    From: "Wojtek" <k...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 12V - bezpieczne/niebezpieczne ?
    Date: Thu, 7 Apr 2011 18:36:22 +0200

    Witam!!!

    > Czy na wyprowadzonym z zasilacza montowanego na ścianie (w metalowej,
    > uziemionej obudowie) kablu DC12V napięcie jest tak samo bezpieczne jak na
    > wtyczkowym zasilaczu (podwójna izolacja), czy nie ?
    > Producent deklaruje I klasę ochronności zasilacza (PN-EN 60950-1:2004) i
    > dodatkowo podaje wytrzymałość elektryczną izolacji:
    > - pomiędzy obwodem sieciowym a wyjściowym: 3000 V/AC min.
    > - pomiędzy sieciowym a PE: 1500 V/AC min.
    > - pomiędzy obwodem wyjściowym a PE 500 V/AC min.
    > Nie jestem pewien, czy próba minutowa 3000V AC gwarantuje, że izolacja
    > jest równoważna podwójnej lub wzmocnionej.
    Trochę mało informacji-ale...
    W tym zasilaczu prawdopodobnie masz transformator obniżający napięcie z
    230/12V.
    Jeżeli ten transformator nie spełnia cech transformatora bezpieczeństwa to
    masz do czynienia z tzw obwodem FELV,
    czyli tzw niskim napięciem funkcjonalnym.
    Zasilacz musi być uziemiony i musi być sprawna ochrona przy uszkodzeniu (RCD
    lub inny sposób)
    Nie mam dostępu do cytowanej normy to i nie będę się w tej kwesti
    wypowiadał.
    Co do urządzeń drugiej klasy ochronności to są one z założenia bardziej
    bezpieczne od klasy I.
    W klasie I musisz mieć uziemienie- w II nie (czyli odchodzi jeden z
    elementów mogących ulec uszkodzeniu)
    Co do wyjściowego napięcia 12V z zasilacza I i II klasy to trudno coś
    wyrokować z tak skąpych danych.
    Prawdopodobnie i w jednym i w drugim przypadku mamy do czynienia z obwodem
    FELV.

> [...]
    > uziemiona ?
    > Czy muszą być jakieś ostrzeżenia dla serwisanta "Uwaga niebezpieczne 12V
    > !" ;-) ?
    >
    > Jak by wyglądała sytuacja, gdyby poza informacją o I klasie ochronności
    > zasilacza i informacji, że 12V jest izolowane od wejścia nie było żadnych
    > szczegółów na temat wytrzymałości tej izolacji ?
    >
    > Zakładam, że jeśli 12V będzie odizolowane od obudowy (czyli izolacja w
    > zasilaczu + izolacja w tym urządzeniu = podwójna izolacja) to już tematu
    > nie ma i obudowa nie musi być uziemiona.

    Jeżeli masz do czynienia z obwodem FELV (tak zakładam) to mimo, że masz do
    czynienia z napięciem 12V nie możesz tego obwodu traktować jako
    obwodu SELV lub PELV (czyli niskiego napięcia bezpiecznego). Musisz
    zakładać, że ponieważ separacja między napięciem 230V a 12V nie spełnia
    założeń stawianych transformatorom bezpieczeństwa to dalej masz potencjalne
    zagrożenie przedostania się 230V na obwody 12V przy pojedynczym uszkodzeniu.
    Nie jest to taka prosta sprawa jakby się zdawało

    Pozdrawiam
    Wojtek