  • Data: 2015-05-15 18:28:17
    Temat: Re: BUZ11 - czy można puścić prąd przez podłoże?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Jarek P. wrote:

    > Sęk w tym, że mam w szufladzie trochę BUZ11 i myślałem, żeby je zużyć, stąd moje
    kombinacje.

    Podany przeze mnie MOSFET kosztuje w sklepie AVT 7 zł, więc dla ośmiu
    kanałów wychodzi 56 zł., a w zamian dostajesz końcówkę zabezpieczoną
    przed zwarciem i przegrzaniem. Dalej chce Ci się kombinować?

    > Częstotliwość - nie za duża, tak, żeby mi LEDy oświetleniowe nie mrugały, czyli
    jakieś kiloherce zapewne.

    Wystarczy nieduże kilkaset Hz.

    > Takie maleństwo jak to proponowane przez RoMana naprawdę by tu wystarczyło?

    Starty w MOSFEcie pochodzą z trzech źródeł: rezystancji źródło-kanał
    tranzystora w pełni otwartego, przeładowania "kondensatora bramkowego",
    którego ładunek w nanokulombach jest podany w datasheecie i strat
    podczas przełączania, gdy tranzystor znajduje się w obszarze liniowym.
    Na pierwsze nic nie poradzisz, na drugie owszem, ale przełączanie
    rezonansowe to zupełnie nie ta liga, a na trzecie radą jest wydajny
    prądowo driver.

    Bez dedykowanego drivera tranzystor będzie się znajdował dłużej
    w obszarze liniowym, niż by mógł, ale i tak będzie to drobny ułamek
    okresu PWM. Możesz sobie to policzyć dokładnie znając wydajność
    prądową pinów MCU, można tez "bezmyślnie" wymodelować to w LTSpice
    -- zobaczysz wszystko na wykresie.

    > Na "znanym forum elektronicznym" czytałem, że różnie z tym bywa właśnie.

    Nie idź absurdalnie wysoko z częstotliwością. Stawiam, że 200Hz wystarczy.

    Natomiast Twój prawdziwy problem jest inny: masz 8 kanałów po 3A
    każdy, więc zasilacz może dać 24A. To jest sporo prądu -- pomyślałeś
    o dobrym zabezpieczeniu przeciwzwarciowym? Bo otwarcie się
    niezabezpieczonego MOSFETu na świat wcale nie jest najgorsze,
    skończyć się może na melodię "płonie ognisko w lesie"...

    Pozdrawiam, Piotr