  • 1. Data: 2005-04-06 13:03:12
    Temat: Art. 55 PT - Stanowisko w sprawie stosowania przepisu
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    STANOWISKO MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY W SPRAWIE STOSOWANIA PRZEPISÓW
    ART. 55 PRAWA TELEKOMUNIKACYJNEGO

    Art. 55 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U.
    Nr 171, poz. 1800 oraz Nr 273, poz. 2703) miał stanowić implementację
    art. 13 ust. 2 Dyrektywy 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram
    regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa).
    Jednak nałożenie obowiązków na przedsiębiorców telekomunikacyjnych
    udostępniających publiczne sieci telekomunikacyjne lub świadczących
    publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne zostało przekroczone w
    zakresie podmiotowym. Art. 13 ust. 2 dyrektywy ramowej mówi, że:
    ,,Jeżeli przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci łączności
    elektronicznej lub świadczący publicznie dostępne usługi łączności
    elektronicznej nie podlegają wymogom określonym w przepisach prawa
    spółek i nie spełniają wymogów określonych w przepisach prawa
    wspólnotowego o prowadzeniu księgowości przez małe i średnie
    przedsiębiorstwa, ich sprawozdania finansowe winny być sporządzone i
    przekazane do zbadania niezależnemu biegłemu rewidentowi, a następnie
    ogłoszone. Badanie winno być przeprowadzone zgodnie z odpowiednimi
    przepisami prawa wspólnotowego i krajowego." Natomiast przepis art. 55 -
    Prawa telekomunikacyjnego ma brzmienie:
    ,,Art. 55. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny udostępniający publiczne
    sieci telekomunikacyjne lub świadczący publicznie dostępne usługi
    telekomunikacyjne jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych,
    sporządzania rocznych sprawozdań finansowych, poddawania ich badaniu
    przez biegłego rewidenta i ogłaszaniu, bez względu na wielkość
    zatrudnienia, wysokość przychodów oraz sumę aktywów bilansu, a także
    formę organizacyjną tego przedsiębiorcy.
    2. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania, badania i
    ogłaszania sprawozdań finansowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się
    odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości."

    Zgodnie z przeprowadzoną analizą obowiązkiem, o którym mowa w art. 13
    ust. 2 dyrektywy ramowej powinny zostać objęte podmioty, które:
    - nie są podmiotami prawa spółek;
    - nie spełniają kryteriów pozwalających na uznanie ich za małe lub
    średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów UE dotyczących zasad
    prowadzenia rachunkowości.
    Stwierdzenie, czy dany przedsiębiorca telekomunikacyjny spełnia pierwszą
    z wymienionych powyżej przesłanek jest stosunkowo proste - uzależnione
    jest to od formy w jakiej prowadzi on działalność.

    W odniesieniu do drugiej z ww. przesłanek konieczne jest wskazanie
    kryteriów jakie powinien spełniać przedsiębiorca, by uznać go za małego
    lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów UE dotyczących
    rachunkowości.
    W zakresie rachunkowości w prawie UE obowiązuje szereg aktów rangi
    rozporządzeń i dyrektyw, spośród których największe znaczenie ma
    dyrektywa 78/660/EWG.
    Dotyczy ona w całości spółek kapitałowych (art. 1 ust. 1 dyrektywy),
    oraz spółek osobowych, w zakresie, w jakim wspólnikami są podmioty
    będące spółkami kapitałowymi. Obejmuje ona w zasadzie wszystkie rodzaje
    przedsiębiorstw bez względu na ich wielkość.
    Jeżeli chodzi o pojęcie małych i średnich przedsiębiorstw dyrektywa
    78/660/EWG nie podaje wprost żadnej definicji. Pojęcie to nie występuje
    także w samej treści normatywnej dyrektywy. Jedynie preambuła wskazuje,
    że ulgi w zakresie obowiązku publikowania bilansu i rachunku zysków i
    strat mogą być przyznane małym i średnim przedsiębiorstwom, natomiast
    ulgi w zakresie poddawania tych dokumentów badaniu - jedynie małym
    przedsiębiorstwom.

    Dyrektywa przewiduje, że państwa członkowskie mogą przyznać pewnym
    kategoriom przedsiębiorców ,,ulgi" w zakresie wypełniania obowiązków
    wynikających z dyrektywy.
    Wszystkie te zwolnienia przewidziane w dyrektywie 78/660/EWG mają
    charakter fakultatywny - tj. mogą ale nie muszą być zastosowane przez
    Państwa Członkowskie. Z tego względu ostatecznych rozstrzygnięć należy
    poszukiwać w przepisach krajowych implementujących przedmiotową dyrektywę.

    Biorąc pod uwagę, że dyrektywa 78/660/EWG została do polskiego systemu
    prawnego zaimplementowana ustawą z dnia 29 września 1994 r. o
    rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm. ) -
    odpowiednia informacja została zamieszczona w odnośniku nr 1 do tytułu
    ustawy, który wprowadziła ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i
    uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą
    Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 96, poz. 959) - należy
    uznać, że odpowiedni system wyłączeń - w zakresie i formie w jakiej
    polski ustawodawca go przewidział - znajduje się w ustawie o
    rachunkowości. Stanowisko to zostało potwierdzone przez Ministerstwo
    Finansów.

    Biorąc pod uwagę powyższe, Ministerstwo Infrastruktury podjęło prace nad
    zmianą ustawy - Prawo telekomunikacyjne i wykreśleniem art. 55.
    Przewidujemy również przepis przejściowy, który w stosunku do
    przedsiębiorców telekomunikacyjnych udostępniających publiczne sieci
    telekomunikacyjne lub świadczących publicznie dostępne usługi
    telekomunikacyjne, którzy w roku 2004 prowadzili księgi rachunkowe
    określa ich obowiązki w zakresie sporządzania rocznego sprawozdania
    finansowego, poddawania go badaniu przez biegłego rewidenta oraz
    publikowania na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994
    r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm. ).
    Proponujemy również, aby zmiana ustawy weszła w życie z dniem ogłoszenia
    i miała zastosowanie do zasad rachunkowości obowiązujących
    przedsiębiorców telekomunikacyjnych udostępniających publiczne sieci
    telekomunikacyjne lub świadczących publicznie dostępne usługi
    telekomunikacyjne od 1 stycznia 2005 r.
    Tym samym przedsiębiorcy telekomunikacyjni udostępniający publiczne
    sieci telekomunikacyjne lub świadczący publicznie dostępne usługi
    telekomunikacyjne będą zobowiązani do stosowania w zakresie
    rachunkowości, przepisów prawa krajowego ogólnie obowiązujących.

  • 2. Data: 2005-04-06 14:41:09
    Od: Szymon <s...@o...pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):
    > STANOWISKO MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY W SPRAWIE STOSOWANIA PRZEPISOW
    > ART. 55 PRAWA TELEKOMUNIKACYJNEGO

    Usuń wiadomość i wyślij jeszcze raz z poprawnym kodowaniem.
    --
    Pozdrawiam, Szymon

    (odpowiadając popraw adres)

  • 3. Data: 2005-04-06 15:22:44
    Od: Marcin 'Qrczak' Kowalczyk <q...@k...org.pl>

    Szymon <s...@o...pl> writes:

    > Usuń wiadomość i wyślij jeszcze raz z poprawnym kodowaniem.

    Było poprawne UTF-8, mój Gnus odczytał bez problemu.

    --
    __("< Marcin Kowalczyk
    \__/ q...@k...org.pl

  • 4. Data: 2005-04-06 15:40:26
    Od: Szymon <s...@o...pl>

    Marcin 'Qrczak' Kowalczyk napisał(a):

    > Było poprawne UTF-8, mój Gnus odczytał bez problemu.

    Thunderbird nie. Zwykle używa się ISO-8859-2 :|

    --
    Pozdrawiam, Szymon

    (odpowiadając popraw adres)

  • 5. Data: 2005-04-06 16:03:26
    Od: "neks.net" <neks_tylkobezspamu_@_tylkobezspamu_neks.pl>

    Szymon napisał(a):

    > Thunderbird nie. Zwykle używa się ISO-8859-2 :|

    Szanowny kolega Szymon ma racje

    W netykiecie czytamy: "Jedyny dopuszczalny w Internecie standard
    kodowania polskich ogonków to ISO 8859-2."

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-04-06 16:05:16
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Szymon <s...@o...pl> wrote:
    > Thunderbird nie. Zwykle używa się ISO-8859-2 :|

    To go napraw, bo jest popsuty.

    UTF-8 nadchodzi.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 7. Data: 2005-04-06 17:21:41
    Od: Jakub Żukowski <j...@g...com>

    Witam,

    Szymon napisał(a):
    > Thunderbird nie. Zwykle używa się ISO-8859-2 :|
    Broken Thunderbird? Moj widzi tekst normalnie.

    --
    Jakub Żukowski

  • 8. Data: 2005-04-06 18:52:20
    Od: "D.Wesolowski" <wesoly@klu..pl>

    Szymon napisał(a):

    > Thunderbird nie. Zwykle używa się ISO-8859-2 :|

    Kwestia wyłączenia jednej opcji w zakładce czcionki.

    --
    pozdrawiam
    D.W.

    mailto: wesoly[a.t]klu..pl
    [przy odpisywaniu popraw adres maila]

  • 9. Data: 2005-04-06 20:16:21
    Od: "neks.net" <neks_tylkobezspamu_@_tylkobezspamu_neks.pl>

    > UTF-8 nadchodzi.

    hm a mozna sie zapytac gdzie zapisano ze przestawiamy sie na UTF jak
    zobacze to sam sie przestawie ;)

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2005-04-06 20:37:46
    Od: Szymon <s...@o...pl>

    D.Wesolowski napisał(a):

    > Kwestia wyłączenia jednej opcji w zakładce czcionki.

    Racja - jedna opcja. Ale i tak powinien być ISO8859-2 ;)

    --
    Pozdrawiam, Szymon

    (odpowiadając popraw adres)