    From: Marek <t...@f...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bluetooth: profile, atrybuty, charakterystyki
    Date: Thu, 24 Aug 2017 07:52:05 +0200

    W dniu 2017-08-22 o 23:14, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Takiej naprawdę dobrej strony chyba nie ma, informacje na temat BLE są
    porozrzucane. Możesz zacząć od:
    > https://www.safaribooksonline.com/library/view/getti
    ng-started-with/9781491900550/ch04.html
    > Ogólnie korzystasz z profilu Generic Attributes (GATT).
    > Tak jak napisał Paweł, charakterystyki można porównać do rejestrów. Ponieważ są one
    zorganizowane wewnątrz usług,
    > bardziej byłbym skłonny porównać charakterystyki do plików a usługi do folderów.
    Gdy połączysz się z urządzeniem, możesz
    > wylistować dostępne na nim usługi i charakterystyki. Standardowe usłgi znajdziesz
    na stronie
    > https://www.bluetooth.com/specifications/gatt/servic
    es Klikając w daną usługę zobaczysz jakie są w niej charakteystyki
    > (https://www.bluetooth.com/specifications/gatt/chara
    cteristics). Te standardowe mają 16-bitowe UUIDy. Wymyślając swoje
    > usługi i charakterystyki zwykle używa się 128-bitowych charakterystyk. UUIDy
    pozwalają nam zorientować się jakie usługi
    > i charakterystyki są na urządzeniu. Np. czy ma ono usługę Battery Service z
    charakterystyką Battery Level, z której
    > będziesz mógł odczytać stan baterii. Gdy już mamy nawiązane połączenie, korzystamy
    z uchwytów. Nie trzeba więc ciągle
    > odwoływać się do długich UUIDów. Uchwyty to kolejne liczby identyfikujące usługi,
    charakterystyki oraz deskryptory
    > charakterystyk, np.:
    > 1 usługa pierwsza
    > 2 pierwsza charakterystyka pierwszej usługi
    > 3 wartość charakterystyki
    > 4 deskryptor charakterystyki
    > 5 druga charakterystyka pierwszej usługi
    > 6 wartość drugiej charakterystyki pierwszej usługi
    > 7 deskryptor tej charakterystyki
    > 8 druga usługa
    > 9 pierwsza charakterystyka drugiej usługi
    > 10 wartość charakterystyki
    > 11 deskryptor
    > Atrybuty to m.in. R,W ale też notify i indicate, dzięki którym urządzenie może Cię
    informować o tym, że zmieniła się
    > wartość charakterystyki.
    >
    > Trzeba dobrze zrozumieć na czym polega filozofia GATT. Urządzenie wystawia Ci
    charakterystyki, które można porównać do
    > małych plików lub rejestrów. Jeśli kojarzysz Modbus, to jest tu pewna analogia. Z
    tym, że tutaj dodatkowo jest to
    > zorganizowane w usługi. Masz więc ustrukturyzowane dane, które możesz odczytywać i
    zapisywać. Możesz też dostawać
    > powiadomienia o zmianach. Nie ma czegoś takiego jak port szeregowy, że leci Ci
    dwustronny strumień bajtów. Jak ktoś
    > chce, może sobie port szeregowy symulować. Wystarczy zapisywać dane do wybranej
    charakterystyki i odbierać je przez
    > notify albo indicate. W GATT założenie jest inne, jest określona struktura punktów
    wymiany konkretnych danych, takich
    > jak stan baterii, czas, ciśnienie, wilgotność, temperatura czy waga. Lub też
    dowolne inne. Dobrym przykładem możesz być
    > tutaj Apple Notification Center Service
    > (https://developer.apple.com/library/content/documen
    tation/CoreBluetooth/Reference/AppleNotificationCent
    erServiceSpecification/Specification/Specification.h
    tml).
    > Usługa ta posiada 3 charakterystyki, za pomocą których iPhone może powiadamiać
    Twoje urządzenie o notyfikacjach. Warto
    > popatrzeć m.in. na struktury danych.

    Bardzo dziękuję za wyczerpujący opis działania BT, dużo mi to rozjaśniło.

    --
    Pzdr.
    Marek