  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 12V - bezpieczne/niebezpieczne ?
    Date: Sat, 9 Apr 2011 10:15:43 +0200

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d9f7db3$0$2454$65785112@news.neostrada.pl...

    > Minus napięcia wyjściowego _musi_ być separowany galwanicznie od obudowy
    zasilacza - zakładamy że metalowa uziemiona obudowa znajduje się w
    miejscu bezpiecznym czyli nienarażonym na stałą przynajmniej obecność
    ludzi. A napięcie bezpieczne używamy w sprzęcie nie posiadającym
    potwierdzonej odporności na przebicia. I teraz zastanów się co będzie
    jak jeden mundry zmostkuje bolce do N (częste rozwiązanie w starych
    instalacjach bez przewodu PE) a drugi mundry przewody na przyłączu
    zamieni? Faza na bolcach, faza na obudowie zasilacza, faza na minusowym
    wyjściu napięcia 12V...

    ------
    Nie sądzę, abym analizując bezpieczeństwo wyrobu powinien zakładać, że żółto
    zielony doprowadza mi fazę.
    Kiedyś dawno (około 2002) gdy gromadziłem sobie wszystko co udało mi się
    znaleźć na temat CE czytałem jakąś kartę katalogową jakiegoś sterownika
    przemysłowego produkcji chyba Bosch. Zapamiętałem że przy opisie zasilania
    wspominali o dwu możliwościach - izolowane 12V, lub 12V z uziemionym
    minusem.

    Dążę do zrozumienia jakie warunki na zasilacz wynikają z przyjęcia każdego z
    tych rozwiązań stąd moje pytanie.
    P.G.