  • 1. Data: 2017-08-22 12:06:02
    Temat: Bluetooth: profile, atrybuty, charakterystyki
    Od: Marek <t...@f...pl>

    Witajcie,

    znacie jakąś fajną stronę lub PDF nt bluetooth, na której będzie po ludzku
    wytłumaczone, co to są
    te profile, atrybuty, charakterystyki. Przeglądałem sporo dokumentacji i dla mnie te
    pojęcia i ich
    przeznaczenie to jakaś abstrakcja. Szczególnie interesuje mnie przesyłanie danych z
    dongle'a
    BLED112 na UART-owe porty RxD i TxD modułu BMD-300 (Nordick'a).

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 2. Data: 2017-08-22 19:32:34
    Temat: Re: Bluetooth: profile, atrybuty, charakterystyki
    Od: wół, wół roboczy, wół dojno roboczo obronny 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    (ostro) to jak zarejestrujesz się:
    http://zsyp.eu/smieci/usbdp-bluetooth.JPG
    ?

  • 3. Data: 2017-08-22 20:30:32
    Od: Pawel <n...@n...pl>

    W dniu 22.08.2017 o 12:06, Marek pisze:
    > Witajcie,
    >
    > znacie jakąś fajną stronę lub PDF nt bluetooth, na której będzie po
    > ludzku wytłumaczone, co to są
    > te profile, atrybuty, charakterystyki.

    Charakterystykę można porównać do rejestru procesora Taki rejestr może
    być "RW", "R","W". Czasem dostęp wymaga ustawienia czegoś w innym
    rejestrze, Identycznie jest dostępem do charakterystyk. Mają one też
    atrybuty typu "RW", "R", "W".
    Rejestr uP ma swoją nazwę symboliczną (odpowiednik UUID charakterystyki)
    i fizyczny adres (odpowiednik uchwytu charakterystyki).
    Nazwa symboliczna rejestru jest unikana w ramach danego układu
    peryferyjnego (UART, ADC, I2C ..) Podobnie jest UUID charakterystyki.
    Jest ona unikalna w ramach danego serwisu.

    Szczególnie interesuje mnie
    > przesyłanie danych z dongle'a
    > BLED112 na UART-owe porty RxD i TxD modułu BMD-300 (Nordick'a).

    W tym BMD-300 musisz mieć firmware realizujący taką funkcjonalność.
    Wydaje mi się, że te moduły sprzedawane są bez oprogramowania

    Paweł

  • 4. Data: 2017-08-22 23:14:01
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Marek <t...@f...pl> napisał(a):
> [...]
    > przeznaczenie to jakaś abstrakcja. Szczególnie interesuje mnie przesyłanie
    > danych z dongle'a BLED112 na UART-owe porty RxD i TxD modułu BMD-300

    Takiej naprawdę dobrej strony chyba nie ma, informacje na temat BLE są
    porozrzucane. Możesz zacząć od:
    https://www.safaribooksonline.com/library/view/getti
    ng-started-with/9781491900550/ch04.html
    Ogólnie korzystasz z profilu Generic Attributes (GATT).
    Tak jak napisał Paweł, charakterystyki można porównać do rejestrów. Ponieważ
    są one zorganizowane wewnątrz usług, bardziej byłbym skłonny porównać
    charakterystyki do plików a usługi do folderów. Gdy połączysz się z
    urządzeniem, możesz wylistować dostępne na nim usługi i charakterystyki.
    Standardowe usłgi znajdziesz na stronie
    https://www.bluetooth.com/specifications/gatt/servic
    es Klikając w daną
    usługę zobaczysz jakie są w niej charakteystyki
    (https://www.bluetooth.com/specifications/gatt/chara
    cteristics). Te
    standardowe mają 16-bitowe UUIDy. Wymyślając swoje usługi i charakterystyki
    zwykle używa się 128-bitowych charakterystyk. UUIDy pozwalają nam
    zorientować się jakie usługi i charakterystyki są na urządzeniu. Np. czy ma
    ono usługę Battery Service z charakterystyką Battery Level, z której
    będziesz mógł odczytać stan baterii. Gdy już mamy nawiązane połączenie,
    korzystamy z uchwytów. Nie trzeba więc ciągle odwoływać się do długich
    UUIDów. Uchwyty to kolejne liczby identyfikujące usługi, charakterystyki
    oraz deskryptory charakterystyk, np.:
    1 usługa pierwsza
    2 pierwsza charakterystyka pierwszej usługi
    3 wartość charakterystyki
    4 deskryptor charakterystyki
    5 druga charakterystyka pierwszej usługi
    6 wartość drugiej charakterystyki pierwszej usługi
    7 deskryptor tej charakterystyki
    8 druga usługa
    9 pierwsza charakterystyka drugiej usługi
    10 wartość charakterystyki
    11 deskryptor
    Atrybuty to m.in. R,W ale też notify i indicate, dzięki którym urządzenie
    może Cię informować o tym, że zmieniła się wartość charakterystyki.

    Trzeba dobrze zrozumieć na czym polega filozofia GATT. Urządzenie wystawia
    Ci charakterystyki, które można porównać do małych plików lub rejestrów.
    Jeśli kojarzysz Modbus, to jest tu pewna analogia. Z tym, że tutaj dodatkowo
    jest to zorganizowane w usługi. Masz więc ustrukturyzowane dane, które
    możesz odczytywać i zapisywać. Możesz też dostawać powiadomienia o zmianach.
    Nie ma czegoś takiego jak port szeregowy, że leci Ci dwustronny strumień
    bajtów. Jak ktoś chce, może sobie port szeregowy symulować. Wystarczy
    zapisywać dane do wybranej charakterystyki i odbierać je przez notify albo
    indicate. W GATT założenie jest inne, jest określona struktura punktów
    wymiany konkretnych danych, takich jak stan baterii, czas, ciśnienie,
    wilgotność, temperatura czy waga. Lub też dowolne inne. Dobrym przykładem
    możesz być tutaj Apple Notification Center Service
    (https://developer.apple.com/library/content/documen
    tation/CoreBluetooth/Reference/AppleNotificationCent
    erServiceSpecification/Specification/Specification.h
    tml).
    Usługa ta posiada 3 charakterystyki, za pomocą których iPhone może
    powiadamiać Twoje urządzenie o notyfikacjach. Warto popatrzeć m.in. na
    struktury danych.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2017-08-23 00:00:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Aug 2017 23:14:01 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    ng-started-with/9781491900550/ch04.html
    > Ogólnie korzystasz z profilu Generic Attributes (GATT).

    Wszystko to takie mądre ale jak dotąd od 10 lat przynajmniej nie
    spotkałem się ze stabilnym pieczeniem bt audio np. telefon -
    słuchawka. Syabilne czyli ZAWSZE zadziała. Jeszcze takiego zestawu
    nie miałem.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2017-08-23 00:24:00
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Wszystko to takie mądre ale jak dotąd od 10 lat przynajmniej nie
    > spotkałem się ze stabilnym pieczeniem bt audio np. telefon - słuchawka.
    > Syabilne czyli ZAWSZE zadziała. Jeszcze takiego zestawu nie miałem.

    Niestety w przypadku BLE wcale nie jest lepiej. Mam Huawei P9 Lite. Połączyć
    się z niego do BlueNRG-MS to cud. A PC z najtańszym donglem z Allegro łączy
    się bez problemu. Ale pod warunkiem, że jest na nim konkretna wersja Windows
    10. iPhone działa bardzo ładnie z BlueNRG-MS. Inne telefony z Androidem
    różnie. W ogóle pisanie appek BLE na Androida to masakra:
    https://www.reddit.com/r/androiddev/comments/4ofnbp/
    bluetooth_ble_development_is_miserable_on_android/
    Z kolei na Linuksie bywa różnie, jako tako działa. Z modułów, to ładnie
    działał mi nrf52, dużo lepiej od BlueNRG-MS.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2017-08-23 07:51:54
    Od: Pawel <n...@n...pl>

    W dniu 23.08.2017 o 16:56, Marek pisze:

    > To jest jakieś dramat, że z wydawało by się  tak prosta funkcjonalność
    > jest tak spieprzona implementacyjnie. I to wcale się nie poprawia.

    W typowym telefonie obsługę BT i WiFi zapewniają te same układy. Tak
    jest taniej. Oczywiście jednoczesne korzystanie z BT i WiFi nie jest
    możliwe. Usiłuje się ten problem zamaskować różnymi sztuczkami. Zwykle
    stosuje się szybkie przełączanie układów. Niestety to rozwiązanie w
    przypadku BT ma poważną wadę. Nawiązanie połączenia wymaga
    wcześniejszego odebrania pakietu rozgłoszeniowego. Są one nadawane
    typowo co około 1..2 sek. Ten podział czasu pomiędzy WiFi a BT powoduje,
    że statystycznie odbierany np. co trzeci pakiet. To jednak tylko
    statystyka. Czasem może się jednak zdarzyć, że nawet przez 30 sek. nic
    nie zostanie odebrane. Nawiązanie połączenia w takich warunkach graniczy
    z cudem. Czym szybciej urządzenie się rozgłasza tym większe szanse na
    udane połączenie. Nie ma jednak szans na uzyskanie 100%.

    Paweł

  • 8. Data: 2017-08-23 08:36:10
    Od: Pawel <n...@n...pl>

    W dniu 23.08.2017 o 18:43, Marek pisze:

    > Wiem, ale wyłączenie Wi-Fi wcale nie naprawia BT.

    Wyłącznie WiFi nie wpływa na to co który pakiet jest odbierany. Mam
    urządzenie wysyłające numerowane pakiety rozgłoszeniowe. Udało mi się
    odebrać na Androidzie jak i Windows max. 30% wysłanych pakietów. Przy
    pomocy zewnętrznego dongla obsługiwanego z własnej aplikacji jest to 100%.

    Paweł

  • 9. Data: 2017-08-23 16:56:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > Niestety w przypadku BLE wcale nie jest lepiej.

    To jest jakieś dramat, że z wydawało by się tak prosta
    funkcjonalność jest tak spieprzona implementacyjnie. I to wcale się
    nie poprawia.
    Co ciekawe w przypadku np. telefonów problem wcale nie jest w
    hardwarze (modułach) tylko w sofcie. W miarę działający telefon po
    aktualizacji systemu nagle ma problem z bt, czyli problem nie jest w
    sprzęcie.
    Skoro bt jest tak zależny od "user space" (co jest absurdem), to
    dlaczego nie przenosi się obsługi do wew. modułu, tak aby kretyni od
    (dowolnego) osa nie mogliby tego już popsuć??

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-08-23 18:43:49
    Od: Marek <f...@f...com>