  • 31. Data: 2013-01-16 07:54:08
    Temat: Re: Bedzie lepiej
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2013-01-16 00:27, *Pawel O'Pajak* napisał, a mnie coś podkusiło,
    żeby odpisać:
    > Na PiS nigdy nie glosowalem, ale mimo to nie rozumiem. Zarobilem 1000zl,
    > wydalem 1100. Ile mam dlugu?
    > Zarobilem 1000zl, wydalem 900, ile mam nadwyzki?

    Zarobił 1200 wydał 1100 - następny zarobił 1000 wydał 1100.
    O paru innych ciekawostkach typu kiełbasa wyborcza (obniżka podatków,
    składek i inne drobiazgi), które nie pomogły w chwili nadejścia kryzysu
    nie wspomnę.

    Pozdrawiam - Mirek
    PS.
    powtarzam - FUT: pl.soc.polityka

    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 32. Data: 2013-01-16 09:20:48
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-14 13:40, z pisze:

    > Spokojnie.
    > Jak mawiają wiceministry: "Teraz ja i moje dzieci jesteśmy ustawieni do końca
    życia" :-)

    Nie wątpię że będzie w przyszłości czerpał pewne profity, jak każdy były premier.
    Wykłady gościnne, rady nadzorcze, konsultacje ;) Ale z tym ustawieniem dzieci do
    końca
    życia, to przykład syna pokazuje, że wcale nie jest różowo.

    Choć słyszałem z dochodzące prawej strony internetsów głosy, że to Tusk rękami
    młodego
    czerpie profity z AmberGoldu, oraz oskarżenia, że tatuś w sposób skandalicznie
    bezprawny
    syna przed zatrudnianiem się tam ostrzegał... Ale komuż by przeszkadzało coś tak
    banalnego
    jak wewnętrzna sprzeczność, gdy można dowalić premierowi ;)

  • 33. Data: 2013-01-16 09:52:42
    Od: "szufla" <b...@e...pl>

> [...]
    > banalnego
    > jak wewnętrzna sprzeczność, gdy można dowalić premierowi ;)

    Cos jest na rzeczy bo Jozef Bak to wykapany tatus :)
    http://wpolityce.pl/wydarzenia/33513-jozef-bak-wyzna
    je-czyli-co-laczylo-syna-donalda-tuska-z-firma-amber
    -gold-i-co-z-tego-wynika

    Niestety zamiata sie sie pod dywan ciekawsze sprawy tylko malo kto o tym wspomina:
    http://fakty.interia.pl/polska/news/znany-prokurator
    -traci-sledztwo,1871729

    sz.

  • 34. Data: 2013-01-16 10:04:04
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości grup
    > Powitanko,

    > Na PiS nigdy nie glosowalem, ale mimo to nie rozumiem. Zarobilem 1000zl,
    > wydalem 1100. Ile mam dlugu?
    > Zarobilem 1000zl,

    A jaki to ma związek z wpływami do budżetu?

    >wydalem 900, ile mam nadwyzki?
    > Zadania na podobnym poziomie trudnosci dzieci rozwiazuja w zerowce. Jakas
    > inna matematyka obowiazuje w finansach? Oswiec mnie wszechwiedzacy z czego
    > wynika nadwyzka i z czego wynika brak tejze jak nie z wydawania wiecej niz
    > sie zarabia.

    Ja Cię oświecę, o tyle, że to co piszesz ma cienki związek z tym o czym
    pisałem ja.
    Jak wpadniesz dlaczego, to daj znać.

    Podstaw ekonomii uczą w szkołach, a nie za darmo na grupach dyskusyjnych.

  • 35. Data: 2013-01-16 11:30:09
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > A jaki to ma związek z wpływami do budżetu?

    Jak ludzie maja kase, bo nikt im nie przeszkadza prowadzic biznesu, to
    sie tym dziela w podatkach bezposrednich i posrednich. Jak sie od nich
    za duzo zdziera, to efekt opisal Artur Laffer kilkadziesiat lat temu.
    Jak sie im utrudnia zycie biurokracja, to wprawdzie urzednicy maja
    prace, ale poza placami dla nich, na malo co jeszcze wystarcza.
    O podatkach z wyjatkiem zdaje sie akcyzy decyduje Sejm, ale rzad ma w
    tej sprawie tez inicjatywe ustawodawcza. Rzad decyduje o biurokracji i
    wreszcie o zaufaniu do instytucji panstwa. Jesli "oni" robia w wala
    zwyklych ludzi, to oczywistym jest, ze ludzie unikaja placenia do
    budzetu jak tylko moga. Przyklad fotoradarow jest tutaj znakomity, czy
    ktos ufa, ze o bezpieczenstwo chodzi?
    Kraj w miare bogaty w surowce, rzadko nawiedzany przez kleski zywiolowe,
    z w miare mlodym spoleczenstwem i pelnym zaradnych i pomyslowych ludzi
    powinien byc potega gospodarcza.

    > Ja Cię oświecę, o tyle, że to co piszesz ma cienki związek z tym o
    > czym pisałem ja. Jak wpadniesz dlaczego, to daj znać.

    Zaczne dorabiac jako prorok, wiedzialem, ze nic nie napiszesz.

    > Podstaw ekonomii uczą w szkołach, a nie za darmo na grupach
    > dyskusyjnych.

    Mnie w szkolach jesli uczyli jakies ekonomii, to "ekonomii"
    socjalistycznej. Szkola zycia natomiast nauczyla mnie tej ekonomii
    wlasciwej. Czesne w tej szkole jest dosyc wysokie, ale jak widac MinFin
    jakos ma mniej trafne prognozy, nie przewidzial tego, co dla mnie,
    amatora, bylo wiadome.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 36. Data: 2013-01-16 11:30:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" napisał

> [...]
    >wydaje pieniadze w sytuacji niepewnych dochodow, to sie robi
    >zadluzenie. Wykaz, ze sie myle, czekam niecierpliwie, mozesz do

    Prawda jest taka ze od 1989, a moze nawet od 1919 kazdy polski rzad
    wydaje wiecej niz zarabia ... przeprzaszam, niz otrzymuje.
    A dlaczego ? A bo nie ma co obciac. Gornikom daj (juz chyba nie,
    ewentualnie posrednio), lekarzom daj, nauczycielom daj, policjantom
    daj, drogi zbuduj, kolej utrzymaj, kultura, nauka, wojsko, emeryci,
    szpitale, no i w koncu urzednikom daj i nagrody sobie wyplac.

    Wiec bardzo istotne jest to ile panstwo otrzymuje.
    Jesli jest hossa, wszyscy pracuja, podatki placa, zarabiaja coraz
    wiecej, wydaja coraz wiecej, vatu placa coraz wiecej - to i budzet
    udaje sie domknac, jeszcze z rok takiej hossy i moze by sie udalo.
    Ale przyszedl kryzys, podatki spadaja, zatrudnienie spada, bezrobotni
    nie dosc ze nie placa podatku to jeszcze pobieraja zasilek, i skladke
    na ZUS i zdrowotna. A inne wydatki spasc nie chca.

    Akurat hossa nie byla zasluga PIS, jesli juz to wynikiem naszego
    wejscia do Unii, a co na ten temat pan prezes mowil w 2003 i 2004 to
    mozesz sobie przypomniec lub odszukac.
    Kryzys tez nie byl wina PO,ani PIS, ot po prostu trzeba sie dostosowac
    do sytuacji, najlepiej miec zasoby/rezerwe kredytowa, i korzystajac z
    nizszych cen robic inwestycje publiczne.

    I tylko w tym pieknym opisie jedna rzecz wypadaloby sprawdzic -
    przeleciec budzety i rok po roku spisac przychody i rozchody.

    >nietrafiony komentaz o PiSie, bedzie glupio, ale przynajmniej
    >zabawnie.
    >Tylko blagam, nie pisz, ze kryzys swiatowy (tzn obowiazujacy w tych
    >krajach swiata, ktore o kryzysie wiedza, bo np. Chiny, Korea, Indie
    >nic o tym nie wiedza)

    Jestes pewien ze nie wiedza ?

    >ze on, ten kryzys to panie tak znienacka, nagle, jak grom z jasnego
    >nieba. Jesli ja, geolog z wyksztalcenia, a elektronik z zawodu o tym,
    >ze ida ciezkie czasy wiedzialem,

    Ale kiedy wiedziales ? Bo ten kryzys to dosc wyjatkowo spadl z
    nienacka.
    My na szczescie bylismy od niego dosc daleko, zlotowka tez pomogla i z
    nami sie obszedl dosc lagodnie ..

    J.

  • 37. Data: 2013-01-16 12:02:39
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Jak sie im utrudnia zycie biurokracja, to wprawdzie urzednicy maja
    > prace, ale poza placami dla nich, na malo co jeszcze wystarcza.

    Oczywiście.
    Tyle że w tym wypadku przyczyna spadku wpływów jest zupełnie inna niż wzrost
    obciążeń podatkowych.
    I jeśli ktoś wrzeszczy że jest inaczej, to jest po prostu nie wart dyskusji.

  • 38. Data: 2013-01-16 22:07:51
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

> [...]
    > drogi zbuduj, kolej utrzymaj, kultura, nauka, wojsko, emeryci, szpitale,
    > no i w koncu urzednikom daj i nagrody sobie wyplac.

    Rozumiem, wcale nie zazdroszcze ministrom, nie jest to latwa robota. Dla
    mnie moja robota jest latwa i staram sie ja wykonywac jak najlepiej,
    tego samego oczekuje od rzadu. Goska Thather, czy Ronald Reagan, albo co
    tu daleko szukac, Vaclav Klaus jakos potrafia/potrafili dac sobie rade.
    Malo kto dzis pamieta w jakim stanie byla gospodarka GB jak rzady
    obejmowala Goska. Da sie, nie jest to latwe, ba, jest to cholernie
    trudne z powodow, ktore slusznie wymieniles, no ale albo sie to potrafi
    i to robi, albo sie podaje do dymisji.

> [...]
    > nie dosc ze nie placa podatku to jeszcze pobieraja zasilek, i skladke na
    > ZUS i zdrowotna. A inne wydatki spasc nie chca.

    Tymbardziej wlasnie w kryzysie biznes trzeba stymulowac. Jesli masz za
    malo pieniedzy, to robisz 2 rzeczy: starasz sie zarobic wiecej i tniesz
    wydatki. Donald z Vincentem zarobienie wiecej rozumieja doslownie jako
    wieksze wydojenie tych, co jeszcze dadza z siebie cos wydusic. A
    oszczedzanie? A po co?
    Kiedy w innych krajach Europy wzrost gospodarczy byl ujemny lub zerowy,
    to Donald sie chwalil jak to jestesmy zielona wyspa. Pamietasz te mape
    Europy cala na czerwono i tylko my na zielono? Nasza gospodarka, jak
    kazdego kraju moze poza Bialorusia i Korea Pln. zalezy od eksportu.
    Jesli u sasiadow - odbiorcow naszych towarow jest "czerwono", to sorry,
    ale chyba najwiekszy glab zgadnie, ze za chwile beda kupowac od nas duzo
    mniej. Jest jeszcze konsumpcja wewnetrzna, OK, to nas ratowalo, ale w
    koncu i to sie musialo wczesniej, czy pozniej zesrac.

    > Akurat hossa nie byla zasluga PIS,

    Zawodowcy potrafia spieprzyc nawet hosse, im sie nie udalo. Jarek orlem
    nie jest, ale Zyta raczej kumata kobieta i nikomu, moze poza
    lapowkarzami gorzej sie nie zylo.

    > jesli juz to wynikiem naszego wejscia
    > do Unii,

    Oj, drogi J.F radze sprawdzic nasz PKB przed i po wejsciu do UE. Przed
    wejsciem wzrost rzedu 5-7% nie byl niczym niezwyklym, po wejsciu tylko w
    2007 sie udalo 7%. Tak wiec nie przywiazywalbym nadmiernej wagi do tego
    "wejscia".

    > a co na ten temat pan prezes mowil w 2003 i 2004 to mozesz
    > sobie przypomniec lub odszukac.

    Szczerze mowiac nie za bardzo pamietam, jakos nie bylem jego fanem. Z
    partii jasno deklarujacych wtedy niechec do naszego czlonkostwa w UE
    pamietam, UPR, to jasne, LPR i Samoobrone. Jakies niewyrazne, niesmiale
    gesty wobec tzw. eurosceptykow w wykonaniu s.p. Lecha Kaczynskiego chyba
    nikt nie traktowal powaznie.

    > Kryzys tez nie byl wina PO,ani PIS, ot po prostu trzeba sie dostosowac
    > do sytuacji, najlepiej miec zasoby/rezerwe kredytowa, i korzystajac z
    > nizszych cen robic inwestycje publiczne.

    No wlasnie, ja tam szczesciarzem nie jestem i raczej mam w pamieci prawo
    Murphyego: "Jesli cos moze pojsc zle, to z pewnoscia tak wlasnie
    pojdzie". Donald TM jakos chyba sam wierzy we wlasna propagande, kto go
    tam zreszta wie...

    > I tylko w tym pieknym opisie jedna rzecz wypadaloby sprawdzic -
    > przeleciec budzety i rok po roku spisac przychody i rozchody.

    Nie jest latwo, Googlalem za wzrost PKB w latach 1989-201x i nie
    znalazlem calosci, ale sa dane czesciowe np. za lata 1990-2002, albo
    inne przedzialy. Do np. 2002r masz dane na 26 stronie:
    http://www.nbp.pl/publikacje/gospodarka_az/gospodark
    a_az.pdf
    Jak widac kazdy kolejny rzad bez wzgledu na to czy byl lewicowy,
    lewacki, czy ogolnie lewy zadluzal nas coraz bardziej.

    > bo np. Chiny, Korea, Indie
    >
    > Jestes pewien ze nie wiedza ?

    Jesli czytaja gazety, ogladaja TV, to wiedza, ale ich gospodarki zdaja
    sie o tym nie wiedziec. Zdaje sie, ze wzrost w CHRL spadl w ktoryms roku
    do jednocyfrowego poziomu, ale juz jest w normie, czyli 2 cyfrowy.
    "Rankingi" panstw, bardzo pouczajaca lektura, szczegolnie dla nie
    widzacych nic poza UE:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GD
    P_growth_1990%E2%80%932007

    > Ale kiedy wiedziales ? Bo ten kryzys to dosc wyjatkowo spadl z nienacka.
    > My na szczescie bylismy od niego dosc daleko, zlotowka tez pomogla i z
    > nami sie obszedl dosc lagodnie ..

    Wykupilem dla Syna taka "emeryture", place skladki i jest to
    inwestowane. Moge wybierac w co, glownie fundusze najrozniejszych
    krajow. Dostaje tez co kwartal analizy i zalecenia co nie rokuje dobrze,
    co daje dobre wyniki, co ma potencjal wzrostowy, sytuacja na GPW i
    innych gieldach itp. Szczerze mowiac nic z tym nie robie, nie chce mi
    sie w to zaglebiac, "portfel" mam taki jak na poczatku, ale czytac,
    czytam. Wiec jesli pani bedaca z wyksztalcenia inzynierem od produkcji
    tkanin - moj "opiekun", takie analizy jest w stanie wygenerowac, to do
    ciezkiej cholery Vincent tez powinien, ma caly wielki gmach urzednikow,
    moze ktorys sie zna na tym.
    Jedynym pozytywem kryzysu jest chwilowa przerwa w streczeniu przyjecia
    waluty euro, ale ide o zaklad, ze jak tylko troche sie uspokoi na
    chwile, to wroca do opowiadania jak to koniecznie powinnismy sie pozbyc
    tej niewielkiej niezaleznosci np. od wybrykow Grekow, Hiszpanow itd.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 39. Data: 2013-01-17 01:27:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 Jan 2013 21:51:41 +0100, Cavallino napisał(a):
    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w
    > Ta jasne, bo ani trochę nie zawinił przy oddawaniu władzy, po prostu tak się
    > ułożyło, nie?

    Obiecal ze bedzie walczyl z korupcja ? No to walczyl, nawet w koalicji.
    Obiecywal wczesniej ze z Samoobrona nie maja wspolnego jezyka ?
    No i okazalo sie ze nie maja.

    No i w efekcie w 2007r glosowalo na nich wiecej niz w 2005.
    Ale na PO glosowalo jeszcze wiecej.

    Kiedys dopisalbym "na szczescie" :-(

    J.

  • 40. Data: 2013-01-17 02:10:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 Jan 2013 22:07:51 +0100, Pawel O'Pajak napisał(a):
> [...]
    > obejmowala Goska. Da sie, nie jest to latwe, ba, jest to cholernie
    > trudne z powodow, ktore slusznie wymieniles, no ale albo sie to potrafi

    Reagan akurat za swoich rzadow powiekszyl zadluzenie kraju dwukrotnie.
    Bo czasem "potrafi" oznacza "nie boi sie kraju zadluzyc".

    > Tymbardziej wlasnie w kryzysie biznes trzeba stymulowac. Jesli masz za
    > malo pieniedzy, to robisz 2 rzeczy: starasz sie zarobic wiecej i tniesz
    > wydatki.

    Wydatkow obciac duzo nie mozna, bo okazuja sie stale. Zobacz w domowym
    budzecie ile moglbys zaoszczedzic gdyby byla potrzeba.

    > Donald z Vincentem zarobienie wiecej rozumieja doslownie jako
    > wieksze wydojenie tych, co jeszcze dadza z siebie cos wydusic. A
    > oszczedzanie? A po co?

    Sam proponowales aby wiecej zarabiac. No to zarabiaja :-)

> [...]
    > mniej. Jest jeszcze konsumpcja wewnetrzna, OK, to nas ratowalo, ale w
    > koncu i to sie musialo wczesniej, czy pozniej zesrac.

    A tymczasem eksport stale rosl. No dobra - w PLN rosl, w EUR czy USD
    spadal.

    > Zawodowcy potrafia spieprzyc nawet hosse, im sie nie udalo. Jarek orlem
    > nie jest, ale Zyta raczej kumata kobieta i nikomu, moze poza
    > lapowkarzami gorzej sie nie zylo.

    Przeceniasz ich. To byla swiatowa hossa i swiatowy kryzys, i dzialania paru
    polskich politykow naprawde nie mialy na to zadnego wplywu ..

> [...]
    > wejsciem wzrost rzedu 5-7% nie byl niczym niezwyklym, po wejsciu tylko w
    > 2007 sie udalo 7%. Tak wiec nie przywiazywalbym nadmiernej wagi do tego

    Oj, lepiej zebys sie nie dowiedzial jaka byla tego waga.
    Nie, nie dlatego ze ta Unia taka swietna, ale jakby sporo okolicznych
    panstw weszlo, a my nie, oj, to bysmy po d* dostali.

    Ale przypomnij sobie jak to wygladalo przed 2004.

> [...]
    > Murphyego: "Jesli cos moze pojsc zle, to z pewnoscia tak wlasnie
    > pojdzie". Donald TM jakos chyba sam wierzy we wlasna propagande, kto go

    Ale ja nie o tym, tylko jak mozna mier rezerwy, jesli wszystkie poprzednie
    rzady wprowadzaja deficyt do granic mozliwosci. Tzn do takich umownych
    granic, np 60% GDP, bo pozniej sie okazuje ze Wlochy maja 120%, Grecja 165,
    a Japonia 200% - no ale oni tego przynajmniej nie ukrywali.

> [...]
    > Jak widac kazdy kolejny rzad bez wzgledu na to czy byl lewicowy,
    > lewacki, czy ogolnie lewy zadluzal nas coraz bardziej.

    To przeciez pisalem, mnie interesuja lata 2006-2012, jak ten kryzys sie
    objawil. Bo tak mozemy narzekac ze wplywy spadly, podczas gdy naprawde one
    ... no nie wiem, za pozno aby zbierac...

    http://wsiz.rzeszow.pl/kadra/jrodzinka/Dokumenty_Loc
    al_WSIiZ/Budzet%2520panstwa.pdf

    Tu jest ladna tabelka ... ale co mi sie w nich nie zgadza.

> [...]
    > chwile, to wroca do opowiadania jak to koniecznie powinnismy sie pozbyc
    > tej niewielkiej niezaleznosci np. od wybrykow Grekow, Hiszpanow itd.

    To jest temat na dluzsza dyskusje, euro by nas z kolei chronilo przed
    wybrykami lokalnych politykow. Tak sie akurat zlozylo ze zlotowka pozwolila
    nam ten kryzys w miare bezbolesnie przetrwac, no ale Slowacy tez jakos
    przezyli.

    J.