fi 0.4 mm). Tyle zwojów nie zmieściłoby się na
    jednej warstwie, więc nawinąłem kilka warstw, zaczynając od tej samej
    strony (czyli jak skończyłem warstwę, to przechodziłem na początek i
    nawijałem kolejną w tą samą stronę).

    Dławik złożony, pora na pomiary. Miernik, który sobie kiedyś zrobiłem
    (mierzy L i C przy pomocy pomiaru odchyłki częstotliwości) pokazał mi
    ok. 2.86uH, czyli stanowczo za mało. Pomyślałem, że może mam problem z
    miernikiem, nie testowałem go jakoś specjalnie (ale standardowe dławiki
    dobrze mierzył), więc szeregowo z dławikiem podłączyłem rezystor 1k,
    podłączyłem do takiego zestawu częstotliwość 174kHz (bo dla takiej
    reaktancja powinna wynosić ok. 1k) i zmierzyłem napięcie na rezystorze
    oraz na dławiku, spodziewając się, że będzie takie samo. Nic bardziej
    mylnego - cewka zachowuje się jak drut, całkowicie zwiera sygnał. Dopiero
    przy rezystorze ok. 10R i częstotliwości 300kHz coś drgnęło, ale niewiele.

    Co więcej, zdjęcie rdzenia nie zmieniło praktycznie nic, zarówno w
    odczycie napięcia, jak w odczycie na tym moim mierniku. Tak jakby
    tego rdzenia w ogóle nie było.

    O co chodzi? Źle nawinąłem ten dławik? Rdzeń jest uszkodzony? Drut jest
    zły? Może AL jest podane w jakichś innych jednostkach, niż nH/n^2 (i jak
    to sprawdzić)?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-05-16 22:21:31
    Temat: Re: Rdzeń kubkowy, zła indukcyjność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
> [...]

    >(mierzy L i C przy pomocy pomiaru odchyłki częstotliwości) pokazał mi
    >ok. 2.86uH, czyli stanowczo za mało. Pomyślałem, że może mam problem

    O miernikach tu juz raz bylo - ze moga glupoty pokazywac.

> [...]
    >Dopiero
    >przy rezystorze ok. 10R i częstotliwości 300kHz coś drgnęło, ale

    A miernik masz dobry ? Moze nie wyrabia przy takich czestotliwosciach
    ?
    Oscyloskop jest dobry.

    >Co więcej, zdjęcie rdzenia nie zmieniło praktycznie nic, zarówno w
    >odczycie napięcia, jak w odczycie na tym moim mierniku. Tak jakby
    >tego rdzenia w ogóle nie było.
    >O co chodzi? Źle nawinąłem ten dławik?

    Cos tak podejrzewam.
    Zwarcie uzwojenia, kiepska izolacja ? Czy nie calkiem rozumiemy "w te
    sama strone".

    Mozesz jeszcze sprobowac generator zrobic, z pojemnoscia ~10-100nF, i
    zbaczyc jaka czestotliwosc wyjdzie.
    Albo zmierzyc czestotliwosc maksimum takiego filtra LC.

    >Rdzeń jest uszkodzony?

    Nie wiem co musieliby zrobic, zeby go zepsuc ...
    moze nawin jeszcze raz, na poczatek jedna warstwe ...

    >Może AL jest podane w jakichś innych jednostkach, niż nH/n^2 (i jak
    >to sprawdzić)?

    Spory rdzen, AL moze miec nawet wieksze.

    J.

  • 3. Data: 2016-05-16 23:00:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Monday, May 16, 2016, 10:01:01 PM, you wrote:

    [...]

    > Dławik złożony, pora na pomiary. Miernik, który sobie kiedyś zrobiłem
    > (mierzy L i C przy pomocy pomiaru odchyłki częstotliwości) pokazał mi
    > ok. 2.86uH,

    Zwarcie międzyzwojowe.

    [...]

    BTW: nie nawija się połówek zwoja - zawsze całkowitą liczbę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2016-05-17 09:06:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > jednej warstwie, więc nawinąłem kilka warstw, zaczynając od tej samej
    > strony (czyli jak skończyłem warstwę, to przechodziłem na początek i

    Przy takim nawinięciu drut powrotny krzyżuje się ze wszystkimi zwojami
    dolnej i górnej warstwy. Nacisk w miejscu krzyżowania na pewno większy niż
    wszędzie indziej, a krzyżowań dużo - aż się prosi o zwarci, szczególnie jak
    drut stary, emalia krucha.
    Kolejne warstwy nawija się w przeciwne strony - wtedy nic się nie krzyżuje.

    > Dławik złożony, pora na pomiary. Miernik, który sobie kiedyś zrobiłem
    > (mierzy L i C przy pomocy pomiaru odchyłki częstotliwości) pokazał mi
    > ok. 2.86uH, czyli stanowczo za mało.

    Do zmierzenia dławika proponuję użyć kondensatora o znanej pojemności.
    Np. pobudzenie generatorem szeregowego połączenia RLC i szukanie f dla
    której napięcie na LC jest minimalne.

    > Co więcej, zdjęcie rdzenia nie zmieniło praktycznie nic, zarówno w
    > odczycie napięcia, jak w odczycie na tym moim mierniku. Tak jakby
    > tego rdzenia w ogóle nie było.

    Według mnie masz zwarcie albo wiele zwarć między zwojami.
    P.G.

  • 5. Data: 2016-05-17 09:23:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, May 17, 2016, 9:06:11 AM, you wrote:

> [...]
    > drut stary, emalia krucha.
    > Kolejne warstwy nawija się w przeciwne strony - wtedy nic się nie krzyżuje.

    Dość nieszczęśliwe sformułowanie. Nawija się w tym samym kierunku -
    to, czy zwoje są z lewa na prawo czy z prawo na lewo na szpulce
    znaczenia nie ma żadnego. Kierunek nawijania, to kierunek obrotów
    wrzeciona nawijarki i on się nie zmienia.

    Nawijanie z powrotem do jednej strony po każdej warstwie jest
    nawijaniem specjalnym, stosowanym tam, gdzie napięcie międzywarstwowe
    jest krytycznie duże lub gdzie chodzi o zmniejszenie pojemności
    pasożytniczych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2016-05-17 10:50:37
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > nawijaniem specjalnym, stosowanym tam, gdzie napięcie międzywarstwowe
    > jest krytycznie duże lub gdzie chodzi o zmniejszenie pojemności

    Ok, jasne - myślałem że zawsze się tak nawija.

    A sposób nawijania ma w ogóle jakieś znaczenie? Jeżeli nawinąłbym "jak
    leci", to ma to jakieś wady?

    Skombinuję nowy drut i sprawdzę na nim, ten rzeczywiście może być już
    sfatygowany...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 7. Data: 2016-05-17 12:04:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Tuesday, May 17, 2016, 10:50:37 AM, you wrote:

    > Ok, jasne - myślałem że zawsze się tak nawija.

    Po co?

    > A sposób nawijania ma w ogóle jakieś znaczenie? Jeżeli nawinąłbym "jak
    > leci", to ma to jakieś wady?

    Zależy od zastosowania. Zazwyczaj taki sposób jest... najlepszy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2016-05-17 13:59:47
    Od: s...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > O miernikach tu juz raz bylo - ze moga glupoty pokazywac.

    Owszem było, pokazują głupoty kiedy indukcyjność jest złożona,
    gdzie spory błąd wprowadzają czynniki pasożytnicze.

    Przy takiej ilości zwojów jaką ma wątkotwórca
    błąd pomiaru sposobem pomiaru rezonansem równoległym nie
    powinien przekroczyć 5%, max 10% jak kondensator jest dupny.

  • 9. Data: 2016-05-17 15:05:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:314861211.20160517092344@pik-net.pl.invalid...

    > Dość nieszczęśliwe sformułowanie.

    Racja.
    P.G.

  • 10. Data: 2016-05-17 18:02:25
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    ps.com...
    > Przy takiej ilości zwojów jaką ma wątkotwórca
    > błąd pomiaru sposobem pomiaru rezonansem równoległym nie
    > powinien przekroczyć 5%, max 10% jak kondensator jest dupny.

    yyy... Czy tak jak ja, myślisz o jakimś GDO/TDO? Proste złapanie obwodu na
    DIP, pomiar częstotliwości generatora, podmiana kondzioła na inny
    oczywiście, znów złapanie na DIP, stosowne przeliczenia - no co, trochę
    matematyki, każdy kalkulator z pierwiastkami to udźwignie, wyjdzie nam
    indukcyjność, czyż nie? A może przy okazji da się policzyć pojemności
    pasożytnicze?

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu