  • 11. Data: 2012-11-12 16:53:06
    Temat: Re: AVR jakie najwyższe napięcie zasilania?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Pszemol <P...@P...com> napisał(a):
    > Nie sądzę aby mu chodziło o Quiescent Current - raczej o to, że
    > procek popędzany takim stabilizatorem z 9V będzie zużywał
    > bateryjkę dwa razy szybciej niż powinien. A bateryjka 9V pojemna
    > nie jest.

    Oczywiście ta bateria jest bez sensu. Ale wątpię, że mu o to chodziło, gdyby
    o tym myślał, to by w ogóle odrzucił pomysł z tą baterią. OK, nieważne,
    takie dywagacje tylko :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2012-11-12 17:21:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > procek popędzany takim stabilizatorem z 9V będzie zużywał
    > bateryjkę dwa razy szybciej niż powinien. A bateryjka 9V pojemna
    Jak Ci to wyszło, bo według mnie (zakładając, że istnieje procek działający
    na 5 i 9V) to zasilony z 9V przez stabiliztor (pomiam Quiecscent Current)
    będzie wolniej zużywał baterię niż zasilany bezpośrednio z 9V.
    P.G.

  • 13. Data: 2012-11-12 18:22:58
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.11.2012 02:01, Mario pisze:

    > To daj baterię 3,6V i nie będziesz miał problemu z zasilaniem.

    Nie bardzo, bo oprócz procka ma być część analogowa, a chcę ją zasilać
    jak najwyższym napięciem. Dlatego ta bateria 9V, mam obudowę do której
    fajnie pasuje, liczy się tylko niski pobór prądu w stanie czuwania, to
    coś w rodzaju pilota ma być.
    Spokojnie wystaczy ta bateria na rok, przy poborze prądu w stanie
    uśpienia jaki ma Atmega8.
    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 14. Data: 2012-11-13 00:54:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

> [...]
    > działający na 5 i 9V) to zasilony z 9V przez stabiliztor (pomiam
    > Quiecscent Current) będzie wolniej zużywał baterię niż zasilany

    Mówimy o stabilizatorze liniowym zbijającym napięcie z 9V na 5V.
    Procesor ciągnie te 50mA na 5V a stabilizator dostarczający te 50mA
    musi pociągnąć z bateryjki 9V te same 50mA plus Quiescent Current.

    Gdyby dał zasilacz impulsowy konwertujący te 9V na 5V nie przez
    wytracanie energii przez produkowanie ciepła w radiatorze tylko
    w gromadzeniu jej w cewce i kondensatorze, mający sprawność
    powyżej 95% to bateryjka mogłaby pracować około 2 razy dłużej
    niż w układzie ze stabilizatorem liniowym.

    W sumie nie wiem czemu ludzie mają taki wstręt do stabilizatorów
    impulsowych - dziś robi się gotowe scalaki mające np. 5 nóg
    w których oprócz dzielnika napięcia do sprzężenia zwrotnego masz
    jedną diodę i jeden dławik. Są nawet gotowe rozwiązania zapakowane
    w obudowę 3-nóżkową kompatybilną ze starą dobrą serią stabilizatorów
    liniowych 7805. Na przykład
    http://www.murata-ps.com/data/meters/dms-78xxsr.pdf
    To tylko jeden przypadkowy przykład, bo jest tego od cholery wszędzie.

  • 15. Data: 2012-11-13 00:57:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> wrote in message

    > Oczywiście ta bateria jest bez sensu. Ale wątpię, że mu o to chodziło,
    > gdyby o tym myślał, to by w ogóle odrzucił pomysł z tą baterią. OK,
    > nieważne, takie dywagacje tylko :)

    Przede wszystkim powinien zapomnieć o 5V...
    Mamy 2012 rok, dziś elektronika odeszła już bezpowrotnie od 5V.

    A skoro przełączy się na 3V3 to ma do dyspozycji wiele źródeł
    zasilania, choćby wspomniana już bateria litowa o nominalnym
    napięciu 3V6. Procki dedykowane do 3V3 zwykle wytrzymują
    do około 4-4.5V max, więc na upartego, hobbystycznie, możesz
    taką baterię (lub trzy paluszki NiCd) dać wprost bez stabilizatora.

  • 16. Data: 2012-11-13 01:03:21
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-13 00:54, Pszemol pisze:

> [...]
    > http://www.murata-ps.com/data/meters/dms-78xxsr.pdf
    > To tylko jeden przypadkowy przykład, bo jest tego od cholery wszędzie.

    Ale kosztuje jakieś 35 zł zamiast 90 groszy. Jak ktoś chce mieć tanio to
    się broni przed impulsowym. A potem płaci za baterie. Inny problem to
    obawy, że taka przetwornica to musi mocno zakłócać, zwłaszcza gdy robi
    się analogówkę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2012-11-13 01:17:46
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Tylko ATmega8 z literką L, albo lepiej od razu ATmega88PA. Ta klasyczna
    > jako najniższe napięcie zasilające ma podane 4,5V.

    Tak prawdę mówiąc to bez sensu żeby żeby pytający zadekretował jaki
    procek ma używać (ATMega8) i z jakim napięciem ma sobie poradzić.
    Coraz więcej procków jest na niskie napięcie i w dodatku te nowsze
    pobierają mniej prądu i lepiej zarządzają energią. Z analogówką jest tak
    samo. Operacyjne pracują na pojedynczym zasilaniu od 2,7V. Tak samo
    przetworniki. Wiele nowych układów analogowych można wprowadzać w
    uśpienie. Takie rozwiązanie na pewno będzie bardziej energooszczędne.
    Powinien przemyśleć swoją koncepcję zamiast bohatersko walczyć z
    problemami stwarzanymi przez siebie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2012-11-13 06:36:28
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Mario" <M...@...pl> wrote in message

> [...]
    > się broni przed impulsowym. A potem płaci za baterie. Inny problem to
    > obawy, że taka przetwornica to musi mocno zakłócać, zwłaszcza gdy robi się

    No każdy ma inne kryteria wyboru i dlatego są różne projekty.

  • 19. Data: 2012-11-13 07:11:38
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.11.2012 10:35, Lucek pisze:

    > Oj tam, oj tam...
    >
    > http://www.atmel.com/devices/ATMEGA16HVB.aspx

    Dzięki. Przeoczyłem jakoś.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 20. Data: 2012-11-13 09:29:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Tuesday, November 13, 2012, 1:03:21 AM, you wrote:

    > Ale kosztuje jakieś 35 zł zamiast 90 groszy.

    Nie musi tyle kosztować.

    > Jak ktoś chce mieć tanio to się broni przed impulsowym. A potem
    > płaci za baterie. Inny problem to obawy, że taka przetwornica to
    > musi mocno zakłócać,

    Musi to na Rusi.

    > zwłaszcza gdy robi się analogówkę.

    Bez znaczenia.