  • Data: 2018-05-17 14:07:31
    Temat: Re: A teraz z innej beczki... bazy danych
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 17 May 2018, BQB wrote:

    > Daleko nie trzeba szukać, co zrobisz, jak w firmie w której są dane stanie
    > się coś takiego:
    > https://niebezpiecznik.pl/post/wlamanie-do-serwerown
    i-2be-pl-od-5-dni-klienci-sa-pozbawieni-wszystkich-u
    slug-i-traca-dziesiatki-tysiecy-zlotych-kazdego-dnia
    /

    Firmie 'Krzak' się nie powierza danych, na których nam zależy :-)

    Ale odpowiadając na pytanie, to klikam 'kup' u innego dostawcy, robię
    'ansible-playbook costam.yml' i za 20 minut mam to samo odpalone gdzieś
    indziej :-)
    Do prawdziwej chmury najczęściej używa się Serverless Framework,
    Terraforma czy natywnych rozwiązać jak np. CloudFormation w AWS.

    > albo coś takiego:
    > https://niebezpiecznik.pl/post/wybuch-gazu-w-serwero
    wni-netii/

    > albo też takiego:
    > https://niebezpiecznik.pl/post/awaria-w-nazwa-pl-kli
    enci-stracili-dane-takze-z-backupow/

    > albo i to:
    > https://niebezpiecznik.pl/post/domena-pl-przestala-d
    zialac/

    Te powyższe, to takie 'chmury' marketingowe. Zwykły hosting w globalnie
    niezauważalnych firmach. Próba zestawienia tego z AWS, Azure czy GCP, to
    jakby porównywać Pana Zdzicha, który pożycza kasę kolegom, z bankiem PKO
    BP.

    > Nawet, jak masz kopię bazy lokalnie, to i tak nie przywrócisz jej, bo nie ma
    > na co, trzeba na nowo postawić lokalnie albo zdalnie gdzieś cały system.
    > Chyba, że masz lokalnie kopię całego wirtualnego serwera, ale IMO mało
    > prawdopodobne, bo człowiek myśli "chmura ma bakapy" albo mamy kopię lokalnie
    > która jest dosyć stara.

    Czyli opisujesz typową sytuację, gdzie właśnie 'Kowalski' bierze się za
    robotę.
    Obecnie jak 'normalnie' korzystasz z chmury, to masz to zautomatyzowane,
    bo nikt ręcznie nie robi nic bardziej skomplikowanego niż wyklikanie
    storage na AWS S3, a i to można zrobić źle.
    Jak masz zrobioną automatykę, to całą infrastrukturę możesz odpalić w
    dowolnym regionie w ciągu kilku minut.

    Pozostaje wrzucić tam dane z backupu. Ale tu znowu trzeba zwalczyć
    podejście 'Kowalskiego', bo żeby powiedzieć że ma się backup, to
    można dopiero po tym jak przetestuje się jego odzyskanie.

    Po prostu jedną z nieodłącznych części backupu jest test i plan jak z
    niego skorzystać. Gdyby ludzie testowali odzyskanie danych w innym
    regionie czy u innego dostawcy, to nie byłoby żadnych problemów.

    Backup danych u tego samego dostawcy znowu może się skończyć jak w
    linkach które podałeś.
    Jak komuś rzeczywiście zależy na danych i ma świadomość ich
    rzeczywistej wartości, to robi backupy na zewnątrz (inny dostawca, czy
    nawet na jakiś dysk w domu, a minimum inny region).

    I backupy robi się automatycznie, żeby właśnie nie było problemu, że
    lokalna kopia jest 'dosyć stara'.
    Złota zasada: jak robisz coś ręcznie, to robisz to źle :-)

    A to jak bardzo chcesz się związać z danym dostawcą to osobna sprawa. Jak
    używasz zwykłego hostingu czy VM-ek, to provisioning tego można zrobić
    gdziekolwiek w każdej chwili i jedyne co musisz mieć, żeby się przenieść
    gdzieś indziej, to definicja w automatyce co i jak ma być skonfigurowane i
    świeża kopia danych do wrzucenia.
    Ale w większości wypadków taniej jest jednak się uzależnić od jednego
    dużego dostawcy i używać chmury jako PaaS/SaaS, bo zaczynasz płacić za
    ruch, a nie za to, że maszyna przez większość czasu stoi odłogiem, i
    odpada Ci cała robota sysopsa - wrzucasz kod, dane i reszta Cię nie
    interesuje.

    Tak czy siak - czasy 'ręcznej' konfiguracji serwerów czy chmury już
    minęły.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg