  • 1. Data: 2011-04-07 09:18:51
    Temat: 12V - bezpieczne/niebezpieczne ?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Może ktoś potrafi naświetlić takie zagadnienie.

    Czy na wyprowadzonym z zasilacza montowanego na ścianie (w metalowej,
    uziemionej obudowie) kablu DC12V napięcie jest tak samo bezpieczne jak na
    wtyczkowym zasilaczu (podwójna izolacja), czy nie ?
    Producent deklaruje I klasę ochronności zasilacza (PN-EN 60950-1:2004) i
    dodatkowo podaje wytrzymałość elektryczną izolacji:
    - pomiędzy obwodem sieciowym a wyjściowym: 3000 V/AC min.
    - pomiędzy sieciowym a PE: 1500 V/AC min.
    - pomiędzy obwodem wyjściowym a PE 500 V/AC min.
    Nie jestem pewien, czy próba minutowa 3000V AC gwarantuje, że izolacja jest
    równoważna podwójnej lub wzmocnionej.

    Załóżmy zasilanie tym DC12V jakiegoś urządzenia w metalowej obudowie
    zamontowanego gdzie indziej niż zasilacz.

    Jeśli minus 12V będzie połączony z obudową to ta obudowa musi/nie musi być
    uziemiona ?
    Czy muszą być jakieś ostrzeżenia dla serwisanta "Uwaga niebezpieczne 12V !"
    ;-) ?

    Jak by wyglądała sytuacja, gdyby poza informacją o I klasie ochronności
    zasilacza i informacji, że 12V jest izolowane od wejścia nie było żadnych
    szczegółów na temat wytrzymałości tej izolacji ?

    Zakładam, że jeśli 12V będzie odizolowane od obudowy (czyli izolacja w
    zasilaczu + izolacja w tym urządzeniu = podwójna izolacja) to już tematu nie
    ma i obudowa nie musi być uziemiona.
    P.G.

  • 2. Data: 2011-04-07 09:54:46
    Temat: Re: 12V - bezpieczne/niebezpieczne ?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Thursday, April 7, 2011, 11:18:51 AM, you wrote:

> [...]
    > dodatkowo podaje wytrzymałość elektryczną izolacji:
    > - pomiędzy obwodem sieciowym a wyjściowym: 3000 V/AC min.

    [...]

    > Zakładam, że jeśli 12V będzie odizolowane od obudowy (czyli izolacja w
    > zasilaczu + izolacja w tym urządzeniu = podwójna izolacja) to już tematu nie
    > ma i obudowa nie musi być uziemiona.

    Moim zdaniem w takim wypadku mowa jest już o napięciu bezpiecznym.
    Sam zasilacz 230/12V nie ma drugiej klasy, ponieważ zastosowanie PE
    wyłącza drugą klasę nawet, jeśli wewnątrz wszystko jest z nią zgodne.

    Obudowa zasilacza 230V/12V musi być podłączona do PE. Minus napięcia
    wyjściowego może być podłączony do obudowy zasilacza ale - IMHO - nie
    wymaga odrębnego uziemiania.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-04-07 16:36:22
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    Witam!!!

> [...]
    > Nie jestem pewien, czy próba minutowa 3000V AC gwarantuje, że izolacja
    > jest równoważna podwójnej lub wzmocnionej.
    Trochę mało informacji-ale...
    W tym zasilaczu prawdopodobnie masz transformator obniżający napięcie z
    230/12V.
    Jeżeli ten transformator nie spełnia cech transformatora bezpieczeństwa to
    masz do czynienia z tzw obwodem FELV,
    czyli tzw niskim napięciem funkcjonalnym.
    Zasilacz musi być uziemiony i musi być sprawna ochrona przy uszkodzeniu (RCD
    lub inny sposób)
    Nie mam dostępu do cytowanej normy to i nie będę się w tej kwesti
    wypowiadał.
    Co do urządzeń drugiej klasy ochronności to są one z założenia bardziej
    bezpieczne od klasy I.
    W klasie I musisz mieć uziemienie- w II nie (czyli odchodzi jeden z
    elementów mogących ulec uszkodzeniu)
    Co do wyjściowego napięcia 12V z zasilacza I i II klasy to trudno coś
    wyrokować z tak skąpych danych.
    Prawdopodobnie i w jednym i w drugim przypadku mamy do czynienia z obwodem
    FELV.

> [...]
    > zasilaczu + izolacja w tym urządzeniu = podwójna izolacja) to już tematu
    > nie ma i obudowa nie musi być uziemiona.

    Jeżeli masz do czynienia z obwodem FELV (tak zakładam) to mimo, że masz do
    czynienia z napięciem 12V nie możesz tego obwodu traktować jako
    obwodu SELV lub PELV (czyli niskiego napięcia bezpiecznego). Musisz
    zakładać, że ponieważ separacja między napięciem 230V a 12V nie spełnia
    założeń stawianych transformatorom bezpieczeństwa to dalej masz potencjalne
    zagrożenie przedostania się 230V na obwody 12V przy pojedynczym uszkodzeniu.
    Nie jest to taka prosta sprawa jakby się zdawało

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 4. Data: 2011-04-08 10:07:58
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Wojtek" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Trochę mało informacji-ale...
    > W tym zasilaczu prawdopodobnie masz transformator obniżający napięcie z
    > 230/12V.

    Nie mam. To są dane podane dla impulsowego zasilacza buforowego (zasilanego
    prosto z sieci). Wczoraj natknąłem się na taki po raz pierwszy (nie
    wiedziałem, że takie się robi).
    Podobno wprowadzonych niedawno (lub stopniowo wprowadzanych) wymagań
    unijnych na sprawność zasilaczy nie da się osiągnąć w zasilaczach z
    transformatorem, (chyba, żeby zwiększyć masę rdzenia ze 3 razy przy tej
    samej mocy).
    Nie chce mi się sprawdzać jak jest z terminami wprowadzania tych wymagań i
    ich restrykcyjnością, ale nie wykluczałbym, że wszystkie zasilacze
    zawierające transformator już są nielegalne, albo wkrótce będą.

    Myślę, że to jest główny powód wprowadzania wszędzie zasilaczy impulsowych
    (tak jak wolę zwykłe żarówki, tak samo wolę zwykły zasilacz z
    transformatorem, i uważam, ze autorzy niektórych przepisów są intelektualnie
    sprawni inaczej, albo mają wszystko w d..piiiip i jak znaleźli temat
    pozwalający uzasadnić swoje pensje to się go trzymają).

    Mój problem jest taki:
    W jaki sposób powinienem zapewnić bezpieczeństwo urządzenia przewidzianego
    do zasilania z buforowego zasilacza 12V.
    Głównie co powinienem napisać w instrukcji.

    Chciałem napisać, że ma być zasilacz buforowy zawierający transformator
    bezpieczeństwa. Ale skoro podejrzewam, że takie mogą wkrótce być zakazane to
    chciałem zobaczyć czy nie widać już tego na rynku no i znalazłem. Stąd moje
    pytanie.

    Jest chyba furtka do tych przepisów. Taki wniosek nasunął mi się gdy
    pierwszy raz natknąłem się na transformatory sprzedawane pod nazwą zasilacz
    AC (marchewka to owoc ;-)). No i wymogi na sprawność chyba dotyczą wtedy
    osobno zasilacza AC i występującego za nim zasilacza DC - co może być akurat
    tym trochę co brakuje.

    Zaczynam myśleć, że nie powinienem pisać zasilacz zawierający transformator
    bezpieczeństwa tylko zasilacz buforowy 12V DC zasilany z zasilacza
    bezpieczeństwa AC, a zaraz następnie zaczynam myśleć, że myślenie o tym to
    jest marnowanie swojego myślenia, które lepiej byłoby przeznaczyć na jakieś
    mądrzejsze zagadnienia. Przez tę unię to ja kiedyś wyląduję w
    wariatkowie....

    > Jeżeli ten transformator nie spełnia cech transformatora bezpieczeństwa to
    > masz do czynienia z tzw. obwodem FELV,
    > czyli tzw niskim napięciem funkcjonalnym.

    W 60950-1 są tylko obwody: pierwotny, wtórny, o ograniczonym prądzie, ELF,
    SELV, TNV-1, TNV-2, TNV-3.
    Przypuszczam, że ELF to może być to co ten FELV, choć jak tam masz ELF i
    FELV to już nic nie wiem.

    Ma być jakaś jedna norma zrobiona z 60950-1 i tej drugiej (ma gdzieś w
    numerze chyba 65), ale na razie mamy to co mamy.

> [...]
    > pojedynczym uszkodzeniu.
    > Nie jest to taka prosta sprawa jakby się zdawało

    Potrafisz może w kilku punktach podać jak mniej więcej wyglądają te wymogi
    dla transformatora bezpieczeństwa ?
    Może te 3kV AC przez minutę jest odpowiednikiem transformatora
    bezpieczeństwa ?
    Pozdrawiam
    P.G.

  • 5. Data: 2011-04-08 18:40:38
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    Witam ponownie!!!
    Kolego- rozumiem, że chcesz robić jakieś tam urządzenie w celu sprzedaży.
    Chciałbyn Ci zwrócić uwagę, że zgodnie z przepisami powinieneś wydać na tak
    wyprodukowane urządzenie cetyfikat CE.
    To zaś wiąże się z całą "toną" norm i przepisów do przestudiowania.
    Żeby wszystko było śmieszniejsze to efektem tego będzie prawdopodobnie jedna
    kartka paiera w której zadeklarujesz, że wyprodukowane urządzenie
    spełnia wymagania (tu litania norm i przepisów) i podpis.
    Muszę się przyznać, że ja jestem za cienki na coś takiego.
    Sprawy bezpieczeństwa od porażenia to tylko wycinek tego tematu.
    Jeśli chodzi o wymagania ochrony przed porażeniem to podstawowym dokumentem
    jest norma
    PN-HD 60364-4-41 z listopada 2009 roku
    Dla Twojego przypadku zwracam szczególną uwagę na punkt 411.7.2 i 411.7.3
    Jeśli masz ochotę poczytać więcej to zapraszam na forum www.ise.pl
    Szczególnej uwadze polecam posty kolegi Stanca
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 6. Data: 2011-04-08 21:27:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    >
    > Obudowa zasilacza 230V/12V musi być podłączona do PE. Minus napięcia
    > wyjściowego może być podłączony do obudowy zasilacza ale - IMHO - nie

    Minus napięcia wyjściowego _musi_ być separowany galwanicznie od obudowy
    zasilacza - zakładamy że metalowa uziemiona obudowa znajduje się w
    miejscu bezpiecznym czyli nienarażonym na stałą przynajmniej obecność
    ludzi. A napięcie bezpieczne używamy w sprzęcie nie posiadającym
    potwierdzonej odporności na przebicia. I teraz zastanów się co będzie
    jak jeden mundry zmostkuje bolce do N (częste rozwiązanie w starych
    instalacjach bez przewodu PE) a drugi mundry przewody na przyłączu
    zamieni? Faza na bolcach, faza na obudowie zasilacza, faza na minusowym
    wyjściu napięcia 12V...
    Taki (a nawet lepszy - opatrzność strzegła i stoły były dalej jak zasięg
    rąk) numer widziałem w pokoju w poważnym instytucie pracującym dla
    przemysłu - dziadek od ochrony przeciwporażeniowej dotąd dłubał w
    instalacji aż mu się udało na bolce stołów po jednej stronie pokoju
    wyprowadzić jedną fazę, na bolce stołów po drugiej inną fazę - doszliśmy
    co jest bo aparatura wariowała, zmierzyliśmy kontrolnie napięcie między
    bolcami po dwóch stronach spodziewając się napięcia rzędu 220 (jeszcze
    wówczas) V. A było blisko 400.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2011-04-09 08:15:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d9f7db3$0$2454$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    instalacjach bez przewodu PE) a drugi mundry przewody na przyłączu
    zamieni? Faza na bolcach, faza na obudowie zasilacza, faza na minusowym

    ------
    Nie sądzę, abym analizując bezpieczeństwo wyrobu powinien zakładać, że żółto
    zielony doprowadza mi fazę.
    Kiedyś dawno (około 2002) gdy gromadziłem sobie wszystko co udało mi się
    znaleźć na temat CE czytałem jakąś kartę katalogową jakiegoś sterownika
    przemysłowego produkcji chyba Bosch. Zapamiętałem że przy opisie zasilania
    wspominali o dwu możliwościach - izolowane 12V, lub 12V z uziemionym
    minusem.

    Dążę do zrozumienia jakie warunki na zasilacz wynikają z przyjęcia każdego z
    tych rozwiązań stąd moje pytanie.
    P.G.

  • 8. Data: 2011-04-09 14:54:51
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

> [...]
    > przemysłowego produkcji chyba Bosch. Zapamiętałem że przy opisie zasilania
    > wspominali o dwu możliwościach - izolowane 12V, lub 12V z uziemionym

    Czyli SELV lub PELV

  • 9. Data: 2011-04-11 14:41:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    [...]

    > Minus napięcia wyjściowego _musi_ być separowany galwanicznie od obudowy

    Szkoda, że producencji zasilaczy komputerowych nie chcą słuchać tego
    kategorycznego żądania...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-04-11 18:50:54
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com>

    > Hello Dariusz,
    >
    > Friday, April 8, 2011, 11:27:17 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Szkoda, że producencji zasilaczy komputerowych nie chcą słuchać tego
    > kategorycznego żądania...

    To dobrze, bo inaczej byłoby tak jak w tej historyjce o przełączniku
    "magic - more magic":

    http://www.catb.org/jargon/html/magic-story.html

    Swoją drogą ci amerykańscy "hakerzy" to słabo się znają na elektronice,
    skoro jakieś 20 lat zajęło im ustalenie, jak to działało. Ja natychmiast
    wiedziałem o co w tym biega.