  • Data: 2017-04-29 15:20:44
    Temat: Re: 3 fazy zdaniem ekscentryka
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-04-29 o 14:44, J.F. pisze:

    > Imo - zespolone zaciemniaja. Wektory dydaktycznie lepsze.
    > Zespolone potem do obliczen.

    Nie znając pojęcia wektora, napięcie trójfazowe wyobrażałem sobie jako
    obracający się wokół swojego środka trójkąt równoboczny, a chwilowe
    napięcie każdej z faz jako wysokość odpowiedniego wierzchołka nad
    poziomem zera (środka trójkąta).
    Ten model pozwala zauważyć, że różnica wysokości sąsiednich wierzchołków
    jest największa gdy odpowiedni bok jest w pionie a to już pozwala (bez
    zespolonych) wyliczyć napięcie międzyfazowe znając fazowe.
    Trochę wątpliwości może budzić czy międzyfazowe na pewno też ma
    dokładnie kształt sinusoidy bo te wierzchołki oba latają, ale można
    przecież na każdym etapie obracania trójkąta przesunąć go tak (bez
    wpływu na różnicę napięć wierzchołków) aby jeden z tych wierzchołków
    znalazł się zawsze w tym samym miejscu i wtedy już jest to jasne.
    Na ruchomy układ odniesienia przywiązany do jednego z wierzchołków nie
    wpadłem bo w ogóle nie znałem wtedy pojęcia ruchomego układu odniesienia.
    P.G.