  • Data: 2009-01-07 12:14:45
    Temat: Re: 250 a niby motorower?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    jeszua pisze:

    > wlasciciel dokonal zmian (silnik, cylinder) po ktorych powinna zostac
    > zmieniona klasyfikacja pojazdu, a nie dokonal obowiazku zgloszenia
    > zmiany. tak czy inaczej jest to przekret, ktory skutkowac moze
    > odpowiedzialnoscia karna za poslugiwanie sie falszywymi dokumentami

    Może uściślijmy - jeśli wyłudzono/zakupiono fałszywy papierek u
    diagnosty czy innego urzędnika, to owszem.

    Natomiast jeśli pojazd był formalnie OK podczas uzyskiwania dokumentów a
    zmiana została dokonana potem - to pod tym względem właściciel będzie
    "czysty".

    W sumie nie wiem, czy brak zgłoszenia zmian w technicznych parametrach
    pojazdu to choćby wykroczenie.

    > (tlumczenie "nie wiedzialem" ma marne szanse powodzenia), a w razie
    > klopotow np. wypadku - skutkuje m.in. brakiem odpowiedzialnosci
    > ubezpieczyciela (tzn. ubezpieczyciel bedzie dochodzil zwrotnie
    > wyplaconego odszkodowania).

    Ponownie uściślenie: w przypadku kierowania pojazdem bez wymaganych
    uprawnień "nie działa" własne AC i w przypadku wypłaty z własnego OC
    ubezpieczyciel ma prawo (aczkolwiek nie obowiązek) domagać się zwrotu
    kasy. Aczkolwiek jest to troszkę mętna sprawa, bo formalnie papiery
    pojazdu i uprawnienia kierującego będą się zgadzać - nie wiem, jak
    wygląda orzecznictwo w przypadku zmiany parametrów pojazdu po jego
    rejestracji.

    Natomiast jeśli do zdarzenia drogowego doprowadził ktoś inny, to jego OC
    działa bez żadnych zastrzeżeń i ubezpieczyciel ma psi obowiązek wypłacić
    ubezpieczenie poszkodowanemu, który jechał sobie "motorowerem" z
    większym silnikiem.