  • 81. Data: 2012-08-06 08:50:30
    Temat: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-08-06 03:41, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Ja to rozumiem, ale przykład jest fałszywy. Nie przewiduje, dajmy na to,
    > możliwości, że jak koleś z ogniem zażąda krowy, to współplemieńcy złapią
    > go, zwiążą, i przypiekając pięty owymi rozpalonymi gałęziami zmuszą do
    > wyjawienia, jak się rozpala ognień.

    A ja, jako szaman, muszę tę ewentualność brać pod uwagę ustalając cenę
    8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 82. Data: 2012-08-06 08:58:30
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-08-03 16:44, Roman W pisze:
    > http://dealbook.nytimes.com/2012/08/02/errant-trades
    -reveal-a-risk-few-expected/?hp

    > Jest mowa o wprowadzeniu regulacji wymuszajacych dokladne testowanie oprogramowania
    uzywanego przez brokerow i dealerow na Wall Street. Czy takie odgorne zalecenia moga
    byc skuteczne?

    Żeby było coś on-topic:

    Uważam, że to nie zadziała. Bo niby kto i jak to zweryfikuje? Jakie
    będą testy akceptacyjne, przez kogo tworzone? Zapewne skończy się na
    "malowaniu trawy na zielono" - jak to np. w przypadku większości
    elementów kontroli GIODO.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 83. Data: 2012-08-06 09:21:19
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-08-04 16:23, Jacek pisze:

    > Nie tłumacz mi prostych zależności.
    > Nie odpowiedziałeś mi tym przykładem obejrzenia filmu.
    > O to właśnie chodzi.
    > Bez względu na miejsce produkcjoi towaru/usługi wymaga ona _takich samych_
    > nakłądów _pracy_.

    Ale nie wszędzie praca i surowiec sa warte tyle samo.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 84. Data: 2012-08-06 09:22:05
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-08-06 08:38, Roman W pisze:

> [...]
    albo pozyczyl od innych bankow.

    > No sorry, ja tylko pracuje w jednym, wiec oczywiscie wiem mniej niz polska
    Wikipedia. Hi hi.

    > Wydaje mi sie, ze pomyliles dwa rozne rodzaje pieniadza: gotowke z agregatem M1.

    Nic nie pomyliłem.

    > Ilosc gotowki jest zachowana: bank dostaje $100 depozytu, odklada np. $10 jako
    rezerwe na koncie w banku centralnym i pozycza komus $90.
    > Dopoki nie dostanie nastepnego depozytu, nie moze zrobic nastepnej pozyczki.

    Może.
    Jeszcze raz, pytanie brzmi: czy bank może pożyczyć więcej _pieniędzy_?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kreacja_pieni%C4%85dza

    Zwróć uwagę na zdanie ostatnie:
    "Gotówka i depozyty na rachunkach w banku centralnym tworzą łącznie
    pieniądz banku centralnego. Depozyty na rachunkach w banku centralnym
    mogą być traktowane jak jego bilety, tj. prawny środek płatniczy, gdyż w
    każdej chwili mogą być wymienione na bilety bankowe. Natomiast depozyty
    w innych bankach komercyjnych nie powinny być tak traktowane, gdyż każdy
    bank, poza centralnym, może mieć brak płynności i okazać się niezdolny
    do wypłaty depozytu w biletach banku centralnego."

    > Tak wiec ilosc gotowki w obiegu jest zachowana. Natomiast agregat M1 rosnie,
    dlatego ze zarowno depozyt w banku, jak i pozyczka udzielona przez bank, sa wliczane
    do niego jako forma pieniadza.

    Co nadal nie zmienia faktu, że banki mogą i pożyczają _więcej_pieniędzy_
    niż mają.
    No chyba, że pracujesz w banku, który jest ewenementem we współczesnym
    świecie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 85. Data: 2012-08-06 09:23:10
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-08-04 17:44, Jacek pisze:

    > Nakład pracy do ceny ma to, co złotówka do doalara.
    > Nie czaisz?

    Jeśli by tak było, to ceny w całej Polsce byłyby takie same, a nie są...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 86. Data: 2012-08-06 09:35:03
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-08-06 08:48, Paweł Kierski pisze:

    > Przez kogo? 8-)

    Z tezą, że jest w pełni kontrolowana też bym się nie zgodził :)

    > I w jakim celu? To już poważne pytanie - jaki jest cel
    > tych, którzy kontrolują ilość pieniądza? Bo skoro mają możliwość, to
    > zapewne będą z niej korzystać, żeby ten cel osiągnąć.

    Cele są różne. Pierwsze z brzegu: łagodzenie niepokojów społecznych,
    zwiększanie popytu ("pobudzanie" gospodarki) itd, itp.
    Jedno jest pewne, nieduża inflacja nie jest zła, na pewno lepsza od
    deflacji i stałej ilości pieniądza w obiegu (wystarczy, że ktoś
    postanowi trochę dłużej potrzymać kasę i klops). Poważnym pytaniem jest:
    ile to jest ta nieduża inflacja :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 87. Data: 2012-08-06 09:59:02
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-08-06 09:35, Kviat pisze:

> [...]
    > deflacji i stałej ilości pieniądza w obiegu (wystarczy, że ktoś
    > postanowi trochę dłużej potrzymać kasę i klops). Poważnym pytaniem jest:

    Czemu klops? W końcu przecież "bańka spekulacyjna" na pieniądzu też się
    musi skończyć - złotymi monetami czy muszelkami nikt się nie naje.

    Po za tym jak policzysz inflację? Np. ceny sprzętu elektronicznego
    (o ustalonych parametrach) stale spadają.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 88. Data: 2012-08-06 10:43:36
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-08-06 09:59, Paweł Kierski pisze:

    > Czemu klops?

    W duuuużym uproszczeniu.
    Bo jak bogacz nie nie wypłaci pieniędzy komuś (np. za pracę), to ten
    ktoś umiera z głodu albo bierze bejsbola i pali opony czyli organizuje
    sobie środki do życia w inny sposób. Pytanie co jest tańsze: wykreować
    pieniądz i wypłacić np. zasiłek ("wykreować" pożyczkę do czasu wypłaty
    wynagrodzenia?), czy leczyć rozbitą głowę, a sprawcę utrzymywać przez
    kilka lat w więzieniu.

    > W końcu przecież "bańka spekulacyjna" na pieniądzu też się
    > musi skończyć

    Bo cały ten system oparty jest na założeniu stałego rozwoju, czyt.
    wzrostu gospodarczego. Tyle że, co właśnie obserwujemy, zaczyna się
    chwiać gdy tego wzrostu nie ma lub jest za mały niż szacowano.
    Ekonomiści już od dawna poddają w wątpliwość czy np. wskaźnik PKB
    faktycznie pokazuje to co ma pokazywać, a pomysłów na to jak z tej
    spirali się wydobyć (tak, tak, dokładnie wiedzą, że jest tak jak
    piszesz) jest tyle co ekonomistów :) Życie swoje, ekonomiście swoje,
    politycy swoje i jakoś się kręci. Na razie :)

    > - złotymi monetami czy muszelkami nikt się nie naje.

    I właśnie dlatego współczesny pieniądz nijak się ma do złotych monet i
    muszelek.

    > Po za tym jak policzysz inflację? Np. ceny sprzętu elektronicznego
    > (o ustalonych parametrach) stale spadają.

    Nie samym sprzętem elektronicznym człowiek żyje.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 89. Data: 2012-08-06 11:58:35
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, August 6, 2012 7:48:50 AM UTC+1, Paweł Kierski wrote:

    > Rozglądam się dookoła i faktycznie - żadnych problemów z bańką
    >
    > spekulacyjną na nieruchomościach w USA, zasilaną kreowanymi dolarami
    >
    > nie było...

    No ale to bylo zlozenie kilku problemow:
    - tani kredyt i niskie stopy procentowe
    - sekurytyzacja obligacji hipotecznych
    - presja polityczna na podtrzymywanie cen mieszkan (bo wszyscy maja hipoteki)

    RW

  • 90. Data: 2012-08-06 11:59:23
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Monday, August 6, 2012 7:58:30 AM UTC+1, Paweł Kierski wrote:

> [...]
    >
    > będą testy akceptacyjne, przez kogo tworzone? Zapewne skończy się na
    >
    > "malowaniu trawy na zielono" - jak to np. w przypadku większości

    A jak to dziala w przypadku np. certyfikatow SAS-70 czy ISO?

    RW