  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 12V - bezpieczne/niebezpieczne ?
    Date: Fri, 8 Apr 2011 12:07:58 +0200

    Użytkownik "Wojtek" <k...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:inkp6c$dl3$1@news.onet.pl...

    > Trochę mało informacji-ale...
    > W tym zasilaczu prawdopodobnie masz transformator obniżający napięcie z
    > 230/12V.

    Nie mam. To są dane podane dla impulsowego zasilacza buforowego (zasilanego
    prosto z sieci). Wczoraj natknąłem się na taki po raz pierwszy (nie
    wiedziałem, że takie się robi).
    Podobno wprowadzonych niedawno (lub stopniowo wprowadzanych) wymagań
    unijnych na sprawność zasilaczy nie da się osiągnąć w zasilaczach z
    transformatorem, (chyba, żeby zwiększyć masę rdzenia ze 3 razy przy tej
    samej mocy).
    Nie chce mi się sprawdzać jak jest z terminami wprowadzania tych wymagań i
    ich restrykcyjnością, ale nie wykluczałbym, że wszystkie zasilacze
    zawierające transformator już są nielegalne, albo wkrótce będą.

    Myślę, że to jest główny powód wprowadzania wszędzie zasilaczy impulsowych
    (tak jak wolę zwykłe żarówki, tak samo wolę zwykły zasilacz z
    transformatorem, i uważam, ze autorzy niektórych przepisów są intelektualnie
    sprawni inaczej, albo mają wszystko w d..piiiip i jak znaleźli temat
    pozwalający uzasadnić swoje pensje to się go trzymają).

    Mój problem jest taki:
    W jaki sposób powinienem zapewnić bezpieczeństwo urządzenia przewidzianego
    do zasilania z buforowego zasilacza 12V.
    Głównie co powinienem napisać w instrukcji.

    Chciałem napisać, że ma być zasilacz buforowy zawierający transformator
    bezpieczeństwa. Ale skoro podejrzewam, że takie mogą wkrótce być zakazane to
    chciałem zobaczyć czy nie widać już tego na rynku no i znalazłem. Stąd moje
    pytanie.

    Jest chyba furtka do tych przepisów. Taki wniosek nasunął mi się gdy
    pierwszy raz natknąłem się na transformatory sprzedawane pod nazwą zasilacz
    AC (marchewka to owoc ;-)). No i wymogi na sprawność chyba dotyczą wtedy
    osobno zasilacza AC i występującego za nim zasilacza DC - co może być akurat
    tym trochę co brakuje.

    Zaczynam myśleć, że nie powinienem pisać zasilacz zawierający transformator
    bezpieczeństwa tylko zasilacz buforowy 12V DC zasilany z zasilacza
    bezpieczeństwa AC, a zaraz następnie zaczynam myśleć, że myślenie o tym to
    jest marnowanie swojego myślenia, które lepiej byłoby przeznaczyć na jakieś
    mądrzejsze zagadnienia. Przez tę unię to ja kiedyś wyląduję w
    wariatkowie....

    > Jeżeli ten transformator nie spełnia cech transformatora bezpieczeństwa to
    > masz do czynienia z tzw. obwodem FELV,
    > czyli tzw niskim napięciem funkcjonalnym.

    W 60950-1 są tylko obwody: pierwotny, wtórny, o ograniczonym prądzie, ELF,
    SELV, TNV-1, TNV-2, TNV-3.
    Przypuszczam, że ELF to może być to co ten FELV, choć jak tam masz ELF i
    FELV to już nic nie wiem.

    Ma być jakaś jedna norma zrobiona z 60950-1 i tej drugiej (ma gdzieś w
    numerze chyba 65), ale na razie mamy to co mamy.

    > Jeżeli masz do czynienia z obwodem FELV (tak zakładam) to mimo, że masz do
    > czynienia z napięciem 12V nie możesz tego obwodu traktować jako
    > obwodu SELV lub PELV (czyli niskiego napięcia bezpiecznego). Musisz
    > zakładać, że ponieważ separacja między napięciem 230V a 12V nie spełnia
    > założeń stawianych transformatorom bezpieczeństwa to dalej masz
    > potencjalne zagrożenie przedostania się 230V na obwody 12V przy
    > pojedynczym uszkodzeniu.
    > Nie jest to taka prosta sprawa jakby się zdawało

    Potrafisz może w kilku punktach podać jak mniej więcej wyglądają te wymogi
    dla transformatora bezpieczeństwa ?
    Może te 3kV AC przez minutę jest odpowiednikiem transformatora
    bezpieczeństwa ?
    Pozdrawiam
    P.G.