    Date: Fri, 08 Apr 2011 23:27:17 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 12V - bezpieczne/niebezpieczne ?

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > [...]
    >
    > Moim zdaniem w takim wypadku mowa jest już o napięciu bezpiecznym.
    > Sam zasilacz 230/12V nie ma drugiej klasy, ponieważ zastosowanie PE
    > wyłącza drugą klasę nawet, jeśli wewnątrz wszystko jest z nią zgodne.
    >
    > Obudowa zasilacza 230V/12V musi być podłączona do PE. Minus napięcia
    > wyjściowego może być podłączony do obudowy zasilacza ale - IMHO - nie
    > wymaga odrębnego uziemiania.

    Minus napięcia wyjściowego _musi_ być separowany galwanicznie od obudowy
    zasilacza - zakładamy że metalowa uziemiona obudowa znajduje się w
    miejscu bezpiecznym czyli nienarażonym na stałą przynajmniej obecność
    ludzi. A napięcie bezpieczne używamy w sprzęcie nie posiadającym
    potwierdzonej odporności na przebicia. I teraz zastanów się co będzie
    jak jeden mundry zmostkuje bolce do N (częste rozwiązanie w starych
    instalacjach bez przewodu PE) a drugi mundry przewody na przyłączu
    zamieni? Faza na bolcach, faza na obudowie zasilacza, faza na minusowym
    wyjściu napięcia 12V...
    Taki (a nawet lepszy - opatrzność strzegła i stoły były dalej jak zasięg
    rąk) numer widziałem w pokoju w poważnym instytucie pracującym dla
    przemysłu - dziadek od ochrony przeciwporażeniowej dotąd dłubał w
    instalacji aż mu się udało na bolce stołów po jednej stronie pokoju
    wyprowadzić jedną fazę, na bolce stołów po drugiej inną fazę - doszliśmy
    co jest bo aparatura wariowała, zmierzyliśmy kontrolnie napięcie między
    bolcami po dwóch stronach spodziewając się napięcia rzędu 220 (jeszcze
    wówczas) V. A było blisko 400.

    --
    Darek