  • 1. Data: 2015-05-15 11:58:29
    Temat: BUZ11 - czy można puścić prąd przez podłoże?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, takie pytanie mam: zgodnie z datasheetem, metalowe skrzydełko obudowy TO-220
    w tranzystorze BUZ11 ma elektryczne połączenie z S. Z trywialnych przyczyn (ciasno na
    płytce) bardzo by mi pasowało zamiast prowadzić 5mm szerokości ścieżkę do tejże nogi
    tranzystora, wykorzystać w roli połączenia sam radiator, jedno i drugie ma być po
    prostu połączone z GND. Pytanie jednak: czy jest to dopuszczalne?

  • 2. Data: 2015-05-15 12:01:51
    Temat: Re: BUZ11 - czy można puścić prąd przez podłoże?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Friday, May 15, 2015, 11:58:29 AM, you wrote:

    > Panowie, takie pytanie mam: zgodnie z datasheetem, metalowe
    > skrzydełko obudowy TO-220 w tranzystorze BUZ11 ma elektryczne
    > połączenie z S.

    Jesteś pewny, że nie z D?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2015-05-15 12:10:12
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 12:01:54 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Jesteś pewny, że nie z D?

    Ups... fakt, widać najpierw przeczytałem, że jest to z "czymś" podłączone, a potem z
    góry uznałem, że no z czymżeby innym, jak nie z elektrodą w 90% aplikacji łączoną z
    masą :)
    Znaczy, w zasadzie nie było pytania. Ale, czysto teoretycznie (bo załóżmy, że gdzieś,
    kiedyś będzie to przydatne): jest takie połączenie dopuszczalne, czy nie?

  • 4. Data: 2015-05-15 12:21:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarek P. wrote:

    > Ups... fakt, widać najpierw przeczytałem, że jest to z "czymś" podłączone, a potem
    z góry uznałem, że no z czymżeby innym, jak nie z elektrodą w 90% aplikacji łączoną z
    masą :)

    Są w ogóle takie MOSFETy? Znane mi trójkońcówkowe zawsze mają dren
    na blaszce, a czterokońcówkowe (z osobnym pinem dla podłoża) to
    rzadkość i tam nie pamiętam, jak było.

    > Ale, czysto teoretycznie (bo załóżmy, że gdzieś, kiedyś będzie to
    przydatne): jest takie połączenie dopuszczalne, czy nie?

    W MOSFETach SMD to jest jedyny dostępny sposób wykonania
    tego połaczenia, więc co miałoby się zmienić w przypadku
    THT, skoro sam datasheet informuje o tym połączeniu?
    Problem może być z samym połączeniem, bo jak zagwarantujesz
    pewny styk? Tzn. ja wiem, że śrubką, ale czy będzie dostatecznie
    pewny?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2015-05-15 12:23:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Friday, May 15, 2015, 12:10:12 PM, you wrote:

    > Ups... fakt, widać najpierw przeczytałem, że jest to z "czymś"
    > podłączone, a potem z góry uznałem, że no z czymżeby innym, jak nie
    > z elektrodą w 90% aplikacji łączoną z masą :)

    Sorry, ale jedynie 90% stabilizatorów 78xx ma taba łączonego z masą.
    Chyba 100% MOSFETów ma łączonego z drenem. Źródło to niekoniecznie
    masa.

    > Znaczy, w zasadzie nie było pytania. Ale, czysto teoretycznie (bo
    > załóżmy, że gdzieś, kiedyś będzie to przydatne): jest takie połączenie
    dopuszczalne, czy nie?

    Oczywiście, że jest dopuszczalne. Na przykład w przetwornicach dużej
    mocy, gdy łączysz dreny bezpośrednio do wyprowadzeń transformatora
    toroidalnego, lepiej łączyć przez końcówkę lutowniczą do taba niż
    przez cienką miedź na PCB. Wyprowadzenia na PCB stosujesz wtedy tylko
    dołączenia snubbera.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-05-15 14:09:41
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 12:23:20 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Sorry, ale jedynie 90% stabilizatorów 78xx ma taba łączonego z masą.
    > Chyba 100% MOSFETów ma łączonego z drenem. Źródło to niekoniecznie
    > masa.

    Dobra, wyszła moja ignorancja w temacie MOSFETów, trudno :)

    Z rozpędu następne pytanie: do wykonania jest ośmiokanałowy driver PWM do sterowania
    LEDowym obciążeniem 12V, jakieś 3A na kanał. Jak najlepiej zrobić drivery do tych
    MOSFETów? Sterowane to ma być z procesora z logiką 5V. Podłączania żywcem do
    procesora przez oporniki trochę się obawiam, z kolei budowania pod każdym mosfetem
    typowego drivera z tranzystorów bipolarnych (po dwa-trzy tranzystory pod każdym
    mosfetem) wolałbym uniknąć. Czy da się do tego wykorzystać coś scalonego? Choćby coś
    w stylu ULN2803? A może są jakieś rozwiązania od razu wspierające sprzętowo PWMa?

  • 7. Data: 2015-05-15 15:44:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarek P. wrote:

    > Z rozpędu następne pytanie: do wykonania jest ośmiokanałowy driver PWM
    > do sterowania LEDowym obciążeniem 12V, jakieś 3A na kanał. Jak najlepiej
    > zrobić drivery do tych MOSFETów?

    Najlepiej, to kupić MOSFETy logic-level i sterować nimi z tych 5V,
    co masz bezpośrednio. Wymaganą obciążalność prądową policzysz sobie
    z pojemności bramki i wymaganego czasu włączania/wyłączania. Jak są
    nieduże, to sobie nie zawracaj głowy.

    "Dla bajeru" możesz kupić VND14NV04, to Ci sam sciągając bramkę do
    masy powie, czy działa w trybie awaryjnym (temperatura/przeciążenie),
    czy wszystko gra. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2015-05-15 15:55:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Friday, May 15, 2015, 2:09:41 PM, you wrote:

> [...]
    > wykorzystać coś scalonego? Choćby coś w stylu ULN2803? A może są
    > jakieś rozwiązania od razu wspierające sprzętowo PWMa?

    Z jaką częstotliwością chcesz sterować tymi MOSFETami? Jeśli
    niewielką, to bez żadnych driverów, bezpośrednio z wyjść CMOS.
    Oczywiście MOSFETu LogicLevel.

    Swoją drogą, przy tak niskim prądzie i napięciu aż się prosi o SO-8.
    Na przykład Si4800BDY - dostępne w TME w cenie śmiesznej. Przy 3A dla
    najgorszego przypadku wydzieli się w nich mniej niż 200mW.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2015-05-15 16:24:12
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 15:44:58 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Najlepiej, to kupić MOSFETy logic-level i sterować nimi z tych 5V,
    > co masz bezpośrednio.

    Sęk w tym, że mam w szufladzie trochę BUZ11 i myślałem, żeby je zużyć, stąd moje
    kombinacje.
    Częstotliwość - nie za duża, tak, żeby mi LEDy oświetleniowe nie mrugały, czyli
    jakieś kiloherce zapewne.

    Takie maleństwo jak to proponowane przez RoMana naprawdę by tu wystarczyło? Tak,
    wiem, że ze statycznych wyliczeń, biorąc pod uwagę prąd i rezystancję dren-źródło
    wychodzą śmieszne moce, ale czy przy PWM nie przeważą straty w powstające w czasie
    przełączania? Na "znanym forum elektronicznym" czytałem, że różnie z tym bywa
    właśnie.

  • 10. Data: 2015-05-15 18:28:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarek P. wrote:

    > Sęk w tym, że mam w szufladzie trochę BUZ11 i myślałem, żeby je zużyć, stąd moje
    kombinacje.

    Podany przeze mnie MOSFET kosztuje w sklepie AVT 7 zł, więc dla ośmiu
    kanałów wychodzi 56 zł., a w zamian dostajesz końcówkę zabezpieczoną
    przed zwarciem i przegrzaniem. Dalej chce Ci się kombinować?

    > Częstotliwość - nie za duża, tak, żeby mi LEDy oświetleniowe nie mrugały, czyli
    jakieś kiloherce zapewne.

    Wystarczy nieduże kilkaset Hz.

    > Takie maleństwo jak to proponowane przez RoMana naprawdę by tu wystarczyło?

    Starty w MOSFEcie pochodzą z trzech źródeł: rezystancji źródło-kanał
    tranzystora w pełni otwartego, przeładowania "kondensatora bramkowego",
    którego ładunek w nanokulombach jest podany w datasheecie i strat
    podczas przełączania, gdy tranzystor znajduje się w obszarze liniowym.
    Na pierwsze nic nie poradzisz, na drugie owszem, ale przełączanie
    rezonansowe to zupełnie nie ta liga, a na trzecie radą jest wydajny
    prądowo driver.

    Bez dedykowanego drivera tranzystor będzie się znajdował dłużej
    w obszarze liniowym, niż by mógł, ale i tak będzie to drobny ułamek
    okresu PWM. Możesz sobie to policzyć dokładnie znając wydajność
    prądową pinów MCU, można tez "bezmyślnie" wymodelować to w LTSpice
    -- zobaczysz wszystko na wykresie.

    > Na "znanym forum elektronicznym" czytałem, że różnie z tym bywa właśnie.

    Nie idź absurdalnie wysoko z częstotliwością. Stawiam, że 200Hz wystarczy.

    Natomiast Twój prawdziwy problem jest inny: masz 8 kanałów po 3A
    każdy, więc zasilacz może dać 24A. To jest sporo prądu -- pomyślałeś
    o dobrym zabezpieczeniu przeciwzwarciowym? Bo otwarcie się
    niezabezpieczonego MOSFETu na świat wcale nie jest najgorsze,
    skończyć się może na melodię "płonie ognisko w lesie"...

    Pozdrawiam, Piotr